رئیس فدراسیون شطرنج گفت: مسابقات جام ملت های آسیا مردادماه به میزبانی ایران برگزار می شود و تلاش می کنیم عنوان قهرمانی این رقابت ها را از آن خود کنیم.

مهرداد پهلوان زاده در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تفاهمنامه همکاری که میان شطرنج ایران و چین به امضاء رسید، بیان کرد: یک تفاهم نامه همکاری بین کشورهای ایران و چین به امضاء رسید و قرار شد تبادل بازیکنان در مسابقات بین‌المللی از جمله دعوت از تیم چین برای حضور در جام پایتخت، برگزاری اردوهای تدارکاتی، اعزام مربی برای ارتقای سطح فنی بازیکنان و ارتقای دانش دانشگاهی شطرنج از جمله مفاد این تفاهم‌نامه باشد. در مجموع ایجاد ارتباط بهتر یکی از اهداف ما در این خواهر خواندگی بود.

او ادامه داد: در خیلی از مدارس چین رشته شطرنج به عنوان موضوع درسی در سطوح ابتدایی توسط معلمان آن کشور تدریس می شود.حالا قرار شده یک سری الگو برای ما ارسال کنند تا بتوانیم ما هم الگو برداری کنیم، شطرنج را به میزان هر چه بیشتر در کشورمان افزایش دهیم.

پهلوان زاده درباره حضور وانگ هائو هم در کشورمان و اینکه حضورش چقدر می تواند به پیشرفت شطرنج در کشورمان کمک کند، گفت: هنوز زمان ورود او به کشورمان مشخص نیست ولی به احتمال فراوان در تابستان سفر 10 روزه‌ای به کشورمان خواهد داشت و با تعدادی از شطرنج‌بازان ایران تمرین خواهد کرد. «وانگ هائو» شطرنج بازی است که از نظر تئوری و علمی در سطح بالایی قرار دارد هر چند که خیلی زود تصمیم به بازنشستگی گرفت. حتی در چند جلسه ای هم که پیش ورزشکاران ما بود با صراحت تمام اعلام کرد که شطرنج بازان ما خیلی با استعداد هستند. خوشبختانه ورزشکاران ما از جمله پرهام مقصود لو و علیرضا فیروز جاه از دانش بالای او رضایت داشتند و معتقد بودند در صورتیکه مدتی زیر نظر این مربی به تمرین بپردازند، می توانند خیلی زود پله های ترقی و پیشرفت را پشت سر بگذارند.

سوکولوف 2 هفته دیگر به کشورمان باز می گردد

رئیس فدراسیون شطرنج درباره حضور مجدد سوکولوف هلندی هم در کشورمان اظهار کرد: او دو هفته دیگر به کشورمان باز می گردد و حدود ده روز در کشورمان حضور خواهد داشت و مانند گذشته تمرینات ملی پوشان را زیر نظر خواهد گرفت.

هدف ما قهرمانی در رقابت های شطرنج جام ملت های آسیاست

او در ادامه صحبت هایش بیان کرد:خوشبختانه امروز  هم میزبانی ما در شطرنج جام ملت های آسیا نهایی شد و قرار شد این مسابقات اول تا دهم مرداد ماه در استان همدان برگزار شود.این رقابت ها به صورت تیمی در 2 بخش مردان و بانوان برگزار خواهد شد و چون میزبانی بر عهده ما است بنابراین می توانیم هم در بخش آقایان و هم بانوان دو تیم را شرکت بدهیم. امیدوارم ورزشکاران ما بتوانند نتایج خوبی را کسب کنند و چنانچه بتوانیم به مقام قهرمانی دست یابیم برای ما خیلی خوب می شود. البته چون تیم های قدرتمند چین و هندوستان هم در این مسابقات قطعا شرکت می کنند کارمان برای احراز رتبه اولی با مشکل مواجه می شود.

او ادامه داد: امیدوارم بتوانیم هم مدال های خوبی بگیریم و هم بر روی سکو قرار بگیریم. این مسابقات پیش از این قرار بود در کشور بنگلادش برگزار شود که آنها انصراف خودشان را از میزبانی مسابقات اعلام کردند و چون تنها ما و عربستان تنها متقاضی های میزبانی جام ملت های آسیا بودیم در نهایت فدراسیون شطرنج آسیا موافقت کرد این رقابت ها در ایران برگزار شود. در کشور بنگلادش بنا بر این بود که چهارده کشور حضور یابند اما ما امیدواریم شرایط را طوری پیش ببریم که کشورهای بیشتری در این مسابقات شرکت کنند. قصد داریم برای تمام کشورهای عضو فدراسیون شطرنج آسیا دعوت نامه ارسال کنیم تا در مسابقات شرکت کنند البته خیلی بعید است که تمام این کشورها در این رقابت ها شرکت کنند.

می خواهیم به غیر از سوکولوف مربیان دیگری هم برای شطرنج بازان جذب کنیم

پهلوان زاده در پاسخ به این سوال که آیا در این مسابقات قرار است مربیان داخلی یا خارجی ورزشکاران ما را هدایت کنند،توضیح داد:قرار شده در کنار سوکولوف هلندی از مربیان خارجی دیگری هم برای شطرنج بازان کشورمان استفاده کنیم.

رئیس فدراسیون شطرنج درباره زمان برگزاری مجمع عمومی فدراسیون شطرنج هم گفت:ان شاالله دهم تیر مجمع را برگزار می کنیم.

یک حالت استثنایی بود که توانستیم میزبانی شطرنج زنان جهان را کسب کنیم

او درباره اینکه آیا می توانیم میزبانی رقابت های جهانی را هم بر عهده بگیریم یا خیر،پاسخ داد:میزبانی مسابقات جهانی شرایط خاصی دارد و حتی ما آن دوره ای هم که توانستیم میزبانی شطرنج بانوان جهان را کسب کنیم تنها به این دلیل بود که ورزشکاران اسرائیلی شرکت نداشتند و می توانم به جرأت بگویم یک حالت استثنایی بود که ما توانستیم میزبانی را بر عهده بگیریم و گرنه در سایر موارد به دلیل حضور ورزشکاران رژیم غاصب صهیونیستی تمایل چندانی به گرفتن میزبانی نداریم.

تیم قهرمان آسیا می تواند راهی مسابقات تیمی جهانی شطرنج شود

پهلوان زاده درباره اینکه آیا جوایزی هم برای تیم های قهرمان در جام ملت های آسیا تعیین کرده اید یا خیر،تصریح کرد:خیر این مسابقات قرار است به صورت تیمی برگزار شود و مهم ترین نکته اش اینست که تیم قهرمان می تواند جواز حضور در مسابقات جهانی را که با حضور ده کشور برتر دنیا برگزار می شود بدست آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار