کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:اروپاییان منافع خودشان را فدای دادن تضمین به ما نمی‌کنند، سابقه هم این موضوع را تایید می‌کند.

با خروج آمریکا از برجام ماندن در این توافق کار بهیوده استمحمدعلی عبدالله زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه اروپاییان ما را در برجام همراهی نمی‌کنند، اظهار کرد: برجام قرارداد بین‌المللی است و طرفین در این قرارداد به دنبال تأمین حداکثری منافع خودشان بودند، اما اینکه یک طرف برای اجرای این توافق بخواهد تضمین بدهد، کار بیهوده‌ای است.

وی تصریح کرد: قطعا اروپاییان منافع خودشان را فدای دادن تضمین به ما نمی‌کنند، چرا که هم سابقه این موضوع را تایید می کند و هم اقتصاد اروپا تا حد زیادی وابسته به آمریکاست،  اروپا 11 درصد کل اقتصاد دنیا را تشکیل می‌دهد و آمریکا به تنهایی 25 درصد اقتصاد دنیا را در دست دارد، بنابراین اروپاییان قطعا تضمینی برای موضوع برجام به ما نخواهند داد.

عبدالله زاده با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام، بیان کرد: وقتی یکی از طرفین قرارداد بین‌المللی بدون هیچ دلیلی تعهداتش را رها می‌کند و نگاه 5 عضو دیگر این توافق همانند عضو خارج شده است، بنابراین عملا قراردادی وجود ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: وقتی طرف مقابل بدون دلیل هیچ کدام از تعهداتش را انجام نداده و خارج شده، از طرف دیگر ما را تهدید به تحریم می‌کند، طبیعتا ما هم تعهدی نسبت به این توافق نخواهیم داشت و در خصوص آنچه که قرار بود پایبند باشیم دیگر تعهدی به اجرا نداریم چرا که عملا قراردادی وجود ندارد تا بخواهیم تعهداتمان را اجرایی کنیم.

وی بابیان اینکه اگر برجام هیچ خاصیتی برای طرفین نداشته باشد، دیگر ماندن در این توافق بی‌فایده است، تصریح کرد: با خروج آمریکا از برجام دیگر این توافق فایده‌ای ندارد و اینکه اروپاییان اصرار دارند ما در توافقی بمانیم هیچ فایده‌ای برای ما ندارد و کار عبث و بیهوده‌ای است.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: اصرار اروپاییان همچنان به ماندن ما در برجام که توافقی بیهوده است، خودش جای سوال دارد که باید بیشتر بررسی شود.

انتهای پیام/

تضمین اروپا در اجرای برجام باید برای ایران قابل درک باشد/چین و روسیه می‌توانند بخشی از خروج اروپایی‌ها از بازار ایران را پوشش دهند

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۱:۳۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
این که از اول مشخص بود که اروپا دنبال امریکا هست
آخرین اخبار