نشریه فارین پالیسی در مطلبی به بررسی خیالات واهی وزیر امور خارجه آمریکا برای دستیابی به توافق جدید با ایران پرداخت.

فارین پالیسی: طرح پمپئو در خصوص ایران خیالی و غیرممکن استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، فارین پالیسی در مطلبی درخصوص سخنرانی دیروز وزیر امور خارجه آمریکا در بنیاد هریتیج نوشت: در پی اعلام رسمی تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، روز دوشنبه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور در اظهاراتی آنچه را که راهبرد جدید واشنگتن برای مقابله با حضور  ایران در خاورمیانه خوانده می‌شد، تشریح کرد.

با این حال، وی در اظهاراتش هیچ راهبرد مشخصی را تبیین نکرد و تنها فهرستی از آرزوهای دولت آمریکا را ارائه داد. پمپئو در اظهاراتش 12 شرط واشنگتن برای توافق جدید با ایران را برشمرد.

بر اساس گفته‌های پمپئو، ایران علاوه بر پایبندی به بیشتر تعهداتی که در برجام آورده شده بود و آمریکا آن را نقض کرد، باید این موارد را نیز برآورده سازد: پایان دادن به حمایت از حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین؛ احترام به استقلال و حاکمیت عراق؛ پایان دادن به حمایت نظامی از شیعیان یمن؛ خروج تمام نیروهای خود از خاک سوریه؛ پایان دادن به حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان؛ پایان دادن به حمایت‌های سپاه پاسداران از گروه‌های نظامی و متوقف کردن رفتارهای تهدیدکننده علیه همسایگان خود که بیشتر آنها از متحدان آمریکا هستند.

بیشتر بخوانید: ادعاهای بی‌اساس وزیر خارجه آمریکا علیه ایران در بنیاد هریتیج/ شروط دوازده‌گانه واشنگتن برای توافق جدید با ایران! 

در ادامه گزارش فارین پالیسی آمده است: ترامپ و پمپئو ادعا می‌کنند برای عملی شدن این خواسته‌ها و حتی بیشتر از آن راهبرد مشخصی دارند. اما این راهبرد چیست؟ پمپئو ادعا کرد آمریکا فشارهای مالی و اقتصادی بی‌سابقه‌ای را علیه ایران اعمال خواهد کرد. بنابراین، آنچه به عنوان راهبرد دولت آمریکا در قبال ایران پس از خروج از برجام از آن یاد می‌شود چیزی جز یک فهرست خیالی از آمال و آرزوهای واشنگتن نیست. آمریکا خیال می‌کند می‌تواند تمام جهان را برای اعمال تحریم‌های شدید علیه تهران متحد کند.

فارین پالیسی در ادامه نوشت: [اما] دولتی که از پر کردن مناصب خالی خود (مانند انتخاب وزیر برای وزارت رسیدگی به امور کهنه‌سربازان) و صدور دستورات اجرایی مناسب عاجز است و نمی‌تواند از دور شدن قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین متحدانش جلوگیری کند، چگونه می‌خواهد کارآمدترین تحریم‌ها در طول تاریخ بشر را (علیه ایران) اعمال کند؟ و جالب‌تر آنکه این اقدام در دوران ریاست‌جمهوری شخصی در دستور کار قرار داده شده است که پیشتر ثابت کرده به هیچ توافق مذاکره شده‌ای پایبند نیست و هیچ یک از متحدان واشنگتن نیز به وی اعتماد ندارند.

واقعیت این است که اعضای تیم ترامپ هیچ برنامه یا راهبردی برای عملی کردن فهرست آرزوهایشان در قبال ایران در دست ندارند و بدتر اینکه به دلیل خروج یک جانبه ترامپ از برجام، کاخ سفید برای اعمال فشارهای اقتصادی علیه ایران همراهی و همکاری اروپا را با خود نخواهد داشت. ترامپ حتی پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران نیز با گستاخی تمام متحدان اروپایی آمریکا را مورد سرزنش قرار داد و در حالی که پایبندی تهران به توافق هسته‌ای 10 مرتبه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده بود، این کشور را به نقض برجام متهم کرد!

بدیهی است که اروپا در حال حاضر توافقی را که به سختی با ایران به دست آورده است، از بین نخواهد برد؛ هر چند حفظ این توافق با اعمال مجدد تحریم‌های آمریکایی علیه تهران دشوارتر شده باشد. همچنین واکنش کشورهای اروپایی به اظهارات پمپئو تا حد زیادی منفی بود.

در پایان این مطلب آمده است: سخنرانی اخیر پمپئو در خصوص ایران مجددا این امر را اثبات کرد که دولت ترامپ تا چه حد خام و بی‌تجربه است. این دولت فهرستی از درخواست‌های خیالی آمریکا را ارائه کرد که از لحاظ ابزار و اهداف کاملا غیرواقعی است. ترامپ در خصوص مساله کره شمالی، که اخیرا اعلام کرد خلع سلاح هسته‌ای کامل را نخواهد پذیرفت، باید این درس را گرفته باشد که دستیابی به یک توافق بدون اولویت‌بندی و پیشرفت مرحله‌ای ممکن نخواهد بود. در حال حاضر، آمریکا بدون آنکه مساله ایران را برای خود حل کند، منزوی‌تر و غیرقابل اعتمادتر از همیشه شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
شتر در خواب بیند پنبه دانه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار