کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: حداکثر سرعت باد در شبانه‌روز گذشته در زابل به ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید .

سرعت باد در زابل به ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسیدعلی ملاشاهی کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: با ادامه وزش باد و طوفان در استان آسمان ۱۲ شهر سیستان و بلوچستان غبارآلود شد به طوری که میزان ذرات معلق در هوای زاهدان به ۱۵۹۸ میکروگرم بر مترمکعب یعنی ۱۱ برابر حد مجاز رسید.

علی ملاشاهی اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته وزش باد و گردوخاک در مرکز استان سبب شد تا دید افقی در زاهدان به یک کیلومتر کاهش یابد و کیفیت هوای این شهر در شرایط بحرانی قرار گیرد.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه حداکثر سرعت باد در زاهدان در ۲۴ ساعت گذشته به ۷۲ کیلومتر بر ساعت رسیده است، ادامه داد: گردوخاک ناشی از این طوفان سبب شد تا بیشینه ذرات معلق در هوای زاهدان به ۱۵۹۸ میکروگرم بر مترمکعب یعنی حدود ۱۱ برابر حد مجاز برسد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر زاهدان آسمان شهر‌های نصرت‌آباد، زابل، زهک، خاش، میرجاوه، سراوان، مهرستان، ایرانشهر، راسک، نیکشهر و کنارک نیز غبارآلود است.

ملاشاهی با بیان اینکه فردا نیز از خاش تا سواحل جنوب استان شاهد تداوم وزش باد‌های نسبتاً شدید تا شدید از سمت غرب و جنوب غرب استان خواهیم بود، گفت: گردوخاک ناشی از این طوفان همچنان ادامه دارد و امروز و فردا اسمان نیز اکثر شهر‌های استان غبارآلود خواهد بود.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: حداکثر سرعت باد در شبانه‌روز گذشته در زابل به ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوخاک ناشی از این طوفان سبب شد تا وضعیت هوای این شهر نیز در شرایط بحرانی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بیشینه ذرات معلق در هوای زابل در شبانه‌روز گذشته به ۱۱۹۷ میکروگرم بر مترمکعب یعنی حدود ۸ برابر مجاز رسید و دید افقی تا ۲ کیلومتر کاهش یافت. همچنین وزش باد با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز سبب شد تا دید افقی در زهک به ۳ کیلومتر کاهش یابد.

دید افقی در نصرت‌آباد به ۷۰۰ متر رسید

ملاشاهی خاطرنشان کرد: در شبانه‌روز گذشته در ۶ شهرستان زاهدان، نصرت‌آباد، هامون، میرجاوه، سراوان و مهرستان حداکثر سرعت باد به ۷۲ کیلومتر بر ساعت رسید و آسمان این شهر‌ها و روستا‌های اطراف را غبارآلود کرد.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کمترین میزان دید افقی در استان در شبانه‌روز گذشته در نصرت‌آباد بوده است، گفت: وزش باد شدید همراه با گردوخاک سبب شد تا دید افقی در نصرت‌آباد به ۷۰۰ متر برسد و هوای این شهر در وضعیت ناسالم قرار گیرد.

وی بابیان اینکه دید افقی در میرجاوه نیز به ۱۵۰۰ کاهش‌یافته است، ادامه داد: درمجموع در شبانه‌روز گذشته به دلیل وجود ریزگرد‌ها و غبارآلود بودن آسمان شهر‌های استان حداکثر دید افقی مربوط به شهرستان راسک با ۶ کیلومتر است این در حالی است که در شهر‌های خاش و ایرانشهر دید افقی تا ۲ کیلومتر کاهش یافته است.

ملاشاهی با اشاره به وضعیت جوی سواحل جنوب استان اظهار داشت: مه رقیق و رطوبت ۸۹ درصد در چابهار سبب شد تا دید افقی در این شهر به ۵ کیلومتر کاهش یابد. همچنین وزش باد بر روی دریای عمان موجب شد تا ارتفاع موج به ۱۹۲ سانتی‌متر برسد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار