مدیر امور آب نهاوند از نصب کنتور هوشمند در چاههای کشاورزی این شهرستان خبر داد.

نصب کنتور هوشمند در چاههای کشاورزی نهاوند به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ احمد حسین مالمیر، مدیر امور آب نهاوند گفت:تمامی چاههای آب کشاورزی این شهرستان با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال 98 به کنتور هوشمند مجهز می شود.

وی افزود:از سال 1388 که نصب کنتورهای هوشمند در سطح شهرستان آغاز شد که تاکنون 45 دستگاه از طریق اعتبارات دولتی خریداری و روی چاههای عمیق نصب شد که با انجام این کار بیش از 13 میلیون و 200 هزار متر مکعب در منابع آب شهرستان صرفه جویی شده است.

مدیر امور آب نهاوند گفت:و به جزء این تعداد، 317 کنتور دیگر با همکاری کشاورزان خریداری شده که با برنامه ریزی انجام شده در چاههای کشاورزی نصب می شود.

مالمیر با بیان اینکه بیشترین اضافه برداشت استان از چاههای کشاورزی مربوط به نهاوند است افزود: برای جلوگیری از افزایش بی رویه آب تمام چاههای مجاز باید پروانه بهینه بهره برداری دریافت کرده و علاوه بر آن نسبت به نصب کنتور حجمی نیز اقدام کنند.

وی با بیان اینکه افت سالانه منابع آب دشت نهاوند سالانه 49 صدم متر است افزود: از سال 1375 تاکنون میزان افت آب دشت نهاوند 14 و 11 صدم متر بوده است که بر این اساس 260 میلیون متر مکعب از آبهای سطحی کاهش داشته است.

مدیر امور آب نهاوند گفت: برای جلوگیری از افت منابع آب زیر زمینی 11 راهکار از سوی وزارت نیرو اعلام شده که مهمترین آنها نصب کنتور هوشمند روی چاههای آب مجاز ، مسدود کردن چاههای غیر مجاز و تقویت گشت های بازرسی بوده است.

مالمیربا بیان اینکه در حال حاضر 573 چاه غیر مجاز در سطح شهرستان وجود داشته که با توجه به احکام قضایی 235 حلقه آن مسدود و پر شده است افزود: در صورت داشتن اعتبار لازم 11 حلقه چاه غیر مجاز دیگر که دارای حکم هستند مسدود شده است.

وی گفت: بحث کمبود آب یکی از مسائل مهم در سطح کشور است که برای مقابله با آن باید راهکارهای علمی مورد توجه قرار گیرد. 

انتهای پیام/ب

چاههای کشاورزی نهاوند به کنتور هوشمند مجهز می شوند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.