شهرستان فاروج در خراسان شمالی قطب تولید گل معطر با بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در استان است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛ گل محمدی یا گل گلاب درختچه‌ای است، خزندار دارای شاخه‌های گل دهنده تیغ دار که از دیرباز در ایران کشت می‌شده و قسمت قابل مصرف آن گلبرگ است.این گل‌ها که در اوایل صبح شروع به ظاهر شدن می‌نمایند. زمان باز شدن گل‌ها اویل اردیبهشت تا اوایل تیرماه است و در هر منطقه مدت زمان باز شدن گل‌ها ۳۰-۲۰ روز طول می‌کشد. دوام گل حداکثر یک روز بوده و بعد از آن رنگ صورتی گلبرگ‌ها به سفید می‌گراید و با اندک نسیمی گلبرگ‌ها پرپر شده و می‌ریزند.

مناطق مورد کشت گل محمدی اغلب مناطق کوهپایه‌ای و اقلیم خشک و نیمه خشک با تابستان‌های معتدل و خشک و زمستان‌های سرد است.
در حال حاضر گل محمدی در ۱۴ استان کشور کشت می‌شود که مهمترین آن‌ها در استان‌های کرمان، فارس (میمند)، اصفهان (کاشان) و آذربایجان شرقی و در مابقی استان‌ها نیز کشت بیشتر به صورت پراکنده دارند.

قسمت اعظم اسانس گل محمدی در گلاب، به عنوان تقویت کننده قلب و تهیه شربت مصرف می‌شود. امروزه در اکثر منابع علمی از گل‌ها و اسانس گل محمدی به عنوان دارو یاد می‌شود و خواص درمانی آن مورد تأکید است.اسانس گل محمدی عمدتاً به عنوان نشاط آور، ضد افسردگی، ضد فشار‌های عصبی و ضد تنیدگی (استرس) مصرف می‌گردد.

فاروج قطب تولید گل معطر در خراسان شمالی/فعالیت دو واحد نیمه صنعتی گلاب گیری در فاروج
کشت گل محمدی در ۲۸۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی

شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  بجنورد؛ با بیان اینکه خراسان شمالی اقلیمی مساعد برای کشت گل محمدی و گیاهان دارویی است، گفت: شهرستان فاروج با ۶۴ هکتار بیشترین سطح زیر کشت در استان را داراست.

وی افزود: علاوه بر فاروج در شهرستان‌های شیروان، اسفراین، بجنورد و جاجرم نیز در ۲۱۶ هکتار اراضی گل گلاب کشت می‌شود که از قابلیت خوبی برخوردار است.

شریکیان گفت: برآورد می‌شود امسال ۱۴۵ تن گل در استان برداشت شود ، از طرفی وجود یک واحد صنعتی فرآوری، عصاره و اسانس گیری با ظرفیت اسمی سالانه ۴۰۰ تن و همچنین مناطق مستعد به خصوص در اراضی شیبدار زمینه مستعدی برای توسعه کشت گل محمدی در استان را فراهم کرده است.

شریکیان اظهار کرد: نیاز آبی کم، سازگاری با محیط و قابلیت کشت در شرایط محدود کننده اقلیمی و خاک، تامین مواد خام اولیه صنایع فرآوری، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد درآمد ارزی، اشتغالزایی و توسعه اکوتوریسم مهم‌ترین مزایای توسعه کشت این گیاه است.

فاروج قطب تولید گل معطر در خراسان شمالی/فعالیت دو واحد نیمه صنعتی گلاب گیری در فاروج
برداشت سه تن گل محمدی از هر هکتار در فاروج

کنعانی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فاروج در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ اظهار کرد: در هر هکتار از گلزار‌های گل محمدی در شهرستان فاروج سه تن گل برداشت می‌شود.

وی بیان کرد: نسبت به سال گذشته ۱۴ هکتار افزایش سطح زیر کشت گل محمدی در این شهرستان داشتیم.

کنعانی گفت: شرایط آب و هوایی، نوع اقلیم، نوع رطوبت، استفاده از آبیاری تحت فشار، ارتفاع از سطح دریا سبب شده که شهرستان فاروج بیشترین سطح کشت گل محمدی را داشته باشد.

فاروج قطب تولید گل معطر در خراسان شمالی/فعالیت دو واحد نیمه صنعتی گلاب گیری در فاروج
فعالیت دو واحد نیمه صنعتی گلاب گیری در فاروج

رحمتی مدیر عامل شرکت سهامی عصاره گلاب گیری در شهرستان فاروج در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛گفت: سطح زیر کشت بالا و تولید گلاب محمدی در شهرستان فاروج موجب شده تا صنایع فرآوری به صورت دو واحد نیمه صنعتی در شهرستان فاروج ایجاد شود.

وی افزود: روزانه یک تن محصول گل تازه در شهرستان فاروج برداشت می‌شود که تقریبا دو و نیم تن گلاب از آن استحصال می‌شود.

فاروج قطب تولید گل معطر در خراسان شمالی/فعالیت دو واحد نیمه صنعتی گلاب گیری در فاروج

کمبود آب و بالا رفتن قیمت کود مشکلات تولید کنندگان گل گلاب در خراسان شمالی

چمنی یکی از تولید کنندگان گل محمدی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛گفت: کمبود آب، بالارفتن قیمت کود، سم  از مشکلات مهم ما تولید کنندگان گل محمدی است.

وی افزود: سالانه باید پنج نوبت هر بوته گل محمدی آبیاری شود و این امر مشکل ساز شده است.

چمنی با تاکید بر اینکه در حال حاضر گل محمدی بازار خوبی ندارد، گفت: روند تولید گل محمدی سخت شده و مقرون به صرفه نیست و در حال خشک کردن قسمتی از گلستان هستم.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم دیگر که تولیدکنندگان گل محمدی با آن مواجه هستند بحث بازار است، بطوری که صاحبان واحد تولیدی گلاب با هر قیمتی که بخواهند گل محمدی را خریداری می‌کنند و هر زمان که تمایل داشته باشند پول تولیدکننده را پرداخت می‌کنند.

محمد علی شریکیان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی اظهار کرد: بازار بستگی به عرضه و تقاضا دارد و هر چقدر میزان وجود یک محصول در بازار بیشتر باشد قیمت آن نیز کاهش می‌یابد.

گل محمدی در خراسان شمالی به عنوان یکی از گیاه‌های راهبردی در زمینه حمایت از توان اقتصادی روستاییان و اشتغالزایی آن‌ها تاثیر بسزایی دارد و در صورت حمایت مسئولان از تولیدکنندگان گل محمدی، در کنار محصولات استراتژیک استان می‌تواند محصول خوبی در چرخه اقتصادی استان باشد.

فاروج قطب تولید گل معطر در خراسان شمالی/فعالیت دو واحد نیمه صنعتی گلاب گیری در فاروج
گزارش از رقیه الهی
انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.