رئیس جمهور سریلانکا گفت: ما از ایران تقاضا کردیم تا صادرات نفت خام را به سریلانکا افزایش دهد و هرگونه نیاز ما را در این زمینه برطرف کند.

رئیس جمهور سریلانکا: از ایران می‌خواهیم صادرات نفت خود را به سریلانکا افزایش دهدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مایتریپالا سیریسنا رئیس جمهور سریلانکا بعد از امضای 5 سند همکاری میان ایران و کشورش اظهار کرد: روابط دیپلماتیک میان ایران و سریلانکا در دهه 1960 برقرار شد و از آن زمان تاکنون ادامه دارد، البته روابط واقعی و حقیقی میان دو ملت به هزاران سال قبل بر می‌گردد.

وی ادامه داد: با افتخار اعلام می‌کنم که مناسبات اقتصادی و تجاری میان ایران و سریلانکا بعد از پایان این سفر تقویت خواهد شد.

رئیس جمهور سریلانکا افزود: امروز صبح مذاکراتی را در حوزه‌های مختلف انجام دادیم، معتقدم سریلانکا و ایران باید به همکاری خود در راستای ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی ادامه دهند.

مایتریپالا سیریسنا با اشاره به اینکه ایران یکی از خریداران عمده چای سریلانکاست، گفت: برای مدت‌های طولانی سریلانکا واردکننده نفت خام از ایران بوده است و ما از دولت جمهوری اسلامی تقاضا کردیم صادرات نفت خام خود را به سریلانکا افزایش دهد و هرگونه نیاز ما را در این زمینه برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه ایران و سریلانکا جزء قدیمی‌ترین اعضای جنبش عدم تعهد هستند، افزود: در سال 1976 که سریلانکا میزبان سران جنبش عدم تعهد بود، رهبر جمهوری اسلامی در این نشست شرکت کردند.

رئیس جمهور سریلانکا با تأکید بر اینکه کشورش به سیاست‌ها و خطوط راهنمای عدم تعهد پایبند است، گفت: سیاست ما بر دوستی با تمام کشورهای دنیاست، بنابراین سیاست خارجه‌مان نیز سیاست بی‌طرفانه است.

مایتر یپالا سیریسنا اظهار کرد: امروز ما شاهد امضای تفاهم‌نامه‌هایی میان ایران و سریلانکا بودیم و در مورد صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به توافق رسیدیم.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان دو کشور در حوزه پیشگیری و مبارزه با موادمخدر ادامه داد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای در مورد ارتقای روابط سینما و تلویزیون امضاء کردیم.

رئیس جمهور سریلانکا افزود: در حوزه فرهنگ، علوم و فناوری بناست همکاری‌هایی داشته باشیم، دولت سریلانکا خود را به اجرای تمامی تفاهم‌نامه‌هایی که امروز امضاء شد متعهد می‌داند.

مایتریپالا سیریسنا ادامه داد: ما از دولت ایران درخواست کردیم تا پرواز مستقیمی بین ایران و کلمبو در راستای ارتقای تعداد گردشگران دو کشور برقرار کند، برای مثال در سال 2017، 7000 گردشگر از سریلانکا بازدید کردند.

وی بیان کرد:همچنین ما در این رایزنی‌ها از دولت ایران خواستیم تا سرمایه‌گذاری‌اش در سریلانکا را چه از سوی بخش خصوصی و چه از سوی بخش دولتی افزایش دهد و در این زمینه از تمامی کشورها دعوت می‌کنیم تا در سریلانکا سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس جمهور سریلانکا اضافه کرد: دولت سریلانکا در این راستا و برای به وجود آوردن فضای تجاری مناسب برای سرمایه‌گذاری امتیازات فراوانی را از جمله معافیت از مالیات در نظر گرفته است.

مایتریپالا سیریسنا اظهار کرد: معتقدم دوطرف باید تلاش‌های خود را برای ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی افزایش دهند؛ تمایل دارم از مساعدت‌های ایران جهت توسعه سریلانکا تشکر و قدردانی کنم.

وی گفت: از رهبری، رئیس جمهور، دولت و ملت ایران به دلیل مهمان‌نوازی گرمی که داشتند قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار