گسترش دانش گیاهان دارویی از ماموریت‌های ملی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تولید گیاهان دارویی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ شاهرخ یوسف زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جشنواره گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی گفت: گسترش دانش گیاهان دارویی از ماموریت‌های ملی دانشگاه علوم پزشکی گیلان است و در این راستا باغ گیاهان دارویی اردیبهشت ماه سال ۹۵ با ۱۵۰ گونه از گیاهان دارویی به صورت نهال و بذر در دانشکده داروسازی رشت احداث شد.

وی با بیان اینکه امروزه گیاهان دارویی در خدمات پزشکی بسیار پر کاربرد است افزود: در تلاشیم تا با شناسایی و دسته بندی گیاهان دارویی در استان، بتوانیم تحول شگرفی در نظام سلامت ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه تاکنون ۳۴۲ گونه دارویی در گیلان شناسایی شده است خاطر نشان کرد: گیلان با اقلیم خاص، جلگه، جنگل، مرتع و مناطق خشک زیستگاه مهمی در تولید و پرورش گیاهان دارویی دارد.

شاهرخ یوسف زاده افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان علاوه برگسترش دانش گیاهان دارویی در باغ گیاهان دارویی دانشکده داروسازی رشت، همچنین توسط مجتمع فناوری‌های پیشرفته و شرکت‌های دانش بنیان نیز در این راستا در تلاش است تا دانش گیاهان دارویی و تولید دارو‌های گیاهی با شتاب بیشتری در خدمت دانش پزشکی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه با گیاهان دارویی می‌توان صنعتی نو و اقتصاد‌ی را در جامعه به وجود آورد گفت: با توسعه صنعت گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی منابع زیرزمینی نیز توان رقابت با آن را پیدا نمی‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بر اساس چشم انداز ۱۰ ساله، در جهان از گیاهان دارویی ۱۰ هزار میلیارد دلار درآمد زایی خواهد شد افزود: بنابراین احداث باغ گیاهان دارویی در گیلان فرصت غنیمتی برای تولید گیاهان دارویی، توسعه اقتصاد و رونق اشتغال است.

در ادامه این جشنواره، غلامرضا امین استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم با بیان اینکه گیلان قطب تولید گیاهان دارویی در کشور است ازهمت فعالان عرصه ماموریت ملی گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی در گیلان قدردانی کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸ هزار منابع گیاهی در کشور شناسایی شده است افزود:۲ هزار و ۳۰۰ گونه از آن خواص دارویی دارند و ۶۰ درصد این گیاهان نیز مشابه گیاهان دارویی جهان هستند.

غلامرضا امین استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: امروزه در جهان با بهره گیری از دارو‌های گیاهی با بیماری‌های مهم از جمله سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی مقابله می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر چه نسبت به کشور‌های مختلف جهان در زمینه شناخت دانش گیاهان دارویی و تولید دارو‌های گیاهی عقب هستیم، اما باید با یک برنامه ریزی مدون از منابع خدادادی به نحو مطلوب بهره گیریم.

همچنین در ادامه این جشنواره محمد حسین صالحی از استادان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با بیان اینکه امروزه بشر خواهان مواد طبیعی است گفت: در ۵ دهه گذشته کشور‌های مختلف از گیاهان در علوم پزشکی بهره گرفته اند و روز به روز بر شناخت گیاهان دارویی و تولید گیاهان دارویی در دنیا افزوده می‌شود.

وی افزود: ۷۵ درصد مردم آلمان برای درمان بیماری‌های خود از دارو‌های گیاهی استفاده می‌کنند و این در حالی است که آلمان بزرگترین شرکت‌های داروسازی شیمایی را دارد.

محمد حسین صالحی استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: آلمان تاکنون ۱۲ هزار قلم داروی گیاهی را از گیاهان دارویی تولید و به بازار عرضه کرده است.

وی ضمن تاکید بر فعالان حوزه سلامت در بخش تولید وشناخت دارو‌های گیاهی گفت: با وجود اقلیم خوب کشور و وجود ۸ هزارمنابع گیاهان دارویی، تاکنون ۲۰۰ قلم داروی گیاهی در کشور تولیده شده که باید با همت و تلاش بیش از پیش این آمار رو به افزایش باشد.

محمد حسین صالحی استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در حال حاضر ۶۲۰ هزار گیاه دارویی در جهان شناسایی شده و باید از این نعمت الهی به نحو شایسته بهره برد.

 

انتهای پیام/م.ع

شناخت گیاهان دارویی برای تولید گیاهان دارویی در گیلان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.