رئیس شورا‌های حل اختلاف فارس از فعالیت ۴۱۹ شعبه شورا‌های حل اختلاف در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالمهدی موسوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: شورا‌های حل اختلاف براساس یک تفکر عمیق، دقیق، منطقی و قرآنی در سال ۱۳۸۱ در پهنه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی متولد شد و همزمان با برخی دیگر از استان‌های کشور در ۵ نقطه از استان فارس نیز شروع به کار کرد و در سال ۸۴ و ۸۵ به ثبت رسید و در حال حاضر با ۴۱۹ شعبه شورا‌های حل اختلاف در کل استان مشغول خدمت رسانی است.

وی، فلسفه تشکیل شورا‌ها را برگرفته از قرآن و تأکید آن بر صلح و سازش و همچنین فرهنگ باستانی ریش سفیدی، بزرگ محوری و کدخدا منشی دانست و ادامه داد: زندگی اجتماعی، دارای تعاملات، داد و ستدها، خوبی ها، بدی‌ها و مسائل زیادی است بنابراین انسان نمی‌تواند زندگی فردی داشته باشد چرا که مسائل و مشکلات اجتماعی فراوان دارد و ما ناچار هستیم در این مسائل وارد شویم.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالمهدی موسوی بیان کرد: همه مردم نمی‌توانند با تعقل و تدبر و تبعیت از آموزه‌های دینی مشکلات موجود را برطرف کند بنابراین باید کسی باشند که به مردم کمک کنند، شورا‌های حل اختلاف با این نگاه در قوه قضاییه ایجاد شد که بر این اساس دامنه رضایت مندی از قوه قضائیه افزایش یابد.

وی ادامه داد: اگر در روند دادرسی پرونده‌های قضایی در مرحله دادگاه و دادسرا به لحاظ تحکمی بودن نگرانی داشته باشیم در مرحله شورا‌های حل اختلاف با تبدیل اختلاف به رضایت مندی بسیاری از نگرانی‌ها برطرف خواهد شد.

معاون قضایی دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان فارس تصریح کرد: آمار‌ها و خروجی شورا‌های حل اختلاف نشان می‌دهد که در بحث صلح و سازش موفق بوده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به این که استان فارس در چهار سال متوالی در مصالحه پرونده‌های قتل مقام اول کشوری را کسب کرده است یادآور شد: این امر نشان دهنده تلاش شبانه روزی همکاران ما در مجموعه شورا‌های حل اختلاف، کرامت، بزرگواری و روح بخششی است که در مردم متدین استان فارس وجود دارد.

وی به برخی از آمار شورا‌های حل اختلاف استان اشاره کرد و گفت: تاکنون تعداد ۲۶۴ پرونده قتل عمد، ۳۲ پرونده قتل غیر عمد و ۲۳ پرونده با خواسته جمعاً بیش از یک میلیارد ریال از پرونده‌های مالی و نزاع‌های قومی طایفه‌ای متعدد با تلاش همکاران شورای حل اختلاف استان فارس به مصالحه ختم شده است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس به ترکیب شورا‌های حل اختلاف نیز اشاره کرد و گفت: در هر شعبه از شورا‌های حل اختلاف ۳ نفر فعالیت می‌کنند که شامل رئیس و دو عضو اصلی است و دو نفر نیروی دفتری نیز در معیت شعبه هستند که شخصیت اخلاقی و اجتماعی، مورد اعتماد بودن، مردمی بودن و ایثارگر بودن از فاکتور‌های انتخاب اعضای شورا‌های حل اختلاف است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اضافه کرد: بعد از دوران جنگ و دفاع مقدس ایثارگر‌ترین مردم جامعه ما اعضای شورای حل اختلاف هستند چرا که بدون رابطه حقوقی و استخدامی صادقانه در حال خدمت رسانی به مردم جامعه هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی قوه قضاییه ایجاد امنیت و برقراری عدالت است ادامه داد: امروز همه نظام‌های حقوقی دنیا به سمت عدالت ترمیمی حرکت می‌کنند عدالت ترمیمی پرهیز از مجازات تنها است به نحوی که طوری رفتار کنیم که حتی کسی که جرمی مرتکب شده و خسارتی هم وارد کرده فرصت باز اجتماعی شدن داشته باشد و تا خسارت‌ها را جبران کند و یک تشفی خاطری هم از این طریق به کسی که متضرر شده داده می‌شود بنابراین بهترین بستر اجرای تحقق عدالت ترمیمی شورا‌های حل اختلاف هستند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان از تمامی هنرمندان، ورزشکاران و صاحب منصبان دعوت به همکاری با مجموعه شورا‌های حل اختلاف کرد تا از ظرفیت این افراد در راستای سنت حسنه صلح و سازش استفاده شود.

انتهای پیام/ن

خدمت رسانی شوراهای حل اختلاف به مردم

برچسب ها: دادگاه ، دادگستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار