معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: خشکسالی فعلی نسبت به سایر دوره‌های خشکسالی این استان دارای تداوم وشدت بیشتری داشته و موجب کمبود شدید منابع آبی شده است.

اضافه برداشت 900میلیون مترمکعب آب درکرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،، محمدرضا پورخاتون معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: کم آبی و مصرف بی رویه و بدون مدیریت به عنوان میراث بجا مانده از گذشته و مهمتر از آن استمرار حدود ۲ دهه خشکسالی در استان کویری کرمان به چالش و زخمی عمیق بر بخش کشاورزی به عنوان شریان حیاتی این استان تبدیل شده است.

وی افزود: قرار گرفتن کرمان بر روی کمربند خشک دنیا و نوسانات شدید بارش و پراکنش نامناسب آن از ویژگی‌های ذاتی این استان است.

پورخاتون متوسط بارندگی سالانه استان کرمان را ۱۲۰ میلی متر اعلام و اظهار داشت: این میزان در سال زراعی جاری تاکنون حدود ۴۰ میلی متر بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده استان کرمان به طور مداوم در ۴۰ درصد سال‌های مورد مطالعه دچار خشکسالی بوده که با توجه به روند حرکتی خشکسالی‌ها در ۳۰ سال اخیر، این استان درگیر سه دوره خشکسالی بوده است.

وی ادامه داد: طولانی‌ترین دوره خشکسالی مربوط به دوره اخیر است که این دوره از سال ۷۷ آغاز و هم اکنون نیز ادامه دارد..

پورخاتون بیان داشت: دمای بالا، رطوبت ناچیز موجود در هوا و پوشش ابری اندک موجب افزایش تبخیر آب و تعرق و کاهش آب در خاک شده که در نهایت کاهش عملکرد تولید محصولات کشاورزی را در پی داشته است.

وی گفت: کمبود بارندگی و برداشت بیش از حد آب از سفره‌های زیرزمینی موجب بیلان منفی آب‌های زیرزمینی شده است، بطوری که سالانه در استان کرمان با اضافه برداشت ۹۰۰ میلیون متر مکعب از سفره‌های آب‌های زیر زمینی روبرو هستیم.

وی از تقویت و بکارگیری مبانی علمی هواشناسی در کشاورزی کشور، تشکیل، تقویت، حمایت و بکارگیری جدی تشکل‌های مردمی در امر خشکسالی و گسترش و تقویت ارتباط با محققان علمی - اجرایی بین المللی و مراکز فعال در کشور‌های پیشرفته مرتبط با خشکسالی به عنوان اقدامات سازمان جهادکشاورزی در مقابله با پیامد‌های خشکسالی نام برد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت:کشاورزان با اجرای روش‌های نوین آبیاری می‌توانند از همان مقدار آبی که در کشاورزی استفاده می‌کنند حداکثر محصول را برداشت کنند.

انتهای پیام/ح

 ۹۰۰میلیون مترمکعب اضافه برداشت سالانه از منابع آب کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.