معاون دریایی سازمان بنادر، گفت:نوع پوشش بیمه کشتی سانچی به گونهای است که خسارت حادثهدیدگان به طور کامل پرداخت میشود.
به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی حقشناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خروج لاشه کشتی سانچی، اظهار کرد: طبق کنوانسیون لایهروبی زمانی به سراغ لاشهکشتی میروند که عامل ناامنی در دریانوردی باشد.
وی با اشاره به اینکه خروج لاشه کشتی از دو طریق انجام میشود، گفت: اولویت با مالک کشتی است، زمانیکه وی تصمیم بگیرد که لاشه کشتی را خارج کند میتوانیم اقدامات لازم را برای آن انجام دهیم.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه افزود: اولویت دوم با کشور چین است که کشتی در ساحل آنجا غرق شده است.
حقشناس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر خروج پیکرهای دریانوردان، گفت: تا به امروز شرکت نفتکش چندین غواص را برای خروج پیکرها به اعماق دریا فرستاده است همچنان این شرکت موضوع خروج پیکرها را پیگیری میکند.
وی در ادامه به موضوع بیمه کشتی سانچی اشاره کرد و گفت: تجهیزات کشتی، خدمه و هرچیزی که مربوط به سانچی باشد شرکت نفتکش دنبال میکند.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بر اساس آییننامه بررسی علل سوانح مربوط به سازمان بنادر بود که تا به امروز تمام اقدامات آن را به طور کامل انجام داده است و از نظر سازمان بنادر کار به اتمام رسیده است.
حقشناس با اشاره کامل را به IMO ارائه دادیم و در اختیار شرکت نفتکش نیز قرار دادیم، گفت: هم اکنون وکلای شرکت نفتکش باید کار را دنبال کنند.
وی افزود: گزارش سانچی در قالب 100 صفحه بوده و هم اکنون کارشناسان باید علت دقیق این حادثه را دنبال کنند و موضوع غرامت و بیمه این کشتی را باید شرکت نفتکش پیگیری کند.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه طبق آییننامه بررسی علل سوانح سازمان بنادر و شرکت نفتکش به علت وقوع سانحه میپردازد، گفت: ما به دنبال مقصر نیستیم بلکه بیمه کشتی سانچی به گونهای بوده که به طور کامل تمامی بیمه را پرداخت میکند.
حقشناس با اشاره به اختلاف نظر بین کارشناسان دو کشور گفت: 15 دقیقه قبل از سانحه کشتی کریستال شروع به حرکت کرده و ایران نیز در مسیر فرعی کشتی کریستال قرار داشته است بنابراین هر دو کشتی از جمله کریستال و سانچی در وقوع این حادثه مقصر بودهاند.
وی درباره افزایش میزان صادرات کالا از طریق بنادر، گفت: در حوزه صادرات تعرفه و برنامههای مشخصی را پیاده کرده و تخصیصاتی را به کشتیها ارائه کردیم که نقطه اوج این تعرفهها در چابهار است.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در راستای افزایش صادرات مشوقهای بسیاری در نظر گرفتهایم به طوریکه از دو جهت از جمله در ترانزیت کالا از مسیر ایران و دیگری در حوزه حمل کالا از طریق کشتی، تعرفهها را کاهش دادهایم.
انتهای پیام/