رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در ماه مبارک رمضان ۱۸۵ تیم نظارتی با حضور ۳۳۶ نفر بازرس به بیش از هزار امکنه تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن زیارتی و تفریحی نظارت می‌کنند.

تشدید فعالیت ۱۸۵ تیم نظارتی بهداشت محیط در ماه مبارک رمضانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمد باباخانی افزود: این نظارت‌ها از دهه انتهایی ماه شعبان آغاز و در حوزه غبارویی مساجد و اماکن خاص، مکان‌های عرضه کننده مواد غذایی جهت خدمت دهی به روزه داران انجام می‌شود.

وی ادامه داد: قنادی‌های تهیه و توزیع زولبیا، رستوران ها، کبابی‌ها و مراکز عرضه کننده مواد غذایی خاص (شله، حلیم، سوپ، آش رشته) ماه مبارک رمضان نیز در این مدت نظارت و بررسی می‌شوند.

رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اولویت نظارت بر این اماکن بر فعالیت‌های ماه مبارک رمضان باز می‌گردد؛ ضمن این که از کلیه مواد غذایی ریسک پذیر مانند شله، حلیم، زولبیا و بامیه، نمونه برداری‌های لازم با هماهنگی با اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوطه انجام می‌دهیم.

محمد باباخانی تصریح کرد: اتحادیه رستوران داران، قنادی‌ها و ... خودکنترلی و نمونه برداری از حوزه مواد تولیدی خود را انجام می‌دهند و این در حالی است که بازرسان بهداشت محیط نیز در حوزه مواد غذایی بر شاخص هایی، چون آلودگی میکروبی، کیفیت، درصد مواد استفاده شده در مواد غذایی، استفاده از رنگ به جای زعفران در زولبیا و بامیه و یا بالا رفتن میزان پراکسید روغن نظارت خواهند داشت.

وی افزود: در سال گذشته ۳۵ هزار و ۲۵۰ مورد بازدید از مساجد، تکایا، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و هزار و ۲۰۳ مورد نمونه برداری از مواد غذایی نیز انجام شده است.

رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مجموع این بازدید‌ها ۶۷۹ مورد معرفی به دادگاه و ۱۲۴ هزار و ۴۳۵ کیلو ماده غذایی معدوم شده است.
 
محمد باباخانی افزود:در ماه مبارک رمضان سال قبل ۲۰ هزار و ۸۷۰ مورد نمونه برداری از آب آشامیدنی و ۳۴۹ مورد نمونه برداری از آب استخر‌ها انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین با ۲۴۹ فروشنده دوره گرد برخورد، ۲۳۰ جلسه هماهنگی با ارگان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با برنامه‌های ماه مبارک رمضان در سطوح مختلف استانی و شهرستانی گذاشته شد و ۲۱۲ مورد بازدید مشترک با دیگر سازمان‌ها داشته ایم.

رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مردم باید دقت داشته باشند که این مواد غذایی به صورت تازه و گرم عرضه می‌شود و استفاده از ظروف پلاستیکی به دلیل واکنش‌هایی که به گرما نشان می‌دهند برای سلامتی مضر بوده و بهتر است از ظروف منزل جهت خرید این مواد غذایی استفاده شود.

محمد باباخانی تصریح کرد: مراکز عرضه این گونه مواد غذایی گرم نیز بهتر است از ظروف پلاستیکی گیاهی و در غیر اینصورت از ظروفی که پشت آن علامت PP دارد استفاده کنند.

وی افزود: بهتر است زولبیا و بامیه از قنادی‌ها تهیه گردد و از دیگر واحد‌های صنفی خریداری نشود مگر این که پروانه ساخت بهداشتی داشته باشد.
 
انتهای پیام// ج.ر
 

فعالیت تیم های نظارت بهداشتی در ماه مبارک رمضان

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.