استاد دانشگاه اصفهان گفت: اصفهان به دلیل قرار گیری در کنار رودخانه زاینده رود به اوج شکوفایی خود رسیده، از این رو باید گفت که اصفهان بدون این رود معنایی ندارد

  به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سیداصغر محمود آبادی صبح امروز (شنبه) در میزگردی  به میزبانی خبرگزاری ایمنا با عنوان « بررسی منظر تاریخی اصفهان »  اظهار کرد: به گواه تاریخ، اصفهان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است و تاریخ باستانی در ارتباط با آغاز شهرسازی در این کشور، اصفهان را یکی از بهترین مدل شهرسازی می داند.

وی تاکید کرد: اصفهان آرام ترین شهر کشور است و به گفته یکی از مورخان مطرح، این شهر در طول تاریخ توانسته فرهنگ های مختلف را در خود، تجربه و ماندگار کند.

این استاد دانشگاه، اصفهان را بهترین موزه مردم شناسی ایران عنوان کرد و گفت: برای تمام اصفهانی ها این مایه مباهات است که در این شهر تاریخی و زیبا زندگی می‌کنند، زیرا اصفهان، ایرانی کوچک است.

وی در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه اصفهان از چه زمانی به عنوان یک شهر در ایران وجود آمده، تصریح کرد: پیدایش اصفهان از زمان مادها که شهرسازان حرفه ای بودند پایه ریزی شد که نماد شهرسازی و شهروندی نیز از همین دوره آغاز شد.

وی با بیان اینکه اصفهان زاییده زاینده رود بوده و در کنار آن متولد شده است، تاکید کرد: اصفهان به دلیل قرار گیری در کنار رودخانه زاینده رود به اوج شکوفایی خود رسید از این رو باید گفت که اصفهان بدون این رود معنایی ندارد و امیدواریم باز هم آب در بستر زاینده رود جاری شود.

این استاد دانشگاه اصفهان گفت: در طول تاریخ مطالعات آنچنان عمیقی درباره تاریخ این شهر انجام نشده، اما یک محقق خانم روسی به نام «نینا پیگولفس کایر» تحقیقات زیادی در خصوص شهرهای ایران در دوره هخامنشیان و ساسانیان انجام داد که حاصل پژوهش های او با ترجمه عالی «کشاورز» چاپ و منتشر شد.

وی ادامه داد: این فرهنگ شناس تحقیقات خوبی نیز درباره تاریخ اجتماعی و تمدن اصفهان انجام داد، این در حالی است که بسیاری از باستان شناسان ایرانی در ارتباط با تاریخ اجتماعی کشور و شهر اصفهان اطلاعات چندانی ندارند.

محمودآبادی تصریح کرد: شهر اصفهان به دلیل دور بودن از مرزهای سخت جغرافیایی که دستخوش تنش ها بوده است، مدل خوبی برای رشد فرهنگی کشور بوده است.

وی افزود: همچنان که شهر اصفهان محافظه کار بوده، مردم آن نیز در طول تاریخ محافظه کار بوده‌اند، همچنین بهترین مناطق تجاری و فرهنگی در این شهر وجود داشته و زیباترین کارهای هنری حاصل دسترنج مردمان این شهر است.

این استاد دانشگاه اصفهان گفت: اصفهان در طول تاریخ محیطی برای آرامش، فکر و اندیشه و پرورش هنرمندان بود و هرگز آلوده به سیاست نشد و به همین دلیل از پایتختی  کشور مصون ماند.

وی با بیان اینکه اصفهان هیچگاه در مسیر پایتختی قرار نگرفت، زیرا به طور معمول مردم آن معتقد به قبیله‌های کوهستانی نبودند، اظهارکرد: اصفهان هیچگاه دارای یک نوع ظرفیت قبیله‌ای نبود و از این شهر قبیله‌ای بر نخواست که قدرت در دست گیرد و سیاست کشور را عهده‌دار شود.

محمودآبادی افزود: در اصفهان بالاترین و عالی‌ترین نویسندگان مسلمان همچون «یعقوبی» به عنوان بزرگترین محقق اصفهان پرورش یافتند.

وی با بیان اینکه اصفهان تنها در دوران آل بویه، سلجوقیان و صفویان پایتخت کشور شد، ادامه داد: در دوره صفویه رنسانس اصفهان اتفاق افتاد و عالی ترین دوره تاریخی شهر در دوره صفویان رقم خورد و تجلی گاه آثار تاریخی کشور شد.

 

انتهای پیام/ س

صحبت های استاد دانشگاه اصفهان درباره ی زاینده رود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار