رئیس سابق آژانس اطلاعات ملی آمریکا با اشاره به مذاکرات آتی احتمالی این کشور با کره شمالی، گفت روند خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره همانند یک خیابان دو طرفه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جیمز کلپر، رئیس سابق آژانس اطلاعات ملی آمریکا، در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس درباره کره شمالی و ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا صحبت کرد.

کلپر در پاسخ  به پرسشی درباره اظهارات ترامپ در خصوص جاسوسی اف‌بی‌آی از او در دوره انتخابات گفت: «نمی‌توانم به صورت مفصل در این باره اظهار نظر کنم؛ زیرا قضاوتی است که اف‌بی‌آی باید انجام دهد. شاید آن‌ها منتظر یک زمان مناسب هستند یا این که باید برخی اقدامات رو به جلوی دیگر انجام شود. همه چیز بستگی به پیشرفت‌ها در این باره دارد. این سوالی است که اف‌بی‌آی باید در ارتباط با آن به نتیجه و قضاوت برسد و این یک روند زمان بر است.»

او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه در کتابش نوشته است نفوذ روسیه در کارزار انتخاباتی آمریکا سبب تغییر نتیجه انتخابات به نفع رئیس جمهور ترامپ شد، مدعی شد: «من به عنوان یک شهروند خصوصی که درک خوبی از اقدامات روسیه دارد و می‌داند این روند تا چه میزان گسترده و چند بعدی بود، و این که با چه تعداد از رأی‌دهندگان ارتباط برقرار شد باید بگویم که روسیه توانست رأی‌دهندگان را به رأی دادن به فردی خاص سوق دهد. علیه افرادی که به رئیس جمهور ترامپ رأی دادند شکایت نشده است. علیه روسیه و تهدید جدی که آن‌ها ایجاد می‌کنند و سبب تضعیف تشکیلات ما می‌شوند هم شکایتی صورت نگرفته است.»

رئیس سابق آژانس اطلاعات ملی آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره احتمالی این کشور با کره شمالی گفت: «نخست باید این ارتباطات عادی‌سازی شود. من همواره از ایجاد بخش حافظ منافع پیونگ‌یانگ در واشنگتن حمایت کرده‌ام. این دفتر باید در سطحی پایین از سفارت خانه باشد، اما باید آن‌ها حضور دیپلماتیک داشته باشند. همانند همان اتفاقی که طی چند دهه در هاوانا -کوبا- رخ داد، حتی با آن که ما دولت این کشور را به رسمیت نمی‌شناختیم. این یک روند دو جانبه است. حضور ما در آن‌ها سبب ایجاد درکی بهتر از روابط دو کره می‌شود. مقامات کره شمالی هم از حضور رسمی آمریکا در آنجا به نوعی احساس امنیت خواهند کرد. آن‌ها همچنین باید به سخنان مقامات کره شمالی گوش دهند و این موضوع را درک کنند که چه چیزی سبب احساس امنیت آن‌ها می‌شود و این احساس به آن‌ها دست دهد که دیگر نیازی به تسلیحات هسته‌ای ندارند.»

او افزود: نکته دیگر این است که روند خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره همانند یک خیابان دو طرفه است. مقامات کره شمالی می‌توانند بگویند ما هم مسئولیت داریم که خلع سلاح شویم و باید تسلیحات هسته‌ای خود را در خارج محدود کنیم، به این معنا که دیگر بمب افکن‌های بی یک و بی دو یا بی پنجاه و دو (آمریکا) بر فراز شبه‌جزیره کره پرواز نکنند. به نظر من درباره این موضوعات گفتگو خواهد شد، اما نکته مهم این است باید ارتباطاتی مستحکم بین دو طرف برقرار شود. 

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، کره شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار