قایم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: بیش از ۲۴ میلیون راس دام در کشور تحت مدیریت عشایر هستند.

شاهپور علایی مقدم، قایم مقام سازمان امور عشایر ایران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، در حاشیه همایش مدیران امور عشایر کشور در خانه معلم اردبیل با اعلام این خبر افزود: عشایر بیش از ۲۴ میلیون راس دام را تحت مدیریت خود دارند و به صورت نسبی هر فرد عشایری گوشت مورد نیاز ۱۶ ایرانی را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون نفر عشایر در دشت های سطح کشور زندگی می کنند عنوان کرد:عشایر سطح کشور در ۱۵ هزار سامانه عشایری پراکنده شده است و در مجموع ۳۴ میلیون هکتار از اراضی منابع‌طبیعی را که دارای مجوز بهره‌برداری هستند را مدیریت می‌کنند که این مساله باعث حفظ و حراست از این منابع نیز می‌شود.

قایم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر سطح کشور حدود 25 درصد از گوشت قرمز کشور را به خود اختصاص داده است.

علایی مقدم با اشاره به اینکه عشایر سطح کشور با توجه به جمعیت کم نقش موثری در اقتصاد کشور دارد افزود: ۳۵ درصد از صنایع دستی و همچنین حدود ۴۰ درصد تولیدات فرش‌های صادراتی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تصریح کرد: عشایر در امتداد اقلیم حرکت می‌کنند و زندگی خود را با توجه به قوت و ضعف منابع‌طبیعی در آن سال یا دوره زمانی تنظیم می‌کنند و این بهترین شیوه زندگی در حال حاضر است.

علایی مقدم افزود: در سال گذشته ۷۰۰ هزار تن جو یارانه‌دار به عشایر اختصاص دادیم که این مساله به همراه آردرسانی، سوخت‌رسانی و ارایه خدمات فنی مهندسی به عشایر از جمله وظایف اصلی سازمان امور عشایر است.

وی اضافه کرد: امسال از محل صندوق توسعه ملی ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای عشایر کشور اختصاص یافته است که این رقم باید در طول برنامه ششم جذب شود که این تسهیلات در ۷ بخش از جمله تولید گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی، توسعه گردشگری و توسعه باغات در اراضی شیب‌دار اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام/ح

اختصاص بیش از 700 میلیارد تومان تسهیلات به عشایر کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.