رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت:باروری ابر‌ها در ایران در قالب طرح‌های پژوهشی باید انجام شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد جعفر ناظم السادات رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با اشاره به باروری ابر‌ها در ایران در قالب طرح‌های اجرایی و پژوهشی گفت: دشواری کنونی باروری ابر‌ها این است که به علت کمبود بودجه، همکاری مرکز باروری ابر‌ها با دانشگاه‌ها و کانون‌های پژوهشی کشور، بسیار اندک است.

وی بیان کرد: یکی از مطالعات انجام شده گویای آن است، که باروری ابر‌ها از ارزانترین روش‌های تولید آب بوده و در سنجش با هزینه‌های باروری، قیمت آب تولید شده بسیار ارزان است.

ناظم السادات تصریح کرد: در سال‌های گذشته امارات و عربستان سعودی سرمایه گذاری هنگفتی را بر روی باروری ابر‌ها انجام داده اند و در پی این سرمایه گذاری ها، بارش در این کشور‌ها از روند مثبتی برخورداربوده که نیازمند بررسی بیشتر است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز ادامه داد: اگرچه باروری ابر یک روش علمی برای تولید آب است، اما این روش نمی‌تواند کمبود‌های آب ناشی از خشکسالی و برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیر زمینی را جبران کند که در یک دوره بلند مدت زمانی و شرایط مناسب میزان افزایش بارش تا ۱۵ درصد می‌رسد.

انتهای پیام /ت

اجرای طرح باروری ابر‌ها در قالب طرح‌های پژوهشی

برچسب ها: آب و هوا ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.