بنابر اعلام هاآرتص، طرح واشنگتن برای ایجاد صلح میان فلسطین و رژیم اشغالگر قدس، تا یک ماه آینده (پایان ماه رمضان) اعلام می‌شود.

اعلام طرح واشنگتن برای صلح در خاورمیانه تا ماه آیندهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی هاآرتص، پس از تاخیر در اعلام طرح صلح واشنگتن میان فلسطین و رژیم اشغالگر قدس، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درنظر دارد تا یک ماه آینده (پایان ماه رمضان) طرح جدید صلح خاورمیانه را ارائه کند.

پنج مقام آمریکایی و یک مشاور کنگره  اعلام کردند دولت ترامپ قصد دارد پیش از پایان ماه ژوئن -همزمان با پایان ماه مبارک رمضان- طرح جدید پیشنهادی خود برای برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل را مطرح کند؛ هرچند احتمال دارد برنامه زمانی اعلام این طرح به واسطه تحولات منطقه تغییر کند.

به گفته مقامات آمریکایی، جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و مشاور ارشد او و جیسون گرینبلات، نماینده ویژه ترامپ برای مذاکرات بین المللی در حال حاضر، مقدمات اولیه برای ارائه این طرح را آغاز کرده اند و درصدد انتخاب و جلب حمایت متحدان و شرکای خود هستند.

این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند ارائه این طرح نیازمند مهیا شدن شرایط و فروکش کردن خشم مردم فلسطین پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس است. آنها اعلام کردند رئیس جمهور آمریکا پس از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خود به این شهر -که درگیری های گسترده میان فلسطینیان و نظامیان صهیونیست در مرز غزه را به دنبال داشت- نه تنها از شایستگی و صلاحیت لازم برای میانجیگری در روند صلح خاورمیانه برخوردار نیست بلکه نباید در هیچ معاهده ای نقش میانجی را به آن داد.

از سوی دیگر، آمریکا با انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس، به طور کاملا مستقیم  جانبداری  و حمایت خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرد. هرچند مقامات دولت ترامپ مدعی هستند تصمیم آنها در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تاثیری بر روند مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل نخواهد داشت.

دونالد ترامپ پیش از این، متعهد شد طرح جدید او برای پایان دادن به مناقشات فلسطینیان و صهیونیست ها، به توافق منجر می شود. در همین راستا، او داماد خود جرد کوشنر را مسئول تدوین طرح صلح کرد. با این حال بسیاری از منتقدان بر این باور هستند که کوشنر از تجربه کافی در این زمینه برخوردار نیست و احتمالا از پیشبرد روند مذاکرات صلح عاجز باشد.

منتقدان همچنین معتقدند با تشدید بحران سیاسی به واسطه فساد مالی بنیامین نتانیاهو، احتمال پیشبرد طرح جدید صلح خاورمیانه کمی دور از ذهن است.

یادآور می شود از 251 میلیون دلار اعتباری که دولت ترامپ برای طرح جدید صلح در خاورمیانه در نظر گرفته است فقط 50 میلیون دلار هزینه شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار