با وجود صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها همچنان برخی واحد‌ها سیاست توسعه کمی را در پیش گرفته اند.

از حرف تا عمل توسعه کیفی دانشگاه آزاد در روزگاری که صندلی دانشگاه‌ها خالیستبه گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  این روز‌ها شاهد سیاست یک بام و دو هوای مسئولان دانشگاه آزاد هستیم؛ معلوم نیست هدف این مسئولان ارتقای کیفی مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد است یا تلاشی دوباره برای افزایش صندلی‌ها و واحدهای  دانشگاه‌.

علی اکبر ولایتی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد هفته گذشته خطاب به مسئولان این دانشگاه گفته بود مراقب باشید ارزش مدرک دانشگاه آزاد حفظ شود، مدرک دانشگاه آزاد ناموس ماست؛ هنوز یک هفته از این صحبت‌های ولایتی نگذشته است که قاسم عمو عابدینی قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران از افتتاح هشت شعبه واحد علوم و تحقیقات در شهر‌های مختلف کشور خبر می‌دهد و به گفته عمو عابدینی در هریک از این شعبه‌ها بین دو تا ۴ رشته دکتری تدریس خواهد شد.

گویا قرار نیست توسعه کمی رشته‌های دانشگاه آزاد تنها به رشته‌های مقطع دکتری محدود باشد، چرا که عمو عابدینی در ادامه گفته است: فاز‌های بعدی فعال‌سازی مربوط به اجرای رشته‌های پر داوطلب کارشناسی ارشد و کارشناسی هستند که در هنگام انتشار دفترچه‌های انتخاب رشته درباره آنها اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

این اظهارات عمو عابدینی در حالی مطرح می شود که چندی قبل علیرضا منظری توکلی معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی هر گونه توسعه فیزیکی در این دانشگاه را تکذیب کرده بود. 

نقاب دانشگاه بر فضاهایی که توان آموزشی نداشتند

سی و یک اردیبهشت ماه سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی است؛ دانشگاهی که از ابتدا با هدف ایجاد عدالت آموزشی و توسعه علم و دانش در کشور ایجاد شد؛ مدیریت سابق دانشگاه آزاد اسلامی با این هدف طی سی سال اقدام به ساخت صد‌ها دانشگاه در سراسر کشور کرد.

بسیاری این نقد را به مسئولان وقت دانشگاه آزاد داشتند، چرا در مناطقی که متقاضی تحصیل چندانی وجود ندارد هزینه‌های هنگفتی صرف ساخت و افتتاح واحد‌های دانشگاهی می‌شود.

در یکی از آخرین انتقادها، علی اکبر ولایتی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد در روز‌های پایانی سال گذشته در یک نشست خبری با انتقاد از ساخت و ساز‌های بی مورد در دانشگاه آزاد گفته بود: در دوره مدیریت قبلی دانشگاه آزاد به مدیر یکی از واحد‌ها تکلیف می‌شود، ساختمانی بسازد و او اعلام می‌کند نیازی نداریم و چون مقاومت می‌کند عزل شده و کس دیگری می‌آورند و نزدیک به ۳۰ میلیارد خرج ساختمانی می‌شود که هنوز بی‌استفاده است؛ این پرونده به مراجع قضایی ارجاع شده است.

علاوه بر این انتقادها، مسئولان فعلی دانشگاه آزاد اسلامی بارها سیاست این دانشگاه را کیفی سازی اعلام کرده اند؛ علیرضا منظری توکلی معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی  ۱۷ ارديبهشت ماه سال جاری با تاکید بر  اینکه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال توسعه فیزیکی نیستند، گفت: در نظر داریم تا از فضاهای موجود دانشگاه، برای نسل نواندیش و معتقد گامهای خوبی برداریم.

نیمی از ظرفیت کلاس‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی خالی است 

امیررضا شاهانی رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی هم  ابتدای سال جاری با بیان اینکه ۵۰ درصد ظرفیت کارشناسی ارشد این دانشگاه خالی است گفته بود این موضوع سبب ایجاد مشکلات مالی برای واحد‌های دانشگاه آزاد می‌شود؛ باید ساعت کاری اساتید کاهش یابد.

شاهانی با تاکید بر اینکه مدیریت فعلی دانشگاه آزاد بر افزایش کیفیت در این دانشگاه تاکید دارد، گفت: سال ۹۵ پذیرش دانشجو در مقطع دکتری حدود ۴۵ هزار نفر بود که این تعداد امسال به ۹ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است، ۴ و نیم برابر ظرفیت را کاهش دادیم چون این مدرک مهم‌ترین مدرک تحصیلی است، نمی‌خواهیم این مدرک را به مدیران بدهیم، می‌خواهیم به افرادی بدهیم که مشکلی از جامعه را حل کنند؛ در مقطع کارشناسی ارشد هم ظرفیت را کمتر کردیم و با وجود کاهش ظرفیت ۵۰ درصد ظرفیت خالی ماند.

حال سوال اینجاست اگر سیاست مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی کاهش ظرفیت این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی است اظهارات اخیر عمو عابدینی قائم مقام واحد علوم و تحقیقات تهران چه توجیهی دارد؟ آیا توسعه کمی دانشگاه با رعایت اصل ارتقای کیفیت همخوانی دارد یا خیر؟ و آیا توسعه دانشگاه به تربیت دانش آموختگانی کارساز برای جامعه می انجامد؟

دانشگاه آزاد که حالا بر ریل تحول مثبت آموزشی حرکت می کند و گام هایی مثبت همچون یکپارچه شدن آزمون تحصیلات تکمیلی،  ارتقای سطح آزمون جامع مقطع دکتری و تغییرات در روند مصاحبه تحصیلات تکمیلی را در کارنامه یک سال اخیر خود دارد؛  چه نقشه ای برای پیشبرد برنامه های خود به کار می گیرد؟

آیا ارتقای جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در تحصیلات تکمیلی که مسئولان دانشگاه آزاد به آن اشاره می‌کند منوط به افزایش ظرفیت و افتتاح شعبه‌های جدید علوم و تحقیقات است؟ آیا خالی ماندن پنجاه درصد ظرفیت کلاس‌ها در تحصیلات تکمیلی نمی تواند مانعی برای افزایش ظرفیت در این مقاطع شود؟ آیا سیاست‌های مدیران فعلی دانشگاه آزاد اسلامی مانند گذشته توسعه کمی واحد‌های این دانشگاه می‌شود  یا کشتی‌بان را سیاستی دگر آمده است؟

انتهای پیام/ 

گزارش از علی قدمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید حسین نعمتی
۱۲:۲۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
مردم باید آگاه باشند و بفهمند فلان شخص وپیشینه اش و .. در هزاران سال پیش هر که باشد نمی تواند به ما در عصر کنونی ، به علم و دانش ما ، فناوری ها ، بهبود معیشت زندگی ، ساختار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، پزشکی و ... کل دنیا هیچ کمکی بکند و افراط ها و تعصب ها روی افراد نتیجه جهالت و تحجر گرایی و مرده پرستی و زنده کشی و کوچک بودن تفکر و اندیشه و مغز و دنیای اشخاص بیش نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
با سلام و احترام و قبولی طاعات و عبادات
دانشگاه آزاد فقط پول براش مهمه الان مشکلات زیادی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه به وجود آمده کیفیت تدریس در دانشگاه آزاد نسبت به قبل بسیار پایین اومده البته از طرفی جز چند دانشگاه معتبر دولتی به نسبت کیفیت تحصیل در دانشگاه های دولتی هم پایین اومده
تا زمانی که کیفیت را فدایی کمیت کنیم و فقط تحصیل کرده مدرک دار تربیت کنیم نمی توان در کشور هیچ پیشرفتی مشاهده کرد
چشم ها رو باید شست
جوری دیگر باید دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
واقعا جای بسی تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
استاد ها خودشان دانشجویان را انتخاب کنند ، استاد ها خودشان درس مورد نظر را بردارند

در دانشگاه همه حمال و فقط استاد حرف می زند .
آخرین اخبار