مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : طب ایرانی و سوزنی در کنار طب نوین امکان درمان استرس ها و تنش ها را دارد البته مردم باید از درمان های تجویز شده این طب توسط پزشکان تعلیم دیده استفاده کنند .

زنان بیشتر از مردان در برابر استرس آسیب پذیر هستندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، دکتر مجتبوی افزود: گاه استرس ها موجب می شود فرد در روال عادی زندگی خود دچار اختلال شود و رنج و ناراحتی را تجربه کند که در این جا باید استرس ها را درمان کرد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد درمان استرس با تمرکز بر روی عامل استرس زا امکان پذیر است و پس از این مرحله استرس به صورت غیر مستقیم درمان می شود.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : گاه ما نمی توانیم عامل استرس زا را بر طرف کنیم و باید از درمان هایی که در این راستا وجود دارد استفاده کرد و گاهی عوامل استرس زا درون زا بوده و فرد بدون وجود عامل استرس زای خارجی مدام در استرس به سر می برد.

دکتر مجتبوی افزود: در درمان استرس با نشانه هایی از بی قراری و تپش قلب باید در ابتدا مشاوره روانی دریافت و در ادامه از داروهای تجویزی متخصصان اعصاب، روان پزشکان عمومی و متخصصان داخلی تحت عنوان داروهای آرام بخش استفاده کرد.

وی با اشاره به درمان گیاهی بیماری استرس تصریح کرد: درمان استرس با داروهای گیاهی تلاشی است جهت کاهش دادن سطح احساس استرس و بالا بردن تحمل فرد در مقابله با تنش ها و عوامل استرس زا که در کنار این علم درمان های طب سوزنی نیز وجود دارد.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: زندگی ماشینی، کم تحرکی و تکنولوژی های جدید برای فرد استرس زا است و به همین دلیل در این زمان بیش از گذشته افراد مبتلا به استرس را مشاهده می کنیم.

دکتر مجتبوی افزود: خانم ها دارای روحیه ظریف تری نسبت به آقایان هستند و به عوامل استرس زا پاسخ بیشتری می دهند و بر این اساس مراجعات زنان در درمان استرس ها بیش از مردان قابل مشاهده است.

وی گفت: به همین دلیل در قوانین اجتماعی و خانوادگی باید جایگاه ویژه ای برای زنان در مقابله با استرس ها دیده شود و نباید انتظار داشت در رویدادهای مختلف زندگی مردان و زنان به یک اندازه استرس را تجربه می کنند.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطر نشان کرد: در برخی کشورها از جمله هندوستان ورزش یوگا به کاهش استرس کمک و به عنوان روش درمانی شناخته شده در درمان استرس در مورد آن صحبت می شود.

دکتر مجتبوی ادامه داد: در طب ایرانی گیاهان آرام بخشی وجود دارند که در درمان استرس تاثیر گذار هستند؛ اما قبل از هر گونه درمان شناختن عامل استرس زا دارای اهمیت است زیرا گاهی عامل استرس زا مشکلی مانند پرکاری تیروئید است که با درمان آن استرس نیز با تمام مشکلات روحی و روانی ایجاد شده از میان می رود.

وی تصریح کرد: گیاهان دارویی در هر درمانی باید توسط متخصصین مربوطه و بر اساس مزاج فرد تجویز شود. طب سوزنی نیز بر اساس معاینه بیماران و بر اساس الگویی که بیماری ایجاد کرده است با انتخاب نقاطی از بدن جهت درمان انتخاب می شود.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مرکز طب سوزنی در بیمارستان امام رضا(ع) خدمات این طب را به بیماران ارائه می دهد و پزشکانی در سطح شهر حضور دارند که درمان طب سوزنی را فرا گرفته و در تابلوی پزشکی خود به این موضوع اشاره کرده اند.

دکتر مجتبوی گفت: داروهای گیاهی مناسبی برای درمان افسردگی وجود دارد اما برای همه افراد یک دارو تجویز نمی شود زیرا تاثیر داروهای گیاهی از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و تشخیص آن بر عهده متخصصین طب ایرانی است.

انتهای پیام// ج.ر
 


مردان و زنان به یک اندازه استرس را تجربه نمی کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.