انگلیس، که پیشتر مخالفت خود را با انتقال سفارت آمریکا به قدس اعلام کرده بود، تاکید کرد دیپلمات‌های انگلیس روابط کاری خود را با آمریکا از طریق سفارت جدید آن در قدس ادامه می‌دهند.  

موضع دوگانه انگلیس در قبال انتقال سفارت آمریکا به قدسبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشادتودی، بنا به گزارش‌ها، یک وزیر دولت انگلیس اعلام کرد دیپلمات‌های این کشور در سرزمین‌های اشغالی روابط و تعاملات کاری خود را با مقامات واشنگتن از طریق سفارت تازه تاسیس شده آمریکا در قدس ادامه خواهند داد. این اقدام انگلیس در حالی صورت می‌گیرد که این کشور از مخالفان انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس بود.

در حالی که انگلیس نزدیکترین متحد آمریکا است، هفته گذشته همراه با جامعه بین‌المللی مراسم افتتاحیه سفارت جدید آمریکا در قدس را تحریم کرد. این اقدام آمریکا در نهایت منجر به بروز درگیری و تنش شدید میان نظامیان رژیم صهیونیستی و تظاهرکنندگان فلسطینی شد و مرگبارترین روز غزه از سال 2014 تاکنون را رقم زد. انگلیس نیز در واکنش به تحولات غزه با اعتراضات بین‌المللی همنوا شد و در حالی که اقدام آمریکا را در انتقال سفارتش به قدس محکوم می‌کرد از نظامیان رژیم صهیونیستی خواست تا از افزایش تنش‌ها در این منطقه خودداری کند.

با این حال اکنون مشخص شد که مخالفت انگلیس با اقدام آمریکا یک مخالفت کوتاه مدت بوده است. بنا به گزارش‌ها تنها سه روز بعد آلستیر برت، معاون وزیر خارجه انگلیس، به اعضای شورای سیاستگذاری فلسطین در انگلیس اعلام کرد کشورش نمی‌تواند  تا جای پیش رود که حتی از حضور در سفارت جدید آمریکا خودداری کند.

یک منبع حاضر در جلسه با معاون وزیر خارجه انگلیس به میدل ایست آی گفت: زمانی که ما از برت خواستیم که با توجه به رسمیت نشناختن سفارت جدید آمریکا در قدس تائید کند که مقامات انگلیسی در نشست‌ها در سفارت جدید آمریکا شرکت نخواهند کرد او به طور واضح اعلام کرد که مقامات انگلیسی در سفارت جدید آمریکا در قدس حضور خواهند یافت. این در حالی است که انگلیس نیز همانند بسیاری از کشورها از راه‌حل دو جانبه در مناقشه فلسطین حمایت می‌کند که بر اساس آن قدس پایتخت مشترک دو طرف باشد.

مناقشات مربوط به تصمیم انگلیس برای اجازه دادن به دیپلمات‌های خود برای حضور در سفارت آمریکا در قدس نشانه دیگری از موضع نامشخص لندن در خصوص تحولات اخیر نوار غزه است. روز جمعه انگلیس در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل از دادن رای به انجام تحقیقات مربوط به جرائم جنگی برای جنایات وحشیانه علیه تظاهرکنندگان فلسطینی از سوی نیروهای رژیم صهیونیستی خودداری کرد.  تنها آمریکا و استرالیا با قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل مخالفت کردند. این اقدام واکنش جدی امیلی تورنبری، وزیر خارجه دولت سایه انگلیس از حزب کارگر را به همراه داشت و اعلام کرد از اینکه دولت انگلیس از انجام تحقیقات مستقل حمایت نکرده است، ناراحت شده است.

سفیر سابق انگلیس در سوریه نیز اقدام کشورش برای سرزنش چند روزه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را فریاد ریاکاری انگلیس دانست. او تاکید کرد ناتوانی انگلیس برای حمایت از مواضع خود در عمل باعث جسارت بیشتر رئیس جمهور آمریکا می‌شود.

انتهای پیام/

موضع دوگانه انگلیس در قبال انتقال سفارت آمریکا به قدس

برچسب ها: انگلیس ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار