اختلاف آمریکا و متحد دیرینه خود انگلیس بر سر برجام

سران کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان اکنون نگران سرنوشتی هستند که ممکن است بخاطر خروج آمریکا از برجام در انتظار فعالیت شرکت‌هایشان در ایران باشد.

اختلاف آمریکا و متحد دیرینه خود انگلیس بر سر برجامبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه بی بی سی، میان لندن و واشنگتن در پی خروج آمریکا از برجام و احتمال تأثیرگذاری تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا بر شرکت های اروپایی فعال در ایران- شکاف و اختلاف افتاده است.

مجری بی بی سی ابتدا گفت: ترزا می، نخست وزیر انگلیس و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درباره تأثیرات ازسرگیری تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران بر شرکت های اروپایی، مکالمه‌ای تلفنی باهم داشتند. انگلیس، فرانسه و آلمان نگرانند مبادا شرکت های اروپایی که در ایران فعالیت دارند، به علت تحریم های ثانویه آمریکا علیه ایران، از سوی آمریکا مجازات شوند.

کریس میسون، خبرنگار سیاسی این شبکه، طی گزارشی از لندن گفت: پس از آن که دونالد ترامپ روز سه شنبه اعلام کرد آمریکا از برجام خارج می شود، این نخستین باری بود که ترزا می با دونالد ترامپ در این خصوص صحبت می کرد. براساس برجام، ایران به این علت با محدود کردن برنامه هسته ای خود موافقت کرد که در ازای آن، تحریم های این کشور کاهش یابد. این در حالی است که تصمیم اخیر ترامپ، مبنی بر ازسرگیری تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، باعث بروز شکاف میان واشنگتن و لندن شده است.

سران کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان که برجام را امضا کرده اند، اکنون نگران سرنوشتی هستند که ممکن است در انتظار شرکت‌هایشان که در ایران فعالیت می کنند، باشد.

برونو لمِیر، وزیر اقتصاد فرانسه، در مصاحبه ای تلویزیونی از سران کشورهای اروپایی خواست از خود قدرت نشان دهند (در برابر آمریکا تسلیم نشوند). لمِیر در این خصوص گفت: «آیا ما می خواهیم در برابر تصمیمات آمریکا سر تسلیم فرود آوریم تا آمریکا به "پلیس اقتصادی جهان" تبدیل شود؟! یا این که می خواهیم بگوییم ما مردم اروپا، منافع اقتصادی خودمان را داریم و می خواهیم با ایران کماکان به تجارت ادامه دهیم.»

خبرنگار بی بی سی افزود: قرار است روز سه شنبه بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس، با همتایان فرانسوی، آلمانی و ایرانی خود در اجلاسی در بروکسل به میزبانی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شرکت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار