رئیس جمهور گفت: اگر 5 کشور دیگر منافع جمهوری اسلامی را در برجام تضمین کنند، این توافق علی‌رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.

آمریکا با خروج از برجام اخلاق و مقررات بین اللملی را زیر پا گذاشتبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بعد از امضای 5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا، با تأکید بر اینکه اساس سیاست خارجی بر مبنای اخلاق، اعتماد و توجه به مقررات بین‌المللی است،گفت: ما بسیار خوشحالیم که جمهوری اسلامی در هرگونه توافقی که حضور یافته و آن را امضاء کرده به تعهدات خود به طور کامل پایبند بوده است.

رئیس قوه مجریه افزود: بسیار متأسف هستیم که یکی از کشورهای 1+5 در توافق بسیار مهم هسته‌ای که مورد تأئید سازمان ملل هم قرار گرفته، نقض شده است و آمریکا اعلام کرده که از این توافق خارج می‌شود، این به معنی زیرپا گذاشتن اخلاق، سیاست، راه صحیح دیپلماتیک و مقررات بین‌المللی است.

وی تأکید کرد: در صورتی که 5 کشور دیگری که در این توافق با ما همراه بودند به تعهدات خود عمل کنند و به طرف ایرانی تضمین دهند که منافع جمهوری اسلامی با ادامه برجام محقق خواهد شد، این توافق علی‌رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.

روحانی با اشاره به مبارزه کشورمان با تروریسم، افزود: مبارزه با تروریسم مورد تأکید دو کشور است، جمهوری اسلامی همانطور که در عراق به مردم و دولت این کشور برای مبارزه با تروریسم کمک کرد و خوشبختانه دیروز شاهد برگزاری انتخابات آزاد در عراق بودیم و همچنین کمک‌هایی که به مردم سوریه و دولت آن در مبارزه با تروریسم کرده همچنان برای مبارزه با تروریسم آماده یاری دولت‌ها و ملت‌ها خواهد بود.

رئیس جمهور کشورمان درباره جنایت‌ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین تصریح کرد: جنایت‌ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم منطقه و به ویژه مردم فلسطین را که 70 سال از آن می‌گذرد، محکوم می‌کنیم و معتقدیم که همه کشورهای جهان باید از این ملت مظلوم حمایت و در برابر تجاوزات ایستادگی کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشحالم که امروز میزبان هیئت عالی‌رتبه سریلانکایی به ریاست رئیس جمهور این کشور هستیم.

روحانی با بیان اینکه روابط دو ملت بزرگ ایران و سریلانکا به قرن‌ها پیش بر می‌گردد، افزود: دهها سال است که دو دولت روابط سیاسی و روابط صمیمانه‌ای با یکدیگر دارند.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: ظرفیت‌های زیادی برای روابط اقتصادی میان دو کشور وجود دارد، اما متأسفانه در سال‌های اخیر از این ظرفیت‌ها به اندازه کافی استفاده نشده است.

رئیس قوه مجریه گفت: موضوع فروش نفت خام ایران به سریلانکا، مواد پتروشیمی، مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی از جمله مسائلی بودند که در مباحث امروز به آن توجه کردیم.

وی تصریح کرد: ایران تجربه ساخت سد و "نیروگاه اوما اویا" و برق‌رسانی به روستاهای سریلانکا را داشته و آماده است تا پروژه سد و نیروگاه را به اتمام برساند و در زمینه برق‌رسانی فعالیت‌های خود را ادامه دهد.

روحانی اظهار کرد: خدمات دیگر از قبیل راه‌آهن، ساخت و توسعه پالایشگاه‌های فعلی جزء تفاهمات و توافقات مذاکرات امروز بود.

رئیس جمهور کشورمان یادآور شد: امیدوارم در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، خدمات فنی و مهندسی که امروز درباره آن بحث کردیم در کمیسیون مشترک دوازدهم که به زودی در تهران تشکیل می‌شود، مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: درباره همکاری‌های علمی و دانشگاهی از جمله در زمینه پزشکی و صادرات دارو از ایران به سریلانکا بحث و گفت‌وگو کردیم.

وی بیان کرد: با توجه به جاذبه‌های فراوان ایران و جاذبه‌های فراوان گردشگری در سریلانکا امیدواریم رفت و آمد مردم با پرواز مستقیم میان تهران و کلمبو تسهیل شود.

روحانی اضافه کرد: همکاری دو کشور در زمینه مسائل سیاسی، بین‌المللی و همچنین حمایت‌های دو کشور از یکدیگر مورد تأکید بود که این روند ادامه خواهد یافت.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: خوشبختانه دو کشور در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای نظرات بسیار نزدیکی بهم دارند و امیدواریم مشارکت دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی از جمله در جنبش عدم تعهد و همچنین اجلاس‌های آسیایی همچون گذشته ادامه پیدا کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای سفر رئیس جمهور سریلانکا و هیئت همراه به تهران اهمیت قائلیم، گفت: امیدواریم این سفر سرآغازی برای تحرک بیشتر در توسعه روابط دو کشور باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
دولت دوست دارد برجام خالی را حفظ کند حتی شده جنازه برجام را !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اینبار دیگه سخنان رهبر رو سرلوحه کارتون قزار بدین تا موفق بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
سخنان رهبر رو آویزه گوشتون قرار بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
برجام فقط برای طرف مقابل ما سود داشته حالا ما داریم برای حفظش تلاش می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما که تلگرام نداریم گناهمون چیه که vpn رو قطع کردین
Netherlands
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
با کشور قحطی سریلانکا
Iran (Islamic Republic of)
عشق خامنه ای
۱۹:۰۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
آقای روحانی هی رهبری میگه هی شما یکار دیگه میکنی من جای شما بودم نمیتونستم سرم رو بالا بگیرم و بیام پشت تریبون صحبت کنم واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگرم نشه يه لحظه هم نميمونيم و ميزنيم به سيم آخر و دنيا رو سرشون خراب ميكنيم چون از قديم گفتن ديگي كه برا ما نجوشه سر سگ توش بجوشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
شرکت های اروپایی اعلام کردند : ما پیرو دستورات آمریکا هستیم. واقعا در برجام چه فایده ای برای مردم داره؟؟؟!!!
بازم می خواین با عهد شکنان عهد ببندید ؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
مردم ایران برجام را نمی خواهند.وقتی هیچ سودی به نفع مردم ایران نداره این همه اصرار برای چیه ؟؟؟!!!
ایران باید از برجام خارج بشه.به چی دلخوش کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگه ی ذره ب فکر مردمین از برجام بیاین بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
با دلار ٧٠٠٠ تومان ،منافع مردم چطور بايد تضمين شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
جلو ضرر هر وقت گرفته بشه منفعت. آزموده را آزمودن خطاست. از خارج قطع امید کنید و اول به خدا توکل کنید بعد جوانان با استعداد این مملکت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
بعد از این همه بد عهدی اروپا و امریکا باز هم چشم امید بستی به اونا یه نگاه به مردم و اقتصاد بنداز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
فرجام برجام را نمیخواهیم
Germany
ایران من
۱۵:۲۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
مشکل دادن یا ندادن تضمین نیست. مشکل پایبندی به تضمین است. با مراجعه به تاریخ و فلسفه غرب شواهد بر ان است که غرب در برابر ملل ضعیف و هراسان هیچگاه به هیچ عهد و پیمان و تضمینی پایبند نبوده است. اگر سرنوشت بومیان امریکا و عهد و پیمان هایی که با انان بسته شد نبودعبرتی برای ما، باشد تا برجام درس عبرتی باشد برای خوشباوران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اول بگویید شما به تعهدات خود عمل کنید بعد تحریم ها را بردارید در مسایل داخلی ما دخالت نکنید ما هم برجام را ادامه میدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
مگه میشه تضمین بشه اروپا هم مثل آمریکا چه فرقی داره؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
آخه چرا باید برجام ادامه پیدا کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما برجام را نمیخواهیم خواهشا ادامه تدهید برای ما سودی نداره
-
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا جنایتکار خائن عهد شکن
آخرین اخبار