نماینده روسیه در سازمان ملل در سخنرانی خود به انتقاد از مواضع کشورهای متخاصم علی‌الخصوص آمریکا در قبال سوریه پرداخت.

نماینده روسیه در سازمان ملل: آمریکا بجای متهم کردن ایران و روسیه بگوید چرا نیروهایش در سوریه هستندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت من از نماینده آمریکا می خواهم قبل از اینکه ایران یا روسیه را متهم کند به این سوال پاسخ دهد که نیروهای آمریکایی بر چه اساس و با چه توجیهی در سوریه حضور دارند و هدف واقعی آمریکا از این اقدام چیست؟

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در جلسه ای که با موضوع بررسی اوضاع سوریه برگزار شده بود ضمن تشکر از سخنان استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه گفت: پس از جلسات مذاکرات آستانه و سوچی ما به درخواست آقای دی میستورا گوش فرا داده و علی رغم حملات خصمانه آمریکا و انگیس و فرانسه به برخی از تاسیسات غیرنظامی در سوریه تمام تلاش خود را برای فراهم کردن زمینه رسیدن به راه حلی سیاسی در این کشور به کار گرفتیم.

وی افزود: در اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل نه تنها هیچ احساس همدردی با اوضاع سوریه مشاهده نکردیم بلکه هر آنچه گفته شد تجاوزی آشکار به قوانین بین المللی بود و باید گفت که این اظهارات هیچ کمکی به برقراری صلح در سوریه نمی کند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: اظهارات عجیب نماینده آمریکا و انگلیس در راستای برهم زدن قواعد رویارویی با دشمن در سوریه و در مخالفت با رهنمودهای آقای دی میستورا است که همواره ما را به استفاده از دیپلماسی برای حل بحران در سوریه سفارش می کنند.

وی ادامه داد: روسیه برخلاف برخی از اعضای سازمان ملل به دنبال بهبود اوضاع میدانی در سوریه و برداشتن قدمی در جهت بهبود تصمیماتی است که در نهمین دوره مذاکرات آستانه اتخاذ خواهد شد.

وی گفت: ما از مقامات کشور قزاقستان به خاطر حمایت های انجام شده برای برقراری صلح و آرامش در سوریه تشکر می کنیم. ما در نشست آستانه تلاش کردیم تا کمک های انسانی به تمام مردم سوریه برسد و زندگی آنها به حالت عادی بازگردد و آوارگان به سرزمین و خانه های خود بازگردند و امنیت و آزادی در کشور برقرار شود.در این مذاکرات همچنین موضوع آزادی افراد ربوده شده یا بازداشت شده و همچنین تحویل اجساد و مشخص شدن هویت مفقودین با مشارکت کارشناسان سازمان ملل متحد و کارشناسان کمیته هلال احمر مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده روسیه در سازمان ملل افزود: تلاش کشورهای ضامن نیز کمک زیادی برای مبارزه با گروه های تروریستی داعش و النصره و دیگر گروه های تروریستی بود اما واقعیت این است که اوضاع در سوریه همچنان پیچیده است. در دمشق دولت سوریه تلاش های زیادی برای آزادسازی اطراف پایتخت از گروه های وابسته به داعش در مناطق یلدا و ببیلا و بیت سحم صورت داده است که این تلاش ها منجر به آزادسازی کامل این مناطق شده و اکنون در دست نیروهای سوری قرار گرفته و زندگی در این مناطق به حالت طبیعی خود بازگشته است.

نیروهای روسیه نیز حمایت های زیادی از نیروهای سوری برای بازسازی زیر ساخت های این کشور انجام داده اند. کمک برای خنثی سازی بمب های کارگذاشته شده و بازسازی نهادهای اجتماعی و دولتی و خدمات رسانی برق و آب از دیگر کارهای انجام شده به وسیله روسیه در این کشور است. در غوطه شرقی دمشق نیز آوارگان به شصت و پنج هزار خانه در این منطقه بازگشتند. در مناطقی از سوریه همچون رکبان و الرقه اوضاع همچنان ناآرام است به گونه ای که به فاجعه انسانی تبدیل شده است که باید تصمیمات فوری برای آن گرفته شود. راه حل آن نیز ساده است و در این باره باید اول دولت سوریه بر این مناطق مسلط شود و ما نیز در این باره به دولت سوریه تضمین دهیم. هم اکنون در این مناطق نیروهای سوری و گروه های فلسطینی با کمک جنگنده های سوری در حال مبارزه با گروه های تروریستی در اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک هستند. بر اثر حملات توپخانه ای تروریست ها از مناطق به شهر دمشق بسیاری از شهروندان در معرض خطر قرار می گیرند.

نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: اقدامات نظامی اخیر برخی از کشورها در سوریه که مدعی منطق هم هستند مانع پیشروی تلاش های ما برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه شده است. اگر این کشورها به راه حل سیاسی در این کشور کمک نمی کنند لااقل در این راه برای ما سنگ اندازی هم نکنند.
انتهای پیام/

اظهارات نماینده روسیه در سازمان ملل درباره تحقق صلح در سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار