مجری طرح گندم کشور گفت: گلستان در زمینه تولید کمی وکیفی گندم ، یکی از محوری ترین استان های کشوراست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم کشور در بازدید از مزارع گندم استان در کلاله گفت: برای خودکفایی در تولید گندم برنامه ۱۰ ساله ای در کشور تدوین شده است، که با رعایت نکات فنی به نتایج خوبی خواهیم رسید.

وی ادامه داد: گلستان از سطح ۳۷۱ هزار هکتار سطح سبز با تولید بیش یک میلیون وسیصد هزار تن گندم سالانه حدود ۵۰ میلیون متر مکعب، کمترین مصرف آب در کشور را دارد.

اسماعیل اسفندیاری پور گفت: تولید پایدار گندم را نیازمند اقدامات فنی کشاورزان از جمله رعایت تناوب و توسعه کشت کلزا است و یکی از مهمترین راه‌های افزایش تولید استفاده از بذور گواهی شده است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم میزان بذور گواهی شده از ۲۹۰ هزار تن، به ۴۴۰ هزار تن را با همراهی ۲۰۰ شرکت تولید به دست آوریم.

مجری طرح گندم کشور با اشاره به تقویت مکانیزاسیون کشاورزی گفت: توزیع بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه کمباین طی ۴سال گذشته از برنامه‌های اجرایی دولت بوده، که درکاهش خسارت درهنگام برداشت و جلوگیری از ریزش بسیارموثر بوده است.

اسفندیاری پور با تاکید برادامه نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی توصیه‌هایی به کشاورزان کرد و افزود: رعایت تغذیه دقیق گیاهی متناسب با نیاز گیاه، کنترل عوامل خسارت زای گیاهی نظیر علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و مصرف ۲ تا ۳ نوبت قارچ کش در مزارع گندم، که باعث افزایش عملکرد ۴۰۰ کیلوگرم تا یک تن گندم، در هکتار می‌شود، مد نظر باشد.

مجری طرح گندم کشور از حفظ بقایای گیاهی با آتش زدن نزدن آن اشاره کرد و گفت: کاربرد کشاورزی حفاظتی باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های کاشت است، ضمن اینکه با رعایت نکات فنی، با سطحی معادل دویست هزار هکتار اراضی حاصل خیز و مستعد در گلستان، هم می‌توان به تولید کنونی رسید.


انتهای پیام /م
 

یکی از محوری ترین استان های کشور در تولید گندم گلستان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار