نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اگر می‌خواهند با کشورهای اروپایی در موضوع برجام مذاکره کنند، باید چند تضمین محکم را از آنها بگیرند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسین نقوی‌ حسینی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست رسانه‌ای «دیپلماسی شکست» با موضوع بررسی ابعاد و زوایای خروج آمریکا از برجام که در محل پاتوق رسانه‌های انقلاب برگزار شد با اشاره به خروج ایالت متحده از توافق هسته‌ای، اظهار کرد: ما از ابتدا می‌دانستیم توافق برجام به اینجا خواهد رسید و روزی شاهد بدعهدی آمریکا خواهیم بود.

نقوی حسینی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده بودند که ایران در برجام می‌ماند و حتی ترامپ گفته بود "از برجام خارج می‌شود و این ایران است که دوباره پای میز مذاکره خواهد آمد و در نهایت آمریکا از توافق هسته‌ای خارج می‌شود و هر چیزی را که می‌خواهند درباره ایران اعمال می‌کنند".

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها معتقد بودند ایران در هر شرایط پشت میز مذاکره قرار خواهد گرفت، گفت: هم‌اکنون 5 کشور در برجام مانده‌اند و به نوعی دست ما را بسته‌اند و می‌گویند ما متعهد به برجام هستیم و از طرف دیگر آمریکایی‌ها از این توافق خارج شدند و به راحتی به ما ضربه می‌زنند و می‌گویند ما دیگر عضو برجام نیستیم.

وی با بیان اینکه متعجبم که چرا آقای روحانی گفته ما با اروپاییان مذاکره می‌کنیم، بیان کرد: در دو و نیم سال گذشته که آمریکا در برجام بود، اروپاییان چه تضمینی به ما داده‌اند و حالا که آمریکا خارج شده، چگونه می‌خواهند به ما تضمین بدهند و اصلا کدام تضمین‌ها را به ما خواهند داد.

نقوی حسینی ادامه داد: منطقی نیست که با اروپاییان مذاکره مجدد کنیم، بنابراین اگر می‌خواهند با کشورهای اروپایی در موضوع برجام مذاکره کنند، باید چند تضمین محکم را از آنها بگیرند.

وی با بیان اینکه حداقل 5_4 تضمین اساسی باید از اروپاییان گرفته شود تا با آنها مذاکره کنیم، گفت: اولین تضمینی که باید گرفته شود، این است که اروپاییان تعهدات مالی و پولی را انجام دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام اعلام کرده 80 درصد تحریم‌های ایران برمی‌گردد، افزود: تضمین دیگر این است که اروپاییان در این تحریم‌های 80 درصدی، آمریکا را همراهی نکنند.

وی ادامه داد: اروپاییان باید تضمین کنند که خرید نفت را ادامه می‌دهند، ضمن اینکه به تعهدات خود در حوزه حمل و نقل هم عمل می‌کنند.

نقوی حسینی با اشاره به مراودات اقتصادی اروپاییان با آمریکا، گفت: در حال حاضر اروپا 450 میلیارد دلار مراوده با آمریکا دارد، این در حالی است که اروپاییان 15 میلیارد دلار با ما مراوده اقتصادی دارند که در این شرایط قطعا اروپاییان، آمریکا را به ما ترجیح می‌دهند.

وی یادآور شد: ما یک بار چوب برجام را خوردیم و نباید کاری کنیم که دوباره چوبی دیگر را بخوریم، چرا که واقعیت این است که با خروج آمریکا برجام پایان یافته است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اقدام مجلس در خصوص خروج آمریکا از برجام، بیان کرد: بعد از بررسی در مجلس به این نتیجه رسیدیم که یک طرح دوفوریتی برای اقدام متقابل در موضوع برجام انجام دهیم، چرا که دولت اقدام متقابل را انجام نمی‌دهد و خواستیم با این طرح به نوعی دولت را الزام به انجام اقدام متقابل کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خطوط قرمز ما تعریف شده و حوزه موشکی ما قابل مذاکره با هیچ کشور و نهادی نیست و هرگز در موضوع موشکی با هیچ سازمان، نهاد و کشوری مذاکره نخواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عقل کل
۲۱:۲۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
دولت فکر میکرد از کشورهای 5+1 تضمین کافی در برجام گرفته (امضای جان کری) که اینگونه نبود
خواهشن امضاها را تضمین فرض نکنید اروپا در برجام میماند تا مسوولین دولت را برای مذاکره در زمینه موشکی راضی کند....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
برجام را باید آتش بزنیم
آخرین اخبار