به دلیل موج سرما و برف نابهنگام اردیبهشت ماه گلدهی سوسن چلچراغ در نیمه دوم خرداد امسال پیش بینی می شود .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛مصطفی فلاح سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار گفت: در آخرین بازدیدی که از وضعیت گل سوسن چلچراغ به عمل آمده، وضعیت این گیاه خوب بوده و پیش بینی می‌شود امسال از دهه دوم خرداد، این اثر طبیعی ملی به گل بنشیند.

وی افزود: امسال به دلیل موج سرما و برف نابهنگام اردیبهشت ماه، احتمالا با شرایط موجود، زمان گلدهی سوسن چلچراغ با اندکی تاخیر، در نیمه دوم خرداد شروع خواهد شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار گفت: با توجه به اینکه بسیاری از علاقمندان زودتر از موعد برای بازدید گل مراجعه می‌کنند، از این عزیزان تقاضاداریم تا اخبار مربوط به وضعیت گل را از سایت رسمی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به نشانی    https://gilan.doe.ir دنبال کرده و بعد از اطمینان یافتن از زمان دقیق گلدهی به منطقه داماش رودبار مراجعه کنند .
مصطفی فلاح تصریح کرد: رسالت و وظیفه اصلی سازمان حفاظت محیط زیست، حفظ و حراست از این اثر طبیعی ملی است، از همه علاقمندان به گل درخواست کرد تا در هنگام بازدید، با محیط بانان حاضر، همکاری داشته و به توصیه‌های آنان برای حفظ و حراست بهتر این اثر گوش دهند.

سوسن چلچراغ ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی قد دارد و در کوهستان داماش رودبار با بیش از هزار و ۷۰۰ متر ارتفاع به صورت خودرو می‌روید.
نام علمی سوسن چلچراغ لیلیوم لدبوری است.
رویش این گل زیبا و کمیاب برای نخستین بار در سال ۱۳۵۴ در داماش رودبار شناسایی شد و با تصویب شورای عالی محیط زیست کشور در سال ۱۳۵۵ با شماره ۷۱ به عنوان اثر طبیعی و ملی به ثبت رسید.

منطقه داماش رودبار و لنکران جمهوری آذربایجان تنها رویشگاه این گل در جهان است.

انتهای پیام / ق

 

زمان گلدهی سوسن چلچراغ  نیمه خرداد پیش بینی می شود

 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.