دیپلمات سابق کشورمان در لندن گفت:آمریکایی‌ها به جای اینکه بابت خروج از توافق و نقض قطعنامه شورای امنیت سرافکنده باشند، در حال فرار رو به جلو هستند.

سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو  با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه آمریکایی ها به جای اینکه بابت خروج از توافق و نقض قطعنامه شورای امنیت سرافکنده باشند، در حال فرار رو به جلو هستند، اظهار کرد: در نتیجه واضح است، وقتی واشنگتن سخن از اعمال تحریم های جدید علیه ایران به زبان می آورد، هدف از اینگونه اقدامات چیزی جزء حمایت از رژیم صهیونیستی و تضمین امنیت این رژیم جعلی نیست.

دیپلمات سابق کشورمان در لندن تصریح کرد: اتهامات بی اساس آمریکا در خصوص فعالیت های منطقه ای ایران ، شایسته خود آنهاست. چرا که باید از آنها پرسید شما هزاران کیلومتر دورتر از سرزمین تان با خاورمیانه چه کار دارید و چرا بدون اجازه دولت قانونی سوریه، برخی مناطق این کشور را اشغال کرده اید؟.

ساداتیان ادامه داد: اگر ایالات متحده ادعای نقض قوانین بین المللی توسط ایران را دارد، باید خود پاسخگو باشد، چرا قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا گذاشته و از تعهدات خود در قبال ایران شانه خالی کرده اید، از این رو تمام اتهامات بی اساس علیه جمهوری اسلامی جواب دارد و ایالات متحده باید بداند دوره قلدری و زورگویی تمام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی اکنون در منطقه موقعیت فوق العاده ای دارد، افزود:ایران یک قدرت منطقه ای به شمار می رود و قواعد دیپلماسی بین المللی را به خوبی می داند، در نتیجه روش آمریکا برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و تهدید به تحریم، هرگز راه به جایی نخواهد برد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اینکه آمریکایی ها تهدید می کنند و حتی ممکن است تهدیدهایشان را عملی کنند، محال نیست، اما واشنگتن  به خوبی می داند اگر اقدامی علیه جمهوری اسلامی انجام دهد، ضربه متقابلی خواهد خورد و شرایط به گونه ای نیست که ضربه‌ای بزنند و اتفاقی برایشان نیفتد.

ساداتیان درباره اظهارات وندی شرمن که گفته بود، ما در خلال مذاکرات برجام با ایران، میدانستیم که ممکن است روزی واشنگتن از این توافق خارج شود، گفت: قبل از مذاکرات برجام، 6 قطعنامه علیه ایران به تصویب رسیده بود که چهار  قطعنامه جنبه اجرایی داشت و ذیل ماده 41 منشور ملل متحد و فصل هفتم بود، لذا آمریکا و اروپا دنیا را علیه کشورمان بسیج کرده بودند و انجام مذاکرات برجام تحت این شرایط بود.

وی ادامه داد:طبیعی بود که ما تعهداتی را بپذیریم تا اجماع جهانی علیه کشورمان تغییر کند، البته ما در شرایطی نبودیم که بتوانیم به طور خاص از آمریکایی ها  برای ماندن در توافق، تضمین های عینی بگیریم، مگر تصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل که همه کشورها از جمله آمریکا موظف به اجرای آن هستند. در نتیجه امکان پذیر نبود، بتوانیم  بیش از تصویب این قطعنامه، از واشنگتن  تضمین بگیریم.

دیپلمات سابق ایران در لندن اظهار کرد: صحبت های خانم شرمن چیزی جز تصدیق خوی عهد شکنی و زورگویی ایالات متحده نیست. چرا که خارج شدن از برجام برای تمام طرف های توافق امکان پذیر است. اما چیزی که قابل قبول نیست، نقض عهدی است که نوسط ایالات متحده صورت گرفته و از قضا اجماع جهانی را نیز علیه خروج واشنگتن از برجام ایجاد کرده است.

ساداتیان در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که هیچ کشوری را نمی توان با زور ملزم به ماندن در توافقی کرد. لذا ما نمی توانستیم ایالات متحده را مجبور به ماندن در توافق کنیم،کما اینکه ایالات متحده قادر نبوده و نیست که ما را با زور در توافق نگه دارد یا با فشار جمهوری اسلامی را مجبور به امضای توافق جدید کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار