رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: سامانه ترخیص بار در گمرک با ده‌ها نابسامانی ،موجب متضرر شدن تجار و فعالان اقتصادی می‌شود.

مصائب سامانه صدور مجوز ترخیص گمرک / 70 درصد عوارض و سود برای کالای مورد نیاز کشور! محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفت‌وگو با  خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به ضربه مهلکی که قاچاق بر فعالیت تجار ایرانی وارد می کند،اظهار کرد: با وجود انتشار آمار‌های رسمی از کاهش میزان قاچاق در کشور، به نظر می‌رسد این گزارش ها تنها برای امید دادن به جامعه اعلام می‌شود، مگر دولت در مرز‌ها مستقر شده است و تعداد واردات کالا‌های قاچاق به  کشور را شمارش می‌کند که با قطعیت  از ریزش نیمی از میزان قاچاق خبر می‌دهد.

وی افزود: چطور ممکن است طی یکسال ،آمار قاچاق کالا از 20 میلیارد دلار به 10 میلیارد دلار کاهش پیدا کند؟ چیزی که تجار ایرانی مشاهده می‌کنند با آمار‌های ابلاغی دولت مطابقت ندارد.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به ایجاد سامانه یکپارچه در گمرک گفت: دولت ادعا دارد که با ایجاد شبکه‌های جامع ظرف مدت 24 ساعت مجوز‌های ترخیص کالا را صادر و از سردرگمی تجار و واردکنندگان جلوگیری می‌کند، اما به نظر می‌رسد یا دستگاه‌های اجرایی میلی به اجرای صحیح قوانین ندارند و یا قوانین به طور کارشناسی و تخصصی مطرح نشده است.

سبزعلیپور در تشریح اظهارنظر تجار با سابقه می‌گوید: هفته گذشته در دیدار صمیمانه با جمعی از وارد کنندگان کالا‌های اساسی کشور، این افراد از ناقص بودن سامانه صدور مجوز ترخیص  24 ساعته که از سوی دولت طراحی و ارائه شده است؛ شکایت داشتند.

وی افزود:یکی از تجار جمع مذکور می گفت« یک روز شبکه گمرک قطع می‌شود، روز بعد گمرک وصل ، اما شبکه وزارت صمت قطع می‌شود، روز دیگر سیستم خراب می‌شود و روز بعد کارمند غایب است .این ها نمونه ای از ده‌ها نابسامانی موجود در این بخش است که با تاخیر یک روزه موجب متضرر شدن واردکنندگان یا صادر کنندگان  می‌شود.»

ارزیابی اینترنتی کالا به جای ارزیابی مستقیم!

رئیس مرکز تجارت ایران بیان کرد: ارزیابان کالا با واردکنندگان و صادرکنندگان ارتباطی ندارند و بعضا دیده ایم که کالا‌های ما را به صورت جستجو در اینترنت و فضای مجازی ارزیابی و مجوز ترخیص را صادر می‌کنند.

وی افزود: با قانون جدید دریافت نامه خوش حسابی از سوی اداره مالیاتی، این نهاد تجار را به شعب دلخواهشان حواله می‌دهند در صورتی که می‌توان با به کارگیری سامانه یکپارچه  الکترونیکی به تجار اعلام کرد که برای دریافت گواهی خود به شعبه مربوط مراجعه کنند، اما زمانی که  فعالان اقتصادی پیگیر این موضوع می شوند ادارات مالیات کار آنها را از امروز به فردا و حتی هفته های آتی موکول می‌کنند.

سبزعلیپور به نقل از تجار درباره  پیچ و خم‌های ادارات گمرکی گفت: بابت وارد کردن چند قطعه مورد نیاز کشور که حجم بالایی را هم شامل نمی‌شود به میزان 70 درصد قیمت اجناس عوارض و سود پرداخته ایم به طوری که گاهی به سرمان می‌زند اجناس را داخل جیب و چمدان هایمان وارد کشور کنیم تا حداقل در راهرو‌های اداره گمرک اذیت نشویم.

وی درباره خسارت وارده به  وارد کنندگان تصریح کرد: تجار کشورمان به عملکرد قانونی خود پایبند هستند، اما برخورد با واردکننده‌های اصیل بخش خصوصی که تنها به واردات کالای مورد نیاز کشور مثل دارو، قطعات پزشکی و .. می‌پردازد مناسب نیست چراکه برای هر روز تاخیر در گمرک حق انبارداری سنگینی را می‌پردازند.

رئیس مرکز تجارت ایران گفت: درست است که حق انبارداری به گمرک مربوط نمی‌شود اما با واردکنندگان اقلام اساسی به صورت مریضی که از این دکتر به آن دکتر معرفی می‌شود برخورد می‌کنند و گویی قصد کسب در آمد، برای دستگاه های اجرایی مکمل خود را دارند.
 
سبزعلیپور با اشاره به نوسانات بی سابقه در بازار ارز  گفت: در سیستم ارائه ارز دولتی  رانت‌های کلانی مشاهده می‌شود که این خود برای ورود قاچاق یک دروازه بزرگی است؛ دستگاه‌های مرتبط با واردات و صادرات زیر سایه وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفته اند که این امر بیانگر  مناقع مشترک این دستگاه هاست .معتقدم  با حواله کردن فعالان اقتصادی از یک اداره به اداره دیگر  برای هم لقمه گیری و بهتر است بگوییم کسب در آمد می کنند.
 
گفتنی است ؛گزارش‌های متفاوت در خصوص قاچاق، نشانگر هرج و مرج در سیستم‌های آماری کشور است ؛حال اگر به طورمیانگین بخواهیم به همان رقم 20 میلیارد دلار هم اشاره کنیم خود همین مبلغ به تنهایی برای اقتصاد کشور کمرشکن خواهد بود و نیازی به برجام و تحریم برای فشار سنگین اقتصادی نخواهد بود. قاچاق کالایی که از مبادی رسمی صورت می گیرد و هنوز هم هیچ دلیلی برای این امر از سوی نهاد‌های مربوط مطرح  نشده است.
 
مصاحبه از نرگس معززی

انتهای پیام/
برچسب ها: قاچاق ، گمرک ، صادرات ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
باید جلوی واردات بی رویه گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
شیب گرونی قیمت مسکن را کنترل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
با کاهش واردات می توان از تعطیلی کارخانه ها جلوگیری کرد
Iran (Islamic Republic of)
فربد
۱۶:۱۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
باید واردات را کاهش دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
زیدآبادی
۱۰:۵۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
با سلام
سامانه جامع امور گمرکی همه چیز رو شفاف کرده؛ فقط و فقط قاچاقچیان به دنبال حذف این سامان از چرخه تجارت کشور هستند
در ورود کالا ۲۴ سازمان و نهاد متولی صدور مجوز هستند و بعضا ورود کالا رو به تاخیر می اندازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
واقعا این مشکلات و نابسامانی هست که باعث هدر رفت و تحلیل منابع میشه و همه برای رفع اون شعار میدن اما اقدام عملی صورت نمیگیره
آخرین اخبار