ترس از ماموران امنیتی میانمار چند تن از روستاییان روهینگیایی را مجبور کرد پس از صحبت با نمایندگان سازمان ملل درباره جنایات این کشور، خود را مخفی کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه گاردین، برخی از روستاییان روهینگیایی که هفته گذشته با هیئت نمایندگان سازمان ملل در ایالت راخین صحبت کردند، پس از آن که هدف تعقیب سازمان‌های امنیتی میانمار قرار گرفتند، مخفی شدند.

روستای‌هایی که در دوره بازدید نمایندگان سازمان ملل از شمال ایالت راخین در ماه مه با آن‌ها صحبت کرده و جزئیاتی را از خشونت ارتش میانمار با نمایندگان درمیان گذاشتند، پس از تلاش نیروهای امنیتی میانمار برای دستگیری آن‌ها، مجبور شدند خود را مخفی کنند.

یک خبرنگار روهینگیایی  در این‌باره به روزنامه گاردین گفت چند روز قبل از دیدار نمایندگان سازمان ملل از راخین، مقامات شهرستان مونگداو به شهروندان روهینگیایی ساکن در روستاهای اطراف درباره به زبان آوردن سخنانی علیه دولت یا نیروهای امنیتی میانمار با نمایندگان هشدار دادند. این خبرنگار گفت: «مقامات تهدید کردند هرکس از این هشدار سرپیچی کند، با عواقب ناخوشایندی مواجه خواهد شد.»

در حالی که این تهدید بیشتر روستانشینان را از گفت‌وگو با نمایندگان سازمان ملل منصرف کرد، سه پسر نوجوان و یک زن میانسال از روستای «نولبوینا»، دستورات را زیر پا گذاشتند. کمی پس از آن که نمایندگان سازمان ملل، نولبوینا را ترک کردند واحد اطلاعات نظامی (سا را پا) و پلیس گارد مرزی میانمار برای دستگیری افرادی که با نمایندگان صحبت کردند، وارد روستا شدند.

این خبرنگار -که به دلایل امنیتی درخواست کرده است ناشناس باقی بماند- در ادامه گفت: «برخی از ماموران اطلاعاتی میانمار که نمایندگان را همراهی می‌کردند از گفت‌وگوی میان نمایندگان و روستاییان روهینگیا در نولبوینا فیلمبرداری کردند.»

او همچنین افزود: «ماموران سا را پا برخی از این ویدئوها را به مقامات و ساکنان دیگر روستا نشان داده و از آن‌ها برای یافتن این چهار نفر درخواست کمک کردند. کاملا واضح است ترس از مجازات دولت یا ماموران امنیتی باعث شده است آن‌ها مخفی شوند. ما نمی‌دانیم آن‌ها هنوز در میانمار هستند یا به بنگلادش گریختند.»

«کوکو لین»، یک فعال سیاسی روهینگیا در بنگلادش گفت با وجود اینکه مقامات و روستاییان دیگر، به ماموران میانمار گفتند 3 پسر و زن را نمی‌شناسند، ماموران امنیتی هنوز در سراسر روستاهای منطقه به دنبال آن‌ها هستند.

لین گفت: «این چهار روهینگیایی بهای گفتن حقیقت را می‌پردازند. این اتفاق در گذشته نیز افتاده، ارتش میانمار پیشتر نیز این افراد را تحت تعقیب قرار داده است.»

هیئت نمایندگان سازمان ملل در دیدار یک روزه خود از ایالت راخین در تاریخ  یک مه، از چندین روستا بازدید به عمل آورد تا در صورت امکان تجربیات دست اول روستاییان از خشونت و سرکوب‌های نیروهای امنیتی را بشنوند.

در نتیجه یافته‌های سفر آن‌ها، شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه از میانمار درخواست کرد به تلاش خود برای تضمین امنیت روهینگیایی‌ها بازگردانده شده به این کشور سرعت بخشیده و پاسخگوی خشونت‌های اعمالی علیه اقلیت مسلمان این کشور باشد. همچنین، اعضای شورای امنیت سازمان ملل در پیش‌نویس لایحه خود از دولت میانمار خواستند تا تحقیقاتی شفاف در مورد نقض حقوق بشر، لفاظی‌ها و خشونت انجام شود.

گزارش‌ها مبنی بر این است در گذشته نیز روهینگیایی که با رسانه‌ها و یا ناظران بین‌المللی در مورد خشونت و یا لفاظی‌‌های دولت میانمار صحبت کردند، مورد هدف ماموران امنیتی این دولت قرار گرفتند.

انتهای پیام/

ترس از ماموران امنیتی میانمار، مهر سکوتی بر لبان روهینگیایی‌ها

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار