به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ هر کدام از ما با خرید محصولات داخلی می توانیم از تولیدکنندگان حمایت کنیم و فروشندگان محصولات مختلف نیز یکی از اقشاری هستند که میتوانند نقش بسیاری در ایجاد فرهنگ حمایت از
کالا داخلی داشته باشند.
برای بررسی این موضوع که فروشندگان چگونه می توانند در این راه کمک کننده باشند سری زدیم به بازار گرگان و به سراغ فروشندگان رفتیم و از آنها در خصوص تاثیرشان بر روی مردم برای خرید کالا پرسیدیم.
تاثیر فروشندگان در تغییر نگرش مردم
یکی از فروشندگان در گفتگو با خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: فروشندگان تاثیر بسیاری بر روی نظر مردم دارند و میتوانند به راحتی برای محصول تبلیغ کنند و خریدار را از امکاناتی که آن جنس دارد آگاه کنند.
فرد دیگری میگفت: ما میتوانیم نظر مشتری را به طور کامل عوض کنیم و در خصوص اینکه چه چیزی خریداری کنند نظر دهیم.
فروشنده لوازم برقی نیز در گفتگو با خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: خیلی از افراد اطلاعات فنی ندارند و فروشندهای که مجرب باشد میتواند با اطمینان خاطر جنس را به مشتری بفروشد و خریدار هم میتواند به فروشنده اطمینان کند.
وی افزود: ۹۰ درصد بازارهای سنتی به گونهای است که مشتریها جایی میروند که فروشنده را میشناسند.
فروشندهای دیگر، اما معتقد بود که فروشنده تنها میتواند در خصوص رنگ لباس و اینکه آیا به خریدار میآید یا نه نظر بدهد و اینکه میتواند نظرش را تغییر دهد یا نه کاملا نسبی است.
پس از آن به سراغ مردم رفتیم و این گفتگو را با آنها ادامه دادیم.
فردی میگفت: فروشنده واسطه بین کارخانه و خریدار بوده و من به عنوان خریدار، چون به فروشنده اعتماد دارم به همین دلیل به نظر فروشنده توجه میکنم و آن چیزی را که میگوید خریداری میکنم.
یکی از خریداران گفت: معمولا فروشنده ها در ابتدا محصول خارجی را معرفی می کنند ، چراکه برای فروششان بهتر است.
چرا فروشندهها در ابتدا اجناس خارجی را معرفی میکنند؟
برای پاسخ این پرسش به سراغ فروشنده ها رفتیم که یکی از آن ها گفت: به این دلیل که اجناس خارجی در بین مردم ما بیشتر جا افتاده است.
وی افزود: در گذشته اجناس ایرانی از کیفیت پایین تری برخوردار بودند از این رو فروشنده با فروش کالا داخلی نمیخواهد ریسک کند و مشتری خود را از دست دهد.
فرد دیگری گفت: ذهن مشتری همیشه درگیر کالا خارجی بوده و اگر من تمام کالاهایم ایرانی باشد مشتری فقط نگاه میکند و میرود.
فروشنده ی دیگری اما می گفت: بسیاری از فروشندگان کالاهای ایرانی را به اسم خارجی به مردم میفروشند چراکه میدانند مردم برای کالا خارجی راحت پول میدهند.
وی افزود: بسیاری از کالاهای داخلی هستند که بسیار هم خوب کار میکنند و مشتری از آن راضی است.
تاثیر فروشندگان در تبلیغات و اطلاع رسانی
امروزه تبلیغات به معنای تحت تأثیر قرار دادن نگرشها و اعمال دیگران برای تحقق یک هدف خاص است.
هدف از تبلیغ هر چه باشد کوششی منظم و برنامه ریزی شده برای دستکاری ادراک و همگرا ساختن افراد و هدایت رفتار افکار عمومی به سوی هدف صاحبان تبلیغ است.
و حالا که هدف همه ما حمایت از کالا داخلی است بی شک فروشندگان برای اطلاع رسانی و تبلیغات برای محصولات داخلی جایگاه ویژه ای دارند.
نعیمی کارشناس بازاریابی در گفتگو با خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت:فروشندهها نقش بسیار تاثیرگذاری در تبلیغ و ارائه محصول داخلی دارند.
وی افزود: اگر فروشندگان کالاهای ایرانی را در معرض دید مردم قرار دهند و از آن تبلیغ کنند میتوانند توجه و نگرش مثبت را در مردم ایجاد کنند.
انتظار مردم از تولیدکنندگان چیست؟
در گفتگویی که با مردم داشتیم اکثر آن ها به کیفیت کالاها اشاره داشتند.
یکی از فروشندگان گفت: الویت اول من خرید کالا ایرانی بوده و در این مورد هم کیفیت و هم کمیت آن را در نظر میگیرم.
فروشنده ای نیز در خصوص کیفیت کالاها گفت: کالاهای داخلی هر روز باکیفیتتر میشوند و از این رو ما سالهاست که دیگر جنس خارجی نمیآوریم.
چگونه میتوانیم نظر مردم را در خصوص کالاهای داخلی عوض کنیم؟
نعیمی کارشناس بازاریابی در گفتگو با خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: کار فروشنده متقاعد کردن مردم است و میتواند به صورت واقعی در مورد خصوصیات کالا ایرانی و همینطور برتریهایی که نسبت به کالا خارجی دارد از لحاظ کیفیت، کمیت، عملکرد و بسته بندی و به مشتری اطمینان دهد.
فروشنده ای نیز گفت: ما باید به تولید ملی اطمینان کنیم چراکه حالا خیلی از محصولات ما به کیفیت لازم رسیده اندو میتوانیم با ارائه کالاهای خوب ایرانی این فرهنگ را در بین مردم جا بیاندایم.
وی افزود: مردم با مقایسه جنس ایرانی و خارجی متوجه خواهند شد که هیچ فرقی با هم نمیکنند و تنها برای خود با خرید کالا خارجی هزینه اضافه به وجود میاورند.
فروشنده ی دیگری نیز در این خصوص گفت: بسیاری از کالاهای خارجی که شاید ۴ یا ۵ سال کار میکنند در زمانی که به تعمیر احتیاج داشته باشند بامشکل تهیه قطعه مواجه میشوند، اما کالا ایرانی پشتیبانی میشود و دچار چنین مشکلاتی نمیشود.
وی افزود: با خرید کالا ایرانی اگر آن محصول مشکلی داشته باشد کارخانه آن را رفع میکند و به مرور زمان به کیفیت میرسد.
وی در ادامه گفت: با خرید کالا داخلی به تولیدکنندگان برای افزایش کیفیت کمک میکنیم و همچنین می توانیم برای فرزندان خود فرصت اشتغال ایجاد کنیم.
نعیمی کارشناس بازاریابی در گفتگو با خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: اگر خریدار از ارائه خدمات پس از فروش، نصب و راه اندازی محصول و تعمیر و جایگزینیش اطمینان پیدا کند، خیلی راحت میتواند از محصول داخلی خرید کرده و رضایتمند باشد.
به وجود آمدن این فرهنگ که کالا خارجی را فراموش کنیم و از کالا داخلی استفاده کنیم به زمان احتیاج دارد و بی شک همه ما برای محقق این امر سهیم هستیم.
گزارش از سحر قزاق
انتهای پیام/ق