کانیته گفت:هیاتی که از طرف اتحادیه اروپا به ایران آمده راه حل هایی در نظر می گیرید تا مشکل سرمایه گذاری و انتقال پول به ایران حل شود.

تلاش اتحادیه اروپا برای رفع موانع سرمایه گذاری در ایرانبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ میگل آریاس کانیته کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا پس از این دیدار در نشست خبری مشترک با وزیر نیرو در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدارهایش با وزیر نفت­ و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: هدف از این دیدارها این است تا با توجه به تحریم هایی که جدیدا به وجود آمده است، موانع بر سر راه برداریم تا بتوانیم در ایران سرمایه گذاری داشته باشیم و به این منظور، کمیته ای تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در جلسه با اردکانیان ­وزیر نیرو تیمی تشکیل شده است تا برای اجرای طرح ها و سرمایه گذاری ها راه حل پیدا کنیم.

کانیته با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا تلاش می کند مشکلات و موانع را از­ سر راه بردارد گفت: یکی از اهداف اتحادیه اروپا و هیاتی که به ایران آمده این است که بتوانیم تا آنجایی که امکان دارد تحریم ها را برای انتقال پول از بین ببریم.

وی افزود: تلاش می کنیم شرکت های اروپایی را متقاعد کنیم که بازار ایران، ایمن است و می توانند طرح های خود را در این کشور چه در زمینه نفت و بخش های دیگر تعریف و اجرا کنند.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا تاکید کرد: هیاتی که از طرف اتحادیه اروپا به ایران آمده است راه حل هایی را برای هر کدام از موارد در نظر می گیرید تا مشکل سرمایه گذاری و انتقال پول به ایران حل شود.

کانیته در پاسخ به این پرسش که اگر تحریم ها گسترش یابد آیا اتحادیه اروپا فعالیت های اقتصادی خود را در ایران ترک می کند؟ گفت: برجام تنها­ تعهد ایران در مقابله امریکا نیست بلکه یک تعهد جهانی است و هیات اتحادیه اروپا در ایران حضور یافته تا مشکلات را رفع کند.

وی تاکید کرد: اگر تحریم ها علیه ایران بیشتر شود اتحادیه اروپا تلاش می کند برای مقابله با آن راه حل پیدا کند و اینگونه نیست که اگر تحریم ها سخت شود، اتحادیه و کشورهای اروپایی، ایران را رها کنند.

وزیر نیرو نیز در این نشست گفت: در جلسه چهارشنبه گذشته (16 مه) که ­اتحادیه اروپا در پایتخت بلغارستان برگزار کرد به اتفاق آرا تصمیم گرفته شد همه اقدامات لازم را برای ایفای تعهداتشان نسبت به ایران انجام دهند همان گونه که ایران بر اساس تاییدیه سازمان بین المللی انرژی اتمی به تعهدات خود عمل کرده است.

رضا اردکانیان ادامه داد: از جمله تصمیمات این است که بانک سرمایه گذاری اروپا، ریسک و مشکلات تحریم های احتمالی را برای سرمایه گذاران متوسط و کوچک به استثنای سرمایه گذاران بسیار بزرگ اروپا پوشش خواهد داد.

وی افزود: این موضوع برای همه سرمایه گذارانی که در حوزه­ فعالیت وزارت نیرو از جمله در زمینه انرژی های تجدیدپذیر و افزایش بهره وری نیروگاه ها و آب و فاضلاب در ایران کار می کنند،​ تعیین کننده است.

اردکانیان اضافه کرد: در جلسه ای که چهارشنبه گذشته با وزیر اقتصادی و انرژی آلمان فدرال داشتیم مشخص شد اکنون 120 شرکت آلمانی در ایران فعالیت دارند و این تصمیم اتحادیه اروپا برای این شرکت ها تعیین کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین توافق شد در بازه زمانی مهر و یا آبان امسال، کنفرانس بعدی سرمایه گذاری در ایران توسط شرکت های اتحادیه اروپا­ در تهران تشکیل شود.

وزیر نیرو افزود: افراد مشخصی از هر دو طرف برای برنامه ریزی لازم در این زمینه تعیین شدند و این فرصتی خواهد بود که زمینه همکاری ها و جلب سرمایه ها حتی نسبت به سابق، گسترش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار