وزیر امور خارجه گفت: سخنان پمپئو آنقدر بی حساب و کتاب و خارج از نزاکت و منطق بود که ارزش پاسخگویی ندارد.

ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت:به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره اظهارات ضد ایرانی وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد: همانطور که آقای لاریجانی در صحن علنی مجلس اظهار کرد سخنان پمپئو آنقدر بی حساب و کتاب و خارج از نزاکت و بدون منطق بود که ارزش پاسخگویی ندارد و تنها باید این را تکرار کرد که وی و سایر مسئولان دولت کنونی آمریکا نه تنها زندانی تصورات و توهمات خود هستند بلکه زندانی گذشته بوده و بدتر از آن در بند گروههای فشاری هستند که هر روز کورس رسوایی یکی از آنها در بازار افکار عمومی به صدا در می آید.

وزیر امور خارجه گفت: این مسئله نشان دهنده ورشکستگی سیاست خارجی ایالات متحده است که همچون سیاست خارجی استیجاری می‌باشد و هر گروه فشاری که بتواند بیشتر هزینه کند بیشتر می تواند سیاست خارجی آمریکا را هدایت کند.

وی با اشاره به اینکه حرفهایی که پمپئو به زبان آورد همه خلاف واقع و سیاستهای شکست خورده قدیمی بود، افزود: هیچ کدام از این صحبتها جدید نیست؛ اما وی با وقاحت و شدت بیشتری آنها را مطرح کرد.

ظریف تاکید کرد: آمریکایی‌ها تحریم‌هایی که از آنها به عنوان تحریم‌های فلج کننده‌ یاد می‌کنند را حتی با اجماع جهانی علیه ایران دنبال کردند؛ اما نتواستند باعث شکاف میان مردم ایران و تردید در مورد سیاست ها شوند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: آمریکا هیچ وقت نتوانست به اهداف خود برسد. اکنون هم که دنیا سیاست‌های آنها را تقبیح می کند، می‌خواهد تحریم‌های کمتر یا بیشتری را علیه ایران اعمال کنند. بنده اطمینان دارم مردم ایران محکم در برابر اینها می ایستند.

ظریف اظهار کرد: آمریکایی‌ها در حالی شعارهای توخالی و ادعاهای حمایت از مردم ایران را مطرح می‌کنند که حتی نام خلیج فارس را به غلط استفاده می‌کنند و مردم ایران را از دیدن خانواده خود در آمریکا محروم کرده‌اند و به آنها اجازه گرفتن ویزا نمی‌دهند؛ لذا صحبتهای آنها برای مردم ایران نه جذابیتی دارد و نه گیرایی؛ بلکه باعث وحدت و انسجام مردم کشورمان می‌ شود.

وی گفت: آمریکا توانسته بود با همین دروغها اجماعی را در دنیا علیه ایران ایجاد کند اما امروز کاملا مشخص است این اجماع علیه صحبتهای آمریکایی‌ها است.

وزیر امور خارجه افزود: همکارانم از روز گذشته و پس از جلساتی که من در چین، روسیه و بروکسل داشتم، مذاکرات خود با اعضای اتحادیه اروپا شروع کردند.

ظریف بیان کرد: همینطور ما مذاکرات بسیار فشرده‌ای را به صورت متناوب با دوستان چینی و روسی برای برنامه‌ریزی های گسترده‌تر داریم و روز جمعه هم جلسه مشترک منهای آمریکا برگزار می‌شود؛ چرا که آمریکایی‌ها دیگر از برجام خارج شده‌اند و عضو کمیسیون مشترک نیز نیستند و نمی توانند در این کمیسیون مانع تراشی کنند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:کمیسیون مشترک بدون آمریکا برای بررسی اینکه چگونه اعضای باقی مانده برجام می توانند تعهدات این قرارداد را اجرا کنند، برگزار می‌شود و ما صرفا درباره برجام صحبت خواهیم کرد و نه خواسته‌ای بیشتر از برجام داریم و نه حرفی بیرون از برجام در این جلسات زده می‌شود.

ظریف گفت: جلسات راجع به برجام خواهد بود و طبیعتا خواسته‌های ما همان‌هایی است که برای مردم تضمین شده البته دستاوردهای سیاسی،حقوقی و امنیتی که برجام داشته حتی با رفتن آمریکا تقویت شده است.

وی با اشاره به اینکه باید سایر اعضای برجام آن دستاوردهای اقتصادی که با رفتن آمریکا متضرر شده را برای ما تامین کنند، خاطرنشان کرد: ما هم برنامه های قابل توجهی در این زمینه داریم، صحبت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است اما هنوز زود است که ببینیم آیا سایر اعضای برجام می توانند تضمین های لازم را به جمهوری اسلامی بدهند یا اینکه ما خودمان با روش هایی که داریم این تضمین ها را قطعی تر بکنیم. این ها را در روزها ی آینده و در چند هفته آینده خواهیم دید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار