اثرات سرشاخه‌زنی بر جنگل‌های حرا در هرمزگان بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،امید ذاکری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: اثرات سرشاخه‌زنی بر جنگل‌های حرا بررسی می‌شود.

وی افزود: سرشاخه زنی ممکن است در اثر نبود کنترل و ساماندهی در درازمدت باعث آسیب درختان حرا شود.

امید ذاکری ادامه داد: با وجود اینکه درختان حرا به علت داشتن جوانه‌های پنهان در برابر سرشاخه زنی مقاوم اند، اما ممکن است بر اثر افزایش سرشاخه‌زنی زیاد به این درختان آسیب زده شود.

برخی از دامداران سنتی از جوانه‌های برگ درختان حرا برای تامین خوراک دام استفاده می‌کنند.

وی گفت: برای بررسی علمی و دقیق اثرات این کار با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، طرح پژوهشی ۳ ساله آغاز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: پس از پایان این طرح تحقیقاتی نتایج با دانش بومی ساحل‌نشینان تلفیق و میزان ضریب برداشت مجاز از درختان حرا مشخص می‌شود.

ذاکری با اشاره به اهمیت جنگل‌های حرا گفت: تاکنون برای احیاء، غنی‌سازی و توسعه جنگل‌های مانگرو در استان هرمزگان بیش از ۹ میلیون اصله نهال حرا و چندل تولید و در سواحل شهرستان‌های بندرلنگه، بندرخمیر، قشم، بندرعباس، میناب، سیریک و جاسک کاشته شده است.

بیشترین وسعت جنگل‌های مانگرو کشور با بیش از ۲۰ هزار هکتار در سواحل و اراضی جزر و مدی استان هرمزگان از منطقه سایه خوش شهرستان بندرلنگه تا خور کرتی شهرستان جاسک در مرز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

حرا و چندل دو گونه جنگل‌های مانگرو در هرمزگان است که گونه چندل بعنوان تنها گونه زنده‌زای درختی ایران فقط در خورآذینی شهرستان سیریک رویش دارد.

انتهای پیام/ز

تحقیق عوامل موثر بر آسیب به درختان حرا

برچسب ها: محیط زیست ، طبیعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.