گزارش‌ها حاکی است چین در حال سرعت بخشیدن به تولید تسلیحات هسته‌ای نسل جدید خود است.

چین به طور متوسط ماهانه 5 آزمایش هسته‌ای انجام داده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه آمریکایی هیل، گزارش‌ها حاکی است چین در حال سرعت بخشیدن به تولید تسلیحات هسته‌ای نسل جدید خود است و اکنون نسبت به آمریکا، آزمایش‌های هسته‌ای بیشتری انجام می‌دهد.

آمریکا به طور متوسط ماهانه یک آزمایش هسته‌ای انجام داده است. این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد چین به طور میانگین ماهانه 5 آزمایش هسته‌ای انجام می‌دهد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی «آکادمی مهندسی فیزیک چین» (یک موسسه بزرگ فعال در تحقیقات درباره تسلیحات چین)، پکن از ماه سپتامبر سال 2014 تا دسامبر سال 2017، 200 انفجار هسته‌ای را شبیه سازی کرده است.

کارشناسان در مصاحبه با روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» هشدار دادند در حالی که چین، آمریکا و روسیه هرکدام به صورت جداگانه در حال توسعه تسلیحات هسته‌ای بیشتری هستند تا در برابر تهدیدهای احتمالی بازدارندگی بیشتری ایجاد کنند، خطر درگیری‌های هسته‌ای رو به افزایش است.

کاخ سفید برنامه‌ای 1.2 هزار میلیارد دلاری برای توسعه زرادخانه اتمی خود ارائه کرده است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در ماه ژانویه سال جاری میلادی، سندی را به نام بررسی وضعیت هسته‌ای منتشر کرد که در آن به منظور ایجاد بازدارندگی در برابر چین و روسیه، درخواست برای تولید تسلیحات اتمی کوچکتر با قدرت انفجاری پایین‌تر مطرح شده است.

مقامات پنتاگون ادعا کرده اند آمریکا می‌خواهد به کشورهایی که «متخاصم» خوانده شده اند نشان دهد که ممکن است واشنگتن در حقیقت از تسلیحات اتمی استفاده کند.

دینا وایت، سخنگوی ارشد پنتاگون در ماه فوریه سال جاری میلادی گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم یک بازدارنده قابل اعتماد اتمی در اختیار داریم و بتوانیم مطمئن باشیم که آماده هرگونه دفاع از این کشور هستیم.»

کنگره آمریکا نیز با تنظیم نسخه‌های مختلف لایحه سیاست دفاعی خود، به تولید چنین تسلیحاتی چراغ سبز نشان داد.

قانون مجوز دفاع ملی که از جانب کمیته نیروهای مسلح در مجلس سنای آمریکا برای سال مالی 2019 ارائه، و در هفته گذشته برای رای‌گیری به صحن مجلس سنا آماده شده است، از درخواست دولت آمریکا برای اختصاص 65 میلیون دلار به تولید تسلیحات اتمی با قدرت انفجاری پایین حمایت می‌کند.

نسخه قانون مجوز دفاع ملی مجلس نمایندگان آمریکا نیز که در هفته گذشته در این مجلس به تصویب رسید، اجازه اختصاص این مبلغ برای تولید تسلیحات هسته‌ای با قدرت انفجاری کمتر را صادر کرده است.

پس از انتشار سند بررسی وضعیت هسته‌ای آمریکا، روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین در سرمقاله‌ای نوشت پکن در واکنش به راه انداختن مسابقه تسلیحات هسته‌ای از جانب آمریکا، با جدیت مسئله اعلام عمومی جزئیات درباره تسلیحات هسته‌ای با قدرت انفجاری پایین خود را بررسی می‌کند.

در دهه 1990 میلادی، بر آزمایش تسلیحات هسته‌ای ممنوعیت بین‌المللی وضع شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار