عضو شورای شهر تهران گفت: آنچه امروز بیش از همیشه احساس می‌شود، نیاز به امید اجتماعی، اعتماد و اطمینان به آینده کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در شصت و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد،  با بیان اینکه قانون اهدای عضو در سال ۷۹ در مجلس به تصویب رسید، اظهار کرد: امروز همه اعضای شورا در صحن علنی شورا، کارت‌های اهدای عضو خود را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فتوای اهدای عضو در سال ۶۸ توسط امام خمینی (ره) مطرح شد، گفت: روز ۳۱ اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی اهدای عضو در تقویم ملی به ثبت رسیده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: فقه پویا به کمک علوم بالینی آمده است و ارتباط تنگاتنگی با آن دارد.

خداکرمی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه پزشکی همواره ارتباط تنگاتنگی میان حوزه و دانشگاه و عالمان دینی و حکیمان برقرار بوده است، گفت: فقه پویا برای حل مسائل مرتبط با برخی از درمان‌های پزشکی به کمک علوم بالینی آمده است، به طوری که در حال حاضر می‌توان کشور ایران را جزء پیشرفته‌ترین کشور‌ها در این زمینه دانست.

وی افزود: علاوه بر فتوا‌های مترقی مرتبط با اهدای عضو، شاهدیم که فتوای با ارزشی در زمینه درمان ناباروری، نظیر اهدای تخمک و رحم اجاره‌ای صادر و در قالب دستورالعمل‌های علمی و قانونی وارد چرخه درمان شده است و نعمت پدر و مادر شدن را به خانواده‌های بسیاری بخشیده است. در بحث ختم بارداری در زنان بیمار نیز فقها با ظرافت و دقت بی نظیر بسیاری از سئوالات مطروحه را پاسخ گفتند و خوشبختانه امروز اگر جان مادری به خاطر تداوم بارداری در خطر باشد و یا جنینی دارای نقص عمده باشد، قانون اجازه ختم بارداری را خواهد داد.

خداکرمی خاطر نشام کرد: آنچه امروز بیش از همیشه احساس می‌شود، نیاز به امید اجتماعی، اعتماد و اطمینان به آینده کشور است تا با حفظ سرمایه‌های انسانی و مادی کشور را از تهدیدات داخلی و خارجی محافظت کند. به نظر می‌رسد برای آن که ذخایر ارزی کشور طاقت ماندن و تبدیل شدن به منبعی برای رونق کسب و کار و گردشگری در داخل کشور شود و پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی پنهان و آشکار قابل تسهیل شود، نیازمند تحول و تغییر رویکردی هوشمندانه در حوزه فرهنگی-اجتماعی هستیم.

شورای شهر تهران گفت: در این مسیر بی شک فقه پویای شیعی به یاری مجتهدین جوان و هدایت علمای گرانقدر همان گونه که در مسائل پزشکی حل المسائل بوده است، نقطه امیدی برای حل مسائل اجتماعی و توسعه شهری خواهد بود تا همگام با رشد و پیشرفت علم و تکنولوژی و تغییرات سریع جامعه، خواسته‌های نسل جوان در اموری همچون سن ازدواج، حجاب، فرهنگ و هنر و مشارکت سیاسی-اجتماعی ادیان و مذاهب مختلف مورد بازنگری و به روزرسانی قرار گیرد تا این سرزمین با همه تنوع قومی و مذهبی و جغرافیایی خود مکانی برای رشد و بالندگی سرمایه‌های انسانی ثروت آفرینی و زندگی توام با امنیت و آرامش همه ایرانیان و مقصدی برای گردشگران جهان باشد.

وی افزود: همه از خداییم و به سوی خدا باز می‌گردیم و در طریق رسیدن به معبود چه از این زیباتر که زندگی ببخشیم و احیا کنیم.

وجود سالانه 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در کشور

در ادامه نوبخت رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه با مقامات مختلف رایزنی‌هایی انجام دادیم تا برای ثبت نام اهدای عضو اقدام کنند، گفت: اعضای شورا داوطلبانه و خودجوش این اقدام را انجام دادند و این یک حرکت مهم و فرهنگی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور وجود دارد، گفت: نیمی از این تعداد ظرفیت اهدای عضو دارند. سال گذشته از ۳ هزار نفری که امکان اهدای عضو داشتند، تنها ۹۲۶ هزار نفر اهدای عضو کردند.

رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه هر مرگ مغزی امکان اهدای ۸ عضو را دارد، گفت: به علت طولانی بودن تصمیم‌گیری خانواده‌ها تنها ۳ عضو از این اعضا قابل استفاده هستند. در واقع ۶ هزار عضو سالم در کشور به زیر خاک رفته است، این در حالی است که روزی ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌شوند.

در حال تکمیل...

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار