مدیر مرکز آموزش مدیریت دولتی گفت: حرکت کردن به سمت سیستم جزیره‌ای آفت نظام اداری ماست و عدم وجود نگاه سیستمی جزء مشکلات نظام اداری است.

سرمایه گذاری ها در آموزش برای ارتقای بهره وری موفق نبوده/ باید بهره وری دستگاه‌ها را بالا ببریم/ کشورهای توسعه یافته، کشورهای دانایی محور هستندبه گزارش خبرنگار  حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  زهرا احمدی پور مدیر مرکز آموزش مدیریت دولتی در میزگرد تخصصی نقش آموزش در بهره‌وری که امروز 9 خرداد ماه در محل مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد، اظهار کرد: آموزش را به عنوان عنصری کلیدی در بحث بهره‌وری می‌دانیم؛ حرکت کردن به سمت سیستم جزیره‌ای آفت نظام اداری ماست و عدم وجود نگاه سیستمی جزء مشکلات نظام اداری است.

وی با بیان اینکه اگر ما بر روی آموزش مستمر تمرکز داشته باشیم موجب بهره وری سازمان می‌شود، ادامه داد: آموزش‌ها باید به صورت مستمر باشد و نباید این گونه آموزش‌ها تنها در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی صورت بگیرد.

احمدی‌پور تصریح کرد: آموزش موضوعی جدا از سایر وظایف اداری نیست بلکه در متن وظایف اداری قرار دارد.

مدیر مرکز آموزش مدیریت دولتی با بیان اینکه آموزش‌ها باید قبل، بدو و در حین خدمت باشد، افزود: فرد از زمانی که وارد نظام اداری می‌شود تا زمان خارج شدن او از نظام اداری نیاز به آموزش‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌ها باید دائم رصد شود، بیان کرد: آموزش مورد نظر ما آموزش استاندارد سازی نیروی انسانی در همه سطوح است.

در ادامه این میزگرد محمدی عضو هیئت مدیره سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد: امروزه کارهای فیزیکی دیگر به ماشین‌های مکانیکی سپرده می‌شود و نقش نیروی انسانی به عنوان نقشی خلاق و تفکر محور شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه نقش انسان به عنوان مرکز اندیشه و تفکر ارزش بیشتری پیدا می‌کند، افزود: امروزه مسابقه‌ای جدی در دنیا تحت عنوان مسابقه اندیشه‌ها برقرار است و ملت‌هایی که اعتقاد به کار توام با تفکر را داشته باشند در عرصه اقتصادی دنیا سهم خود را دریافت می‌کنند اما در صورت نداشتن چنین اعتقادی راه را اشتباه خواهیم رفت.

عضو هیئت مدیره سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته کشورهای دانایی محور هستند، ادامه داد: کشورهایی که اقتصاد خود را با دانش شکل می‌دهند به درآمد سرانه‌ای بالا دست خواهند یافت.

در ادامه این میزگرد صدری معاون نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور بیان کرد: حاصل توانمند سازی فقط آموزش نیست بلکه عوامل دیگر نیز در توانمندسازی نقش به سزایی دارند.

صدری با بیان اینکه بهره وری در سازمان بیش از آن که تحت تأثیر آموزش باشد تحت تأثیر توانمندی سازمان است، ادامه داد: دلیل آن که تعداد بسیاری فارغ التحصیل داریم ولی تأثیری در وضعیت کارکردمان نداریم؛ خطی بودن آموزش و بهره وری است چرا که در اصل باید به این دو به صورت ترکیبی نگاه شود.

در ادامه این میزگرد اولیا رئیس سازمان ملی بهره وری اظهار کرد: در حوزه بهره وری در دنیا غوغایی است و ما از این موضوع غافل هستیم.

وی با بیان اینکه ما از ابتدای تشکیل سازمان بهره وری آسیا به آن پیوستیم، ادامه داد: متأسفانه طبق سند چشم انداز که باید در صدر کشورهای بهره وری قرار می‌گرفتیم عمل نشده و ما اکنون در قسمت متوسط رو به پایین کشورهای بهره وری هستیم.

اولیا با اشاره به اینکه بهره وری تنها به وسیله سرمایه انسانی با برنامه ریزی هوشمندانه تحقق خواهد یافت، افزود: 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و ما امید داریم و امید خواهیم داشت که تحولی در مجموعه سرنوشت کشور اتفاق افتد.

رئیس سازمان ملی بهره وری با اشاره به اینکه شرایط کنونی شرایط سختی شده است، ادامه داد: کشور باید بهره ورانه اداره شود اینکه تشکیلات دولتی توانستند نقش خود را به درستی انجام دهند یا خیر سوال و مطالبه نسل‌های جدید است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری ها در آموزش برای ارتقای بهروری موفق نبوده است؛ تصریح کرد:‌ در برنامه‌های گذشته مقرر بود که 30 درصد از رشد از محل بهره وری صورت گیرد و باید بهروی دستگاه ها را بالا ببریم.

اولیا با بیان اینکه در برنامه ششم پیش بینی شده است 35 درصد رشد از محل ارتقای بهره وری انجام شود، ادامه داد: در این برنامه سهم بخش‌های مختلف مشخص شده است و دولت موظف شده کارایی و بهره وری دستگاه‌های اجرایی را بسنجد و سالانه در این باب گزارشی را ارائه دهد که به صورت تلویحی این وظیفه بر عهده سازمان بهره وری ملی قرار گرفته اما این کاری نیست که به تنهایی بتوانیم آن را انجام دهیم به همین خاطر با سازمان اداری استخدامی کشور و برنامه جلسات متعددی داشته‌ایم.

رئیس سازمان ملی بهره وری در پایان میزگرد اظهار کرد: سازمان بهره وری پروژه‌ای را بر عهده دارد که این پروژه بررسی نقش آ‌موزش در ارتقای بهره وری را انجام می‌دهد که سازمان باید آن را ظرف دو سه سال گذشته تحویل می‌داد اما جلسه جمع بندی نهایی آن طی یک هفته آینده برگزار خواهد شد و نتیجه نهایی به صورت بسته‌ پیشنهادی به دولت تقدیم می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار