سید عباس صالحی‌ گفت: کشورهایی که سابقه کوتاهی در تمدن دارند نمی‌توانند ادعای برابری با تمدن و شیران ایرانی داشته باشند و این تمدن‌ها مسیر ما را به سوی آینده محکم‌تر و متحدتر از گذشته خواهد کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس صالحی‌ عصر امروز در آیین نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالروز تولد شاعر ترکمن در آرامگاه وی اظهار داشت: سعی داریم با برگزاری این همایش‌ها و مقاله‌ها و سخنان اندیشمندان درباره این شاعر شعیر اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم و مبنای اندیشه و فکر وی را با تعاملات بیشتر پیش ببریم.

وی افزود: با برگزاری این همایش فرصت‌های فرهنگی و هنری در منطقه افزایش خواهد یافت و بخش مهمی از مسیر نگاه ما به آینده که می‌تواند توسط اندیشه و فکر این شاعر گرانبها تجلی پیدا کند با اعتماد و اتکا جلو رویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کشورهایی که سابقه کوتاهی در تمدن دارند نمی‌توانند ادعای برابری با تمدن و شیران ایرانی داشته باشند و این تمدن‌ها مسیر ما را به سوی آینده محکم‌تر و متحدتر از گذشته خواهد کرد.

صالحی‌ با اشاره شاعران فرامرزی در ایران تأکید کرد: در ایران دو گروه شاعر هستند که یک گروه در مرکز ایران زیسته و به مرور به فرا مرزها رفتند که می‌تواند به شاعرانی چون فردوسی، حافظ و سعدی اشاره کرد و گروه دیگر شاعرانی هستند که در خود ایران باقی مانده‌اند. مختومقلی فراغی در مرزهای ایران پرورش یافته و از نقطه ظهور و طلوع سفیر فرهنگی ایران بودند که با شعر خود ارتباط بین‌ مرزی و بین  فرهنگی ایجاد کردند.

وی یادآور شد: مختومقلی پایان‌پذیر نیست و باید هر سال تلاش کرد تا با خوانش‌های جدید، تفسیر نو و مطالعات تازه درک تازه‌تری از وی داشت و بیش از گذشته او را شناخت و امروز نسل جوان و منطقه بیش از گذشته به شعر مختومقلی نیازمند هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از ویژگی‌های این شاعر را عارف بودن توصیف کرد و گفت: عرفان در اندیشه شرق از شبه قاره تا ایران‌ زمین جریان دارد و زادگاه عارفان شرق است و شاعران بزرگی چون حافظ، مولوی و عطار از شاعران عرفانی ایران بودند که مختوقلی در این گروه قرار دارد و فردی است که ارتباط خود را با خداوند نه به صورت ذهنی بلکه به صورت وجودی برقرار کرده است و درک و اتصال خود را با خداوند توسط اشعارش منتقل کرده است.

صالحی اظهار داشت: مختومقلی شاعری هویت‌ساز است و توانسته مانند واژگان زبان ترکمنی بخشی از هویت ترکمن شود و تنها شخص نیست بلکه در این دوره تبدیل به رکن، نماد و هویت این خطه شده است.

وی تصریح کرد: مختومقلی فراغی متعلق به یک دوره نبوده و ریشه دیانت مردم ارتزاق کرده است و هم خود و خانواده وی با فرهنگ دینی جامعه پیوند عمیق داشته و باعث شده با شعرهای خود به تفهیم صادقانه دین نزدیک‌تر شود و شاعری اخلاقی تلقی شود.

انتهای پیام/ب

صحبت های وزیر ارشاد در گرگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.