مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: از مجموع کودکانی که به فرندخواندگی می‌روند، 7 درصد آن‌ها بازگردانده می‌شوند.

7 درصد کودکان از فرزند خواندگی بازگردانده می شوندمحمد نفریه مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بر اساس قانون والدینی که کودکی را از مراکز نگهداری از کودکان سازمان بهزیستی به فرزندخواندگی می‌گیرند، امکان باز پس دادن کودک را دارند.

نفریه تاکید کرد: عمده دلایل باز پس فرستادن کودکان از طرف پدر خوانده‌ها و مادر خوانده‌ها ابتلای کودکان فوق به بیماری‌هایی چون ایدز، هپاتیت و غیره است.

وی در ادامه تصریح کرد: از مجموع کودکانی که به فرزندخواندگی فرستاده می‌شوند، حدود 7 درصد به دلایل مختلفی چون پیدا شدن رد و نشانه‌ای از پدر و مادر واقعی کودک و احراز صلاحیت مجدد و استحقاق پدر و مادر از فرزندخواندگی بازگردانده می‌شوند.

بهره‌مندی فرزند‌خوانده‌ها از بیمه پدرخوانده و مادرخوانده خود

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در قوانین قبلی بیمه پدرخوانده و مادرخوانده به فرزند خوانده تعلق نمی‌گرفت، اما با اصلاح دوباره قانون فرزندخواندگی در سال 92 ، این مشکل نیز مرتفع شده است و فرزند خوانده‌ها از مزایای مستمری آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

نفریه در ادامه تاکید کرد: در ابتدای تحویل فرزندخوانده به همه خانواده‌ها و والدین متقاضی فرزند گفته می‌شود که امکان بازپس گیری و یا پس دادن کودک به بهزیستی به دلایل موجه وجود دارد.

رشد روند پذیرش فرزندخوانده در سال‌های اخیر

وی یادآور شد: با تغییرات اصلاحی قوانین فرزندخواندگی و تسهیل ایجاد شده، روند فرزندخواندگی رفتن فرزندان بی سرپرست و یا بد سرپرست در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در شیرخوارگاه‌ها و مراکز نگهداری از کودکان بهزیستی در برخی از استان‌ها مانند شیرخوارگاه‌های کرمان که همیشه 140 نوزاد و کودک در آن نگهداری می‌شدند، تعداد آن‌ها به زیر 40 نوزاد رسیده است و این امر ناشی از تسهیل در فرآیند فرزندخواندگی است.

نفریه تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل تسهیل در روند فرزندخواندگی، در شیرخوارگاه‌های استان گیلان و مازندران نیز تعداد 3 یا 4 کودک و نوزاد نگهداری می‌شوند و مابقی به فرزندخواندگی رفته‌اند.

وی اضافه کرد: در برخی از شیرخوارگاه‌های کشور در استان‌های بزرگ مانند استان خراسان رضوی ورودی نوزادان بدسرپرست و بی‌سرپرست زیاد است و در نهایت  تعداد نوزادان در شیرخوارگاه زیاد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار