رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: با تلاش بورس کالا و بهره برداری از قرارداد آتی، ایران به مرجعیت قیمت گذاری زعفران در جهان تبدیل می‌شود.

ایران، مرجع قیمت‌گذاری زعفران می‌شودبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاپورمحمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آغاز معاملات آتی زعفران در بورس کالای ایران، اظهار کرد: باتوجه به نوسان شدید قیمت واسطه‌های غیرمنصفانه، بورس کالا می‌تواند بهترین مکان برای عرضه زعفران در جهان به شمار آید.

وی افزود: نوسان شدید قیمت و پیروی محصولات کشاورزی از الگوی تار عنکبوتی سبب شکل‌گیری و ایجاد بازارهای این چنینی در بورس کالا می‌شود تا در نتیجه آن شفافیت در قیمت‌گذاری و حذف واسطه‌های غیرمنصفانه شکل گیرد.

شاپورمحمدی تصریح کرد: تجربه نشان داده که قرارداد آتی کشاورزی سابفه قدیمی دارد، چرا که بسیاری از معاملات در کشورهای دیگر صورت می‌گیرد.

محمدی در توضیح تأثیر قرارداد‌های آتی در بخش کشاورزی یادآور شد: تعیین قیمت، تسهیل صادرات و در نظر گرفته نشدن منافع ملی در سطح جهان به علت لزوم کشف قیمت زعفران از جمله مواردی است که می‌توان در ایجاد قرارداد‌های آتی در بخش کشاورزی به آن اشاره کرد.

دبیر شورایعالی بورس با تأکید بر اینکه ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران جهان است، گفت: بورس کالا و بهره برداری از قرارداد آتی در تلاش است ایران را به مرجعیت قیمت گذاری زعفران در جهان تبدیل کند.


انتهای پیام/

ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران جهان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار