مهم‌ترین دلیل پوسیدگی دندان‌ها، شیرینی‌ها هستند؛ میکروب‌ها با تغذیه از مواد قندی و شیرین، اسید تولید می‌کنند که چیزی شبیه به سرکه یا جوهر نمک است و مواد در تماس با آن، پوسیده می‌شوند.

شاهرخ قیصری کارشناس مسوول دفتر دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  گفت: قند‌های موجود در مواد غذایی مانند آب‌میوه مصنوعی، شکر، شیرینی، نوشابه، بیسکوییت و کیک، پوسیدگی بیشتر و شیرینی‌های طبیعی مانند شیرینی موجود در میوه‌ها، پوسیدگی در دندان ایجاد می‌کنند.

وی افزود: خوراکی‌های ترش مانند ترشی، لواشک‌ها و نوشابه‌های گازدار هم به دلیل اسیدی بودن، در افزایش پوسیدگی‌های دندانی موثر هستند.

قیصری با بیان اینکه مایعات خیلی زود از محیط دهان پاک می‌شوند، گفت: مایعات کمتر از غذا‌های جامد دندان‌ها را خراب می‌کنند، اما آب‌نبات‌ها که مدت زمان زیادی در دهان می‌مانند و به آهستگی در دهان حل می‌شوند، روند پوسیدگی دندان را سرعت می‌بخشد.

وی ادامه داد: غذا‌هایی مانند پفک، چیپس، گز، سوهان و شکلات که نرمتر و چسبناک‌تر باشند، بیشتر در دندان‌ها گیر می‌کنند و مدت زمان بیشتری در دهان می‌مانند؛ اما میوه‌هایی مانند سیب، هویج، خیار و موارد مشابه که سفت‌تر هستند، نه تنها به دندان نمی‌چسبند، بلکه کمک می‌کنند که ذرات غذایی که به دندان چسبیده‌اند، از محیط دهان خارج شوند.

قیصری اضافه کرد: هر چه تعداد دفعاتی که غذا‌های مضر می‌خوریم بیشتر باشد، به میکروب‌ها فرصت بیشتری داده‌ایم و محیط دهانمان بیشتر اسیدی می‌ماند.

دبیر شورای عالی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: به طور کلی دفعات مصرف مواد غذایی، قوام ماده غذایی و شکل ماده غذایی و در میزان پوسیدگی زایی یک غذا موثر است.
انتهای پیام/ر

شیرینی و شوری مهم‌ترین علت پوسیدگی دندان‌

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار