سن استعمال سیگار در ایران به 13 رسیده است/ نیمی از پسران دبیرستانی مصرف قلیان را تجربه کرده اند/ایرانی ها  روزانه ۲۰ میلیارد تومان بابت قلیان هزینه می کنندمسجدی گفت: در چند سال گذشته سن متوسط مصرف دخانیات در ایران بین ۱۵ تا ۱۶ سال بوده ولی در حال حاضر سن استعمال سیگار به رده سنی بین ۱۳ تا ۱۴ سال رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد رضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات در نخستین همایش طرح پاد(طرح پیشگیری از استعمال دخانیات در جمعیت دانش آموزی) که در دانشگاه آزاد وارمین برگزار شد اظهار کرد: متاسفانه صنایع دخانیات به دنبال سود هستند و هنگامی که دیدند که در عرصه سیگار کشور فعالیت های خوبی را آغاز کرده است به سمت عرضه قلیان یا آدامس های جویدنی رفته اند.

وی ادامه داد: صنایع دخانیات قصد دارند که با هر ترفندی بازار خود را حفظ کرده و جوانان را در دام اعتیاد بندازند.

مسجدی با بیان اینکه اصناف مختلف باید در زمینه مبارزه با دخانیات همکاری کنند، افزود: در چند سال گذشته سن متوسط مصرف دخانیات در ایران بین ۱۵ تا ۱۶ سال بوده ولی در حال حاضر سن استعمال سیگار به رده سنی بین ۱۳ تا ۱۴ سال رسیده است.

۳۵ درصد دختران دبیرستانی حداقل یکبار قلیان کشیده اند

مسجدی مصرف دخانیات در بین دختران دبیرستانی افزایش پیدا کرده است ، عنوان کرد: به طوریکه ۳۵ درصد از دختران دبیرستانی و ۵۰ درصد از پسران یکبار در عمر خود مصرف قلیان را تجربه کرده اند و ۱۰ درصد از این افراد گرفتار اعتیاد شده اند.

وی ادامه داد: مالیات سیگار در دنیا ۷۰ درصد است ولی مالیات دخانیات در ایران در حدود ۱۹ درصد است .

دولت 40 میلیارد در درمان عوارض قلیان هزینه می کند

مسجدی با بیان اینکه روزانه ده میلیارد تومان خرج سیگار در کشور می شود ، تاکید کرد: مردم ایران روزانه ۲۰ میلیارد تومان بابت مصرف قلیان هزینه می کنند به طوری که دولت دو برابر این مبلغ را بابت درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات هزینه می کند .

وی گفت: از نظر بانک جهانی مصرف دخانیات بزرگترین تهدید کننده توسعه برای کشورهای در حال توسعه محسوب می شود .

مسجدی یاد آور شد: کشورهای پیشرفته ممنوعیت تولید و مصرف سیگار را قانونی کرده ولی این بازار را به سمت کشورهای در حال توسعه سوق داده اند.

وی اظهار کرد: مسئله برجام که امریکا از آن خارج شده است هیچ خیری برای ما ندارد و اگر همه چیز برای ایران تحریم شود دخانیات و فروش آن به کشور تحریم نمی شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اعتیاد ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
چیز نیس همجا بری میکشن پارک -تو طبیعت-تو ماشین عادیه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۲۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
کجاشو دیدین! از اینیم که میگید بد تره خبر ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
دولت 40 میلیارد در درمان عوارض قلیان هزینه می کند
با این پول میشد برای 1000 نفر آنهم نفری 40 میلیون سرمایه ایجاد کرد تا بتوانند دست به کسب و کاری بزنند البته اگر این مبلغ در آختیار کار آفرینان قرار میگرفت به طبع این افراد هم برای خودشان و هم جند نفر دیگر کار ایجاد میکردن
Iran (Islamic Republic of)
آقا امین رئیسی
۰۰:۵۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
ببینمش کجاست که جوانان قلیان می‌کشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
به جای گرون کردن دخانیات میشه کلاس و مشاوره های رایگان بزارید من ۲۵ سالمه و۵ ساله سیگار میکشم و اگه به ده هزار تومان هم برسه میکشم در حالی که خودمم خسته شدم من نمی‌دونم چرا فک میکنید با گرون کردن همه چی درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
کلا برای رفع بیکار چیز خوبیه
آخرین اخبار