«زهره سرابندی» که تصویر قابلمه غذایش در روزهای اخیر خبرساز شد مقیاس کوچکی از صدها زندگی سخت و دردناکی است که در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان جریان دارد.

روایت تلخ زندگی یک زن که تصویری از غذای خانه‌اش حاشیه ساز شدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «زهره سرابندی» نام و فامیل زنی است که تصویر قابلمه غذایش در روزهای اخیر خبرساز شد و این خبر غیرواقعی که توسط یک خبرنگار در صفحه شخصی اش منتشر شده بود به حدی در فضای مجازی دست به‌دست شد که اذهان مردم شهرستان زابل و سیستان و بلوچستانی های کشور را هم مشوش کرد.

شاید هدف از ارسال این تصویر که توسط چند جوان تهیه و برای یک خبرنگار  ارسال شد به نمایش در آوردن میزان فقر حاکم بر زندگی سخت مردمان مناطق مرزی و دور افتاده باشد اما پر واضح است که حتی برای نشان دادن اوج فقر و تنگدستی هم باید رو راست بود و اخباری بر پایه صداقت را با سایرین به اشتراک گذاشت.

گفت‌و‌گو با زهره که خودش را یک زن 37 ساله معرفی می‌کند – در حالی که چهره‌اش سن و سال بالاتری را نشان می‌دهد- مروری است بر زندگی خاکستری او که از زبان خودش شنیده‌ام هرچند که به‌دلیل ناراحتی اعصاب، حوصله چندانی برای حرف زدن نداشت و گاه سؤال هایم را بی‌جواب می‌گذاشت و گاه پاسخ آنها را نصفه و نیمه رها می‌کرد.


بیشتر بخوانید: ماجرای خوردن «گوشت گربه» و «کلاغ مرده» در جنوب ایران چیست؟


سیر تا پیاز واقعیت ماجرا
برخلاف اطلاعات اشتباهی که در صفحه‌های مجازی بازنشر شده است، زهره در روستایی محروم از بخش قرقری شهرستان هیرمند زندگی نمی‌کند - این موضوع را بخشیار قُرقُری و دهیار گرمشاد و ملاعلی هم تکذیب کرده‌اند - او ساکن شهرک پالیز در حاشیه شهرستان زابل است و آن چیزی که درقابلمه غذای او وجود داشت گوشت گربه نبود، بلکه مقداری پوست مرغ بود تا برای خودش و پسرش که هوس مرغ کرده بودند، غذایی درست کند که فقط طعم مرغ داشته باشد.

روایت تلخ زندگی یک زن که تصویری از غذای خانه‌اش حاشیه ساز شد+ تصاویر

 

زندگی زهره مقیاس کوچکی از صدها زندگی سخت و دردناکی است که در مناطق محروم این استان جریان دارد. فقر در این خطه از ایران بیداد می‌کند و قهر طبیعت و خشکسالی زندگی اهالی محروم از امکانات سیستان و بلوچستان را با مشکلات متعددی رو به رو ساخته است، اما هرچه از خشک شدن دریاچه هامون، از رونق افتادن بازارچه‌های مرزی و به شماره افتادن نبض زندگی در این منطقه می‌گذرد مردمان دیار آفتاب سختکوش‌تر می‌شوند، تا حدی که شاید برای درست کردن غذایی با طعم مرغ و گوشت به‌طبخ پوست مرغ و سیرابی رضایت دهند، اما شدنی نیست که گوشت حیوان حرام گوشت را – مردم محلی می‌گویند به‌دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوایی امکان زندگی این حیوانات در این منطقه تا حدودی غیر ممکن است - سر سفره‌های خالی‌شان بگذارند.

زهره که خودش هم از شنیدن این خبر و دیدن تصویر آن تعجب کرده بود با لحنی تند گفت: «رک و راست می‌گویم که من پول خرید مرغ را نداشتم برای همین از مرغداری نزدیک خانه کمی پوست مرغ مجانی گرفتم و غذا پختم، برای کسی هم چیزی تعریف نکردم اما نمی‌دانم چطور شد که عکس قابلمه غذای من همه جا پخش شد و خدا نشناس‌ها گفتند گوشت گربه پخته بودم.

روایت تلخ زندگی یک زن که تصویری از غذای خانه‌اش حاشیه ساز شد+ تصاویر

هر کسی که این حرف‌ها را برای من در آورده است حلال نمی‌کنم. خدا را خوش نمی‌آید، من هم یک روز از گوش و گردنم طلا آویزان بود و به خاطر دستپخت خوبی که داشتم همه می‌گفتند خوب است آشپز رستوران باشی، اما زندگی بالا و پایین دارد و حالا من افتاده‌ام این پایین پایین‌ها ولی نباید که با لگد مرا بزنند.»

این‌طور که زهره می‌گفت همسرش علی دوست ذوقی کارمند ذوب آهن اصفهان بود. زهره همسر دومش بود و هر دو هفته یکبار برای دیدن او و دو فرزندشان به زابل می‌آمد، تا اینکه 4 سال قبل وقتی به خانه زهره آمده بود در اثر یک بیماری از دنیا رفت.

ماجرایی که زهره در مورد مرگ همسرش اینگونه تعریف می‌کند: «شوهرم از اصفهان آمده بود که ما را ببیند، اما حالش بد شد و نزدیکی‌های اذان صبح سکته کرد و مرد. من و دختر و پسرم در خانه بودیم و نمی‌دانستیم با جنازه‌ای که روی دستمان مانده بود چه کنیم.

یک شبانه روز دور جنازه نشستیم و گریه کردیم تا اینکه همسایه‌ها و قوم و خویش شوهرم سر رسیدند و کارهای کفن و دفن را انجام دادند. از آن روز به بعد زندگی برای من هر روز سخت‌تر شد و چون نمی‌توانستم از پس خرج و مخارج بچه‌ها بر بیایم، دخترم ناهید را به خانواده شوهرم سپردم تا خرج خورد و خوراک و مدرسه او را بدهند، اما نادر را که 10 ساله است پیش خودم نگه داشتم.

اصلاً نمی‌توانم از نادر دور بشوم، کسی جز من نمی‌تواند مواظبش باشد برای اینکه هم عقب مانده ذهنی است هم بعد از یک تصادف پاهایش کج شده و نمی‌تواند درست راه برود. با اینکه مدرسه نمی‌رود اما بالاخره برای خورد و خوراک نادر هم که شده باید کار کنم.

خودم مریض هستم و حوصله شلوغی و آدم‌ها را ندارم برای همین صبح‌ها که خلوت‌تر هست از خانه بیرون می‌زنم و تا غروب از هر جایی که بشود پلاستیک کهنه پیدا می‌کنم تا زندگی را پیش ببرم. ولی خدا می‌داند که تا به حال به دزدی و مال مردم خوری فکر نکرده‌ام.»

زهره به‌دلیل ناراحتی اعصاب، کم طاقت است و از عهده کار خاصی که برای او منبع در آمد باشد بر نمی‌آید. اصلیتش برای شهر زهک است و پدر، مادر و برادرش را از دست داده است و با مرگ شوهرش خیلی تنها‌تر شده است. کمتر با همسایه‌ها و اطرافیانش دمخور می‌شود و از آنجا که حوصله آدم‌ها و نصیحت هایشان را ندارد، بیشتر وقت‌ها ساکت و آرام در کوچه و خیابان‌ها و اطراف سطل‌های زباله پرسه می‌زند و هرچه کیسه و ظرف پلاستیکی ببیند جمع و این ضایعات را در گوشه‌ای از خانه‌اش انبار می‌کند و منتظر ماشین‌های جمع‌آوری زباله و پلاستیک‌ها می‌ماند تا پلاستیک‌ها را تحویل ‌دهد و با پولی که از فروش آنها به دست می‌آورد برای خودش و نادر نان بخرد.

روایت تلخ زندگی یک زن که تصویری از غذای خانه‌اش حاشیه ساز شد+ تصاویر

به امید رنگین کمان مهربانی
زهره در حاشیه شهر زابل و در منطقه‌ای که به شهرک پالیز معروف است در خانه‌ای زندگی می‌کند که از شوهرش به ارث مانده، اما به قدری از در و دیوارش چرک و زباله می‌بارد که به سختی می‌توان آنجا را خانه نامید.

زهره از لحاظ روحی بشدت آسیب دیده است در حالی که خودش متوجه این موضوع نیست و از اینکه با پسر 10 ساله‌اش که دچار معلولیت جسمی و ذهنی است در میان این همه زباله و در این آشفته بازار زندگی می‌کند احساس بدی ندارد. برای همین است که می‌گوید: همسایه‌ها و فامیل دوست ندارند به خانه من بیایند، من هم کاری به کار آنها ندارم و ناراحت نمی‌شوم.

تازه از اینکه هرچند وقت یکبار برای من و نادر لباس و غذا می‌آورند خوشحال هم می‌شوم. من معمولاً از کسی ناراحت نمی‌شوم برای همین چند وقت پیش از یک خیریه مقداری مواد غذایی برای من آوردند و آنها را گوشه اتاق گذاشتم، اما وقتی از جمع کردن پلاستیک‌ها به خانه برگشتم، دیدم خوراکی‌ها نیستند.

به کسی تهمت دزدی نزدم و از کسی هم ناراحت نشدم چون به خودم گفتم باز هم آدم‌هایی پیدا می‌شوند که به یک مادر بی‌پناه کمک کنند یا اینکه خودم یک راهی پیدا می‌کنم. درست فکر می‌کردم. این اواخر هوس مرغ کرده بودم، اما یخچال ندارم و پولی هم نداشتم که مرغ بخرم. نزدیکی‌های خانه ما یک مرغداری است به آنجا رفتم و مقداری پا، سر، جگر و پوست مرغ گرفتم.

پوست‌ها را جدا پختم و پا و جگر و سر مرغ را هم سرخ کردم تا من و نادر بخوریم و قوی بشویم. فکر کنم همان روز بود که یکسری از جوان‌ها از قابلمه غذایی که می‌پختم عکس گرفتند. من خیال می‌کردم عکس را به آدم‌های پولدار نشان می‌دهند و کمک خرجم می‌شوند اما فکر نمی‌کردم همچین دروغ بزرگی در مورد من بگویند که روزه‌ام را با نان خشک و چای افطار می‌کنم. زهره که با خودش غر می‌زد و می‌گفت: «خدا می‌داند اگر این آدم‌ها غذای امشبم را که شکمبه گوساله است می‌دیدند می‌خواستند بگویند چه حیوانی را سر بریده ام.

روایت تلخ زندگی یک زن که تصویری از غذای خانه‌اش حاشیه ساز شد+ تصاویر


این زن مدتی است در خانه‌ای زندگی می‌کند که در آن خبری از وسایل لازم برای یک زندگی معمولی هم نیست. گاز درست و حسابی و یخچال سالم ندارد چه برسد به یک پنکه ساده که این روزهای گرم سیستان را برایش قابل تحمل کند. همه امیدش از اینکه اجازه داد تا گوشه و کنار زندگی‌اش را به تصویر بکشیم دستانی است که به سوی او گشوده شوند تا زندگی خاکستری‌اش را رنگی کنند.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/

روایت زندگی بانویی از دیار آفتاب که تصویری از غذای خانه اش حاشیه ساز شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
باسلام خدمت دوستان.باید به هموطنانمان کمک کنیم
Iran (Islamic Republic of)
SAEED
۱۷:۲۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
ما فقط منتظریم تا دردی ببینیم و خودمون رو نشون بدیم میخایم با بدبختی مردم خودمون رو خوب نشون بدیم فقر فقط مال سیستان نیست مال همه جا هست من خودم خیلی شبا سر بی نونرو بالش گذاشتم نمیگم وضعمون اینقدر بد بود اما بوده سال به سال لباس تازه نخرم پول توجیبی نداشتم کفشام صد تا پینه داشت به هزار امید ارزو رفتم دانشگاه خواستم درس بخونم خیر سرم کمک خرجشون بشم وبال گردنشون بشم ای مسئولین کجایید امار بیکاری سر به فلک کشیده میخاین کمک کنین به این خانم نه به هر فقیری لطفا کمک مالی نکنین یه کار بهش بدین به خدا اونهام عزت نفس دارند دوست ندارند تصویرشون نشون داده بشه این خانم و امثال ایشون به کمک مقطعی احتیاج ندارن این بنده خداها که قرار نیست یکی دوسال دیگه زندگی کنن گیرم الان یه عده جوگیر شدن و کمک کردن اوضاع این خانم یکم بهتر شد بعدش چی؟کسی ایا میپرسه که سرنوشت این خانم و امثال ایشون چی شده؟میگن سخاوت به این نیست وقتی سیر شدی به دیگران هم غذا بدی بخشنده اونه که وقتی گرسنه اس غذاشو ببخشه یا قسمت کنه خدا عاقبت همه رو به خیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
این بنده خدا هم هموطن ماست باید کمکش کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
عجب
-
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
خیلی سخته ولی هست
Iran (Islamic Republic of)
ahmad
۱۰:۴۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
حداقل یه راهی هم میزاشتین تا اونایی که میخوان بتونن کمک کنن.
Sweden
میثم
۱۰:۳۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
احسن به آقای حسن شمشادی با این گزارشش
زنده باد آزادمرد که اگر چنین گزارشی رو کار نمی کرد این همه سر و صدا نمی کرد مسئولینی که دنبال عدم صحت این گزارش هستند بدونن که زیاد هم تفاوتی نداره گوشت گربه و پوست مرغ
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۱۰:۰۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
خدایا وقتی درد دیگران را می بینم

از خودم بدم می آید. باید کمک کرد. ما انسانیم . مسئولین لطفاً پیگیری کنند و در صورت امکان یک حقوق ثابت و یک محل سکونت برای ایشان فراهم کنند.
البته ما مردم ایران حاضر هستیم در این امر واجب کمک کنیم.
لطفا هر چه سریعتر اقدام شود.
-
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
این پوست مرغه؟
Germany
علی
۰۹:۳۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
متاسفم برا مسولین
واقعا که...
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
خدايا به فرياد مردم برس
شماره حساب اعلام كنيد تا كمك كنيم
اي خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
من حاضرم کمک کنم شماره حساب لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
خیلی دردناکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
.تورم کمر مردم قشر ضعیف شکست
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۰۷:۴۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
بله واقعیت داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
طرف‌تکو‌تنها‌با‌یه‌بچه‌عقب‌مونده‌‌از‌صبح‌تا‌شب‌کار‌میکنه‌بعد‌چه‌حالی‌براش‌میمونه‌خونشو‌تمیز‌کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
علی.م
۰۵:۳۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
به نظرم بهتر بود راهی قرار میدادید که لااقل خود مردم، (خود مردم)، که با خوندن این خبر دلشون به درد میاد. بتونن به این خونواده و امثالهم کمک کنن.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۴:۴۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
واقعا باعث دردناکه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۴:۴۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
واقعا باعث دردناکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
بخدا عزت و آبروی همین خانوم بیشتره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
خدایا فقط به فریادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
خیلی گریه داربود خبرش جیگرم سوخت خدایا کمکش کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
پس یک لحظه فکر کنیم آیا ما انسان هستیم یک زن تنها با یک بچه معلول بدون هیچ در آمدی با تمام مشکلات زندگی گرانی مسولان یک لحظه خود را جای آن مادر بچه قرار بدهید چه احساسی دارید
Iran (Islamic Republic of)
ش
۰۹:۱۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
دوست عزیز مسئولان اگه قرار بود خودشونو جای اینها بگذارند که دیگه نمی تونستند حقوقهای نجومی و اختلاس و کارهای دیگه انجام بدند
United Arab Emirates
مصطفی
۲۳:۵۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
با عرض سلام . متاسفانه یه مدتی همه اظهار ناراحتی میکنیم و دیگه یادمون میره تا نفر بعدی . اصلا به خودمون فشار نمی آوریم که از احوال همسایه . هم محله و یا دیگرون خبر بگیریم . و لا حول و لا قوه الا بالله
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۳:۴۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
لطفا شماره حساب بزارید
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۲۳:۱۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
واقعا داره فاصله غنی و فقیر هر روز بیشتر میشه......‌
Canada
ناشناس
۲۳:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
برای تمام مرز نشینها و مناطق محروم حقوق ویزه در نظر بگیرید تا اختلاف طبقاتی کمتر شود .
Canada
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
همه ما به نوعی در مقابل این افراد مسئولیم
Iran (Islamic Republic of)
هرمز
۲۲:۵۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
ما مناطق محروم زیادی در کشور داریم
Canada
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
کودکان کار نیز خانواده هایشان وضعیتی مشابه همین دارن
Iran (Islamic Republic of)
حامد تنکابنی
۲۲:۴۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
زنی تنها با فرزندی معلول سیستان و بلوچستان خانه ای مخروبه روزه ماه رمضان پوست یک مرغ
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۴۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
به جای این حرفا یه راهی پیداکنین به ای جور مردم فقیر و مظلوم کمک کنیم دوستی گفته نظافت چه ربطی به فقر داره این درست ولی این خانم دچار بیماری اعصاب هستن و فکرش خوب کار نمی کنه حداقل شماره حسابی ازش معرفی کنن که بتونیم کمکش کنیم یا دوستانی که درآن منطقه هستن به ارگانی یا خیریه ای معرفش کنن بیایین دست همدیگر را بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
Re
۲۲:۳۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
با سلام
واقعا جای تاسف هست در مملکتی که منبع نفت و گاز و ... در دنیا هستیم چنین افرادی با چنین وضعیت فقیرانه ای داشته باشیم
Canada
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
واقعا کسانی که اختلاس یا حقوق نجومی گرفته اند .اگر وجدانی داشته باشند .شبها نباید خوابشون ببرد .تمام زجری که خانم و بچه میکشند بر گردن تک تک اختلاس گران است .شرم اور است در کشور ثروتمندی که بعصی ها ماشین میلیاردی دارنند .این خانم انطور زجر بکشد و دم نزند
Iran (Islamic Republic of)
ستایش
۲۲:۲۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
چگونه میتوانم به این خانم کمک کنم؟

لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ازاده
۲۲:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
شما رو به خدا پیگیری کنید تا مسولین به داد این خانواده و مردم شریف سیستان و بلوچستان برسن...
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۱:۵۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
سیستان و خوزستان از این خانواده ها کم نداره
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۱:۴۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
خدای متعال عمرا اشک اون بچه رو ببخشه عمرا
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی
۲۱:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
پوست مرغ برای اینکه مزه داشته باشد .
وا ویلا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
خدایا کمکش کن
Iran (Islamic Republic of)
علی .م
۲۰:۳۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
بمیرم برای این افراد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
اگه پوست مرغ بوده خوب اینهم که بدتر
Iran (Islamic Republic of)
بهروز کمالی
۱۹:۴۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
اولا درعکس به غیر از پوست مرغ تکه های خاکستری رنگی هم هست که توضیح داده نشده که اینها چیست بهمین دلیل شائبه اینکه اینها گوشت گربه باشدتقویت میشود ، ثانیا" نماینده محترم زابل درمجلس شورای اسلامی درمورد خوردن گوشت گربه وکلاغ در سیستان توسط افرادی مثل زهره اعلام کردند این موضوع"بعیدنیست "درگزارش تهیه شده در تکذیب این موضوع سخنان زهره بیشتر شبیه سخنان یک زن باسواد ومعمولی جامعه است نه کسی که در چنان فقری زندگی میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
خدا بهش کمک کند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۴ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
چه میخواد گوشت گربه باشه چه شکمبه گوساله این فقر مطلق بخش زیادی از جامعه رو میرسونه.هر روز یه عده پولدار تر و یه عده فقیر تر میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
تشانه عدم توجه بعضی مسؤلین رو میرسونه.
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۹:۱۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
باید بداد این مردم برسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
از این موردها زیاد هست خدا خودش شاهده که چه ظلمی در حق استانهای جنوبی میشه
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۸:۲۴ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
خانواده هایی که دستشان به هیچ جایی بند نیست . لطفا راهی مطمئن برای کمک کردن به این خانواده در سایت قرار دهید تا هموطنانی که دوست دارند کمک کنند بتوانند اینکار را انجام دهند. من خودم حاضرم که در این ماه مبارک رمضان کمک کنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
این خانواده از چند لحاظ فقیره که باید مسولین نهاد حمایتی با استفاده از کارشناسان مجربی پیگیر حل مشکلات ایشون باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
خبر عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
از این فقرا در ایران زیاده فقط که زهره خانم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
میشه لطفا یه کاری کنید بتونیم به این خانواده کمک کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
الهی خدا رحم کنه بهشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
خدا شکر گوشت گربه نبوده آقا اگه فردی از همسایه خودش خبر نداشته باشه و اون همسایه گرسنه بخوابه اون فرد مسلمان نیست حالا ما همش میگیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
باتشکر از سایت خوبتون
United Arab Emirates
يوسف
۱۷:۴۴ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
سلام از باشگاه خبر نكاران حوان تشكر خيلي زياد دارم بخاطر مطلبش و از مردم ايران هم تشكر ميكنم بخاطر تعصبشان حاضر نيستن خودشان و خانواده شكمشان پر باشه و هموطنش ان گرسنه بخوابه افتخر ميكنم كه يك ايراني هستم درود به شرف همه عزيزان كه نظر داده بودن همه نظرها خوندم خدا قوت ايراني ايراني و بس ❤️❤️❤️
United Arab Emirates
يوسف
۱۷:۴۴ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
سلام از باشگاه خبر نكاران حوان تشكر خيلي زياد دارم بخاطر مطلبش و از مردم ايران هم تشكر ميكنم بخاطر تعصبشان حاضر نيستن خودشان و خانواده شكمشان پر باشه و هموطنش ان گرسنه بخوابه افتخر ميكنم كه يك ايراني هستم درود به شرف همه عزيزان كه نظر داده بودن همه نظرها خوندم خدا قوت ايراني ايراني و بس ❤️❤️❤️
Australia
معصومه
۱۷:۰۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
من با شنیدن این خبر واقعا ناراحت شدم خیلی دردناکه
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۱۶:۴۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
به خدا اشکم دراومد با دیدن این خبر
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۶:۴۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
خیلی دردناکه
Iran (Islamic Republic of)
ساسان
۱۶:۲۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
تا هزار سال به سیستان کمک بشه بازهم نجات نمیکنه!
فقط کافیه اداره هر بخش به همون قسمت واگذار بشه! ایالتی بشه
دولتمردی که در ولنجک میخوابه نمیتونه تصمیم درستی برای سیستان بگیره!
سیستان با حداقل درامد و یا حتی بدون درامد باید اندازه هموطن اعیان نشین تهرانی مالیات بده! بنزین و اب و برق رو به همون قیمت بخره
جریمه راهور به همون اندازه
حالا درامدی هم نداره
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
همیشه به این فکر میکنم فقر چه ربطی به نظافت و تمیزی داره؟!!
یعنی نمی تونه این آشغالها رو از خونش بریزه بیرون؟!
یعنی کسی که فقیره یا وضع مالی خوبی نداره باید کثیف باشه؟!
آیا همین موضوع باعث بدتر شدن اوضاع و ترد شدن بقیه نمیشه؟!
لطفا منطقی باشیم
کمک به همه واجبه
ولی امان از جو گیری ملت همیشه در صحنه وطنم
شاد باشید و پولدار
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
دکتر ، این پلاستیک ها رو از بیرون آورده تو خونش تا بفروشه ، شما میگی بریزه بیرون؟؟؟!!!.
Australia
احسان
۱۶:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
وقتی تو ای شرایط نیستی قضاوت نکن
United States of America
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
دوست عزیز
اگر کمک نمکنی نمک رو زخم هم نپاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
آقای روحانی ب جای افطاری دادن ب بازیگران وهنرمندان معروف ب داد فقرا برسید
Australia
احسان
۱۷:۰۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
باید مسئولان به داد فقرا برسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
املی
۱۵:۵۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
باید فریاد را بر سر مسئولان زد که نمیدانند کشورشان ومردمشان چه واوضاعی دارند اینقدر مردم کمک کرده اند حالا مسئولان میگویند بازهم مردم میایند پای کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
محرومیت توی سیستان و کردستان و ایلام زیاد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
سختی همه جا هست اما متاسفانه این مشکلات در مناطق مرزی بیشتر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
سلام مگر این بنده خدا یارانه نمگیرد مگر کمیته امداد امام خمینی به این بندگان خدا کمک نمیکند وظیفه کمیته امداد رسیدگی به این افراد هست از اقای فتاح رییس کمیته امداد میخواهیم این مشکلات راعنوان کنند چراغی که به خونه رواست به مسجد حرام است دولت باید سیستان بلوچستان و استانهای مرزی را همانند شهرهای بزرگ رسیدگی کند دولت فقط تهران اصفهان مشهد تبریز نیست بخدا شما مسئولین والا مقام به این مردم بیچاره مدیون هستید وباید روز قیامت پاسخگو باشید که من ایرانی در گرسنگی و تشنگی باشم و شما برای دیگر کشورها هزینه میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
سیستان و سیستانی احتیاج به ترحم و کمک ندارد!
لطفا آب سیستان را به تاراج نبرید!
مشکلات مردم سیستان از زمانی شروع شد که مدیران بزرگوار ما دست متبرک مدیریتشونو اوردن داخل سیستان و آب چاه نیمه رو بردند زاهدان و دیوار مرزی کشیدند! علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
آقای فتاح رئیس کمیته امداد مدعی هستند که در کشور فقر مطلق نداریم پس این چیست ؟
محتویات درون ظرف هیچ شباهتی به پوست مرغ ندارد .آیا پوست مرغ طوسی می شود ؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۳۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
دولت مردان کجایید دلمان خون شد ....تا کی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
سلام

یه سر برین تپه های عباس آباد و سری بزنین به بنیاد مستضعفان و ساختموناشون

معلوم اینا وقتی یه همچین جایی کار کنن به فکر مردم مستضعف نیستن

کمیته امداد هم اسمش روشه کمیته امداد زمان امام خمینی . خدارحمت کنه امام رو . دیگه امام نیست که اینا ازش حرف شنوی داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
خب یکم خونه رو تمیز کنه که مریض نشه دیگه خب این که پول نداره بخوره مریض بشه که باید کلی پول هم خرج بیمارستان کنه
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۵:۲۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
من هر چی نگاه میکنم هیچ شباهتی بین پوست مرغ و اون غذایی که تو تصویر هست نمیبینم.
الان مشکل ما تنها این خانواده نیست که با انتشار شماره حساب و کمک مردم مشکلش حل بشه.مشکل ما خانواده های زیادی هستن که هنوز هیچ یک از ما اطلاعی از وضع زندگی اونا که حتی بدتر از این خانواده هستن نداریم.
فقط میتونیم اینو بگیم.اللهم عجل الولیک حجت ابن الحسن
Iran (Islamic Republic of)
shahram
۱۵:۱۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
یک سایت معتبر درست کنین که شماره حساب افراد زیر خط فقر توش بذارن مردم کمک میکنن. این چه وضعیه من دیگه لقمه از گلوم پایین نمیره.
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۵:۰۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
شماره حسابشونو بذارین مردم کمک میکنن. دولت که نمیرسه مگر اینکه مردم به داد هم برسن.

(مقداری پوست مرغ بود تا برای خودش و پسرش که هوس مرغ کرده بودند، غذایی درست کند که فقط طعم مرغ داشته باشد.) این فاجعه هست. متاسفم واسه آقایون!
Germany
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
اظهار نظر دولت و نمایندگان مجلس کجاست اصلاً از این خبر دلشان به درد آمد یا نه حالا اینها کجا هستند چه روی سفرهاشون هست اصلاً تا حالا مجبور شدن پوست مرغ بخورن تا درد این زن و خیلیهای دیگه که وضعیت مشابه دارن بفهمند بیشتر که بفکر نداری این مردم و این زن باشن بیشتر به فکر سرزنش خبرنگار هستند تا کمک و همدردی با امثال این زن بینوا خوشا بغیرت و نوع دوستی ملت ایران که همیشه در مواقع لزوم به داد هموطنشون میرسند حالا هم مگه مردم غصه دار باشند و آستین همت بالابزنن امیدی به کسانی که معنی درد و غم و خجالت در برابر خواسته های فرزند را نمیفهمد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
چشم دولت روشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
سیستان چرا خشک شد؟ مگر نه این که کشور نامرد افغانستان حق آبه ایران را ندیده گرفت و دریاچه هامون را خشک کرد و هزاران ضرر و زیان به هموطنانان سیستانی وارد کرد ، آن وقت مسئولان دنبال تحصیل رایگان و بیمه و درد مهمانان ناخوانده افغانی در کشورمان هستیم در حالیکه هموطنانمان با بدبختی در کشورمان زندگی می کند؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
فقر ربطی به نظافت نداره خیلی خونه این خانم کثیفه یکم تمیز کنه زندگیشو خب
Iran (Islamic Republic of)
مهدي
۱۴:۳۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
آهاي مسئولين
اگر با باديدن اين تصاوير به خودتون نيومدين بر انسانيت خود شك كنيد
-
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
انقلاب کردیم که گرسنگان سیر شوند برعکس سرمایه داران مرتفع شدند. لطفا کاری بکن
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۱۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
الهم اغن کل فقیر وجعل عواقب امورنا خیرا-خداوند به همه مسئولین انصاف وقوت خدمت عطا فرماید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۱۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
خدایا مارا ببخش با این سفرههای رنگین افطار و ریا کاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
آقای روحانی این بود ریشه کن کردن فقر مطلق مگر کمیته امداد نگذاشتن واسه کمک به محرومین
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۰۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
لطفا شماره حساب برای این بندگان خدا معرفی شود تا کمک کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
یکی را داده ای صد ناز و نعمت. یکی را نان جو اغشته در خون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
انشالله که هنرمندان همیشه در صحنه و در مورد همه چی نظر بده چشمشون به این عکس بیوفته و بدونن که این بنده خدا فرانسوی نیست ایرانیه ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
الان نقش کمیته امداد امام و خمینی و غیره چی هستششششششششش
اگر نمیتونید پولهایی ما مردم رو به این بنده خدا برسونید و امثال اونها بگین یک فکر بکنیممممممم/...
شماره حساب این خانم رو باز نشر کنید البته واقعی توسط امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
مشابه این خانم خیلی هستن هر جا که برید و هر شهری تعدادی خانواده دارن با همین سختی زندگی می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
الان نقش کمیته امداد امام و خمینی و غیره چی هستششششششششش
اگر نمیتونید پولهایی ما مردم رو به این بنده خدا برسونید و امثال اونها بگین یک فکر بکنیممممممم/...
شماره حساب این خانم رو باز نشر کنید البته واقعی توسط امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
حالا این خانم فقیر هستن قبول خب چرا انقدر خونشون کثیفه اینا که 100 جور مریضی میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
چه زندگی تلخ و دردناکی خدایا به فریاد برس به کجا داریم میریم از این همه به توجهی به هم نوع
Germany
Seta
۱۲:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
ممنونم بخاطر عکس های خوبتون و از شما میخوام به عنوان یک رسانه ای که مردم به واقعی بودن اخبارش اطمینان دارن از سفره ها و مهمانی های کاخ ریاست جمهوری هم عکس بذارین تا مردم با اگاهی بیشتر مسئولین رو بشناسن تا کمکی بشه برای انتخاب شایسته تر تا خون شهدامون با یک انتخابات زیر سوال نره این خیلی مهمه که من به عنوان یک شهروند ایرانی هستم بدونم در کاخ ریاست جمهوری چه میگذره و این در حالی هست که در انگلستان و خیلی از ممالک کفر این اطلاع رسانی صورت میگیره و این امر مهم به دوش رسانه هاست با تشکر از شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
کمیته امداد کجاست سازمان بهزیستی کجاست؟ یا کمکهای مردمی برای حقوق رییس های رده بالا مصرف میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
خدا خودت کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
دلم سووووووووخت وااقعاا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
الهیییییییییییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
این مسیولین باید جوابگو باشند
خدا به هممون رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
فقط شماره حساب خود نیازمند که از طریق کمیته امداد اعلام بشود ،باید باشه ،بعضیا کیسه دوختند برا پول محرومان خدا ازشون نگذره
۱۲