آموزش و پررش در هفته گرامیداشت مقام معلم با اخبار و رویدادهای مربوط به فرهنگیان و چالش های مربوط به آنها سپری شد.

از ابقای مدارس سمپاد متوسطه اول تا روشن شدن زمان انتشار دفترچه آزمون استخدامیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری همچون تعیین تکلیف انتشار دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش، تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تسویه حساب با فرهنگیان و ابقای مدارس سمپاد متوسطه اول سپری شد. 

ابقای مدارس سمپاد متوسطه اول

عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت: آزمون سمپاد برای ورود به پایه دهم مانند سال‌های قبل برگزار می‌شود، اما براساس دستور وزارت آموزش وپرورش هیچ آزمونی برای ورود دانش آموزان به پایه هفتم برگزار نمی‌شود، اما با روش‌های جایگزین مانند مصاحبه و گفتگو دانش آموزان جذب مدارس استعداد‌های درخشان می‌شوند.

وی افزود: در راستای سیاست‌های جدید آموزش و پرورش، در سال ۹۷، هیچ آزمونی برای ورود دانش آموزان به پایه هفتم برگزار نمی‌شود، اما اینکه دانش آموزان با چه روشی جذب مدارس استعداد‌های درخشان شوند، در روز‌های آینده از سوی وزارتخانه اعلام می‌شود.

تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تسویه حساب با فرهنگیان

مهرداد خان‌ماکو مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش  درباره پرداخت مطالبات فرهنگیان و وعده‌ای که پیش از این برای تسویه حساب این معوقات در هفته معلم داده شده بود، اظهار کرد: باتوجه به رایزنی‌ها و پیگیری‌های انجام شده با سازمان برنامه و بودجه، 63 درصد از کل دیون سال 96 تخصیص پیدا کرده است و به دنبال آن هستیم تا طی یکی دو روز آینده نقدینگی برای این تخصیص اعتبار را کسب کنیم.

وی ادامه داد: کل دیون که از سال 96 به سال 97 منتقل شده 945 میلیارد تومان است که از این میزان 600 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده  و این مبلغ تخصیص پیدا کرده، صرفا مربوط به دیون سال گذشته است.

طرح جدید آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم

اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، درباره راهکار‌های تامین نیروی انسانی با توجه به کمبود شدید معلم طی سال‌های آتی اظهار کرد: مسیر‌های متفاوتی از جمله سرباز معلم، نیرو‌های حق التدریس، معلمان طرح خرید خدمات آموزشی و مواردی از این قبیل را برای تامین نیروی انسانی در نظر گرفتیم تا بخشی از نیاز رفع شود.

وی به چالش‌های این طرح‌ها اشاره کرد و ادامه داد: تامین نشدن به موقع منابع اعتباری برای پرداخت حقوق معلمان اصلی‌ترین چالش محسوب می‌شود و چنانچه این چالش‌ها رفع شود، راهکار‌های این چنینی برای تامین نیروی انسانی تا حدی موثر است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از طراحی راهکاری جدید برای جبران کمبود نیروی انسانی طی سال‌های آتی خبر داد و گفت: براساس این طرح در نظر داریم تا از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی که رشته‌های مرتبط با آموزش و پرورش دارند، در مدارس استفاده کنیم.

دیوارکشی در برابر اطلاع رسانی از فعالیت‌های انتشارات مدرسه

حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به این سوال که چرا جذابیت غرفه انتشارات مدرسه نسبت به سایر غرفه‌های کتاب کودک و نوجوان کمتراست، ضمن نپذیرفتن این موضوع گفت: این پرسش‌ها را باید از مدیرعامل انتشارات بپرسید و بنده نمی‌توانم بگویم برای جذابیت بیشتر چکار‌هایی لازم است چرا که تخصص بنده نیست البته انتشارات مدرسه، به عنوان انتشارات برتر انتخاب شده است.

تورانی با بیان اینکه هیچ کسی نباید بگوید وضعیت موجود مطلوب است اظهار کرد: وضعیت ما مطلوب نیست، اما وضعیت نامناسب هم نیست؛ در گذشته کتاب‌ها به دلیل دولتی بودن به مدرسه داده می‌شود اما اکنون مدارس خود از انتشارات استقبال می‌کنند هرچند برای بهتر شدن باید با سلایق نوجوانان همراه شویم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره قیمت کتاب‌های درسی بیان کرد: همه انتشارات برای قیمت گذاری فرآیند‌هایی دارند و قیمت گذاری سلیقه‌ای نیست و شما هم که تعزیرات نیستید! البته سعی می‌کنیم قیمت گذاری به گونه‌ای باشد که تمامی مراحل با دقت انجام شود.

اولین رئیس دانشگاه فرهنگیان منصوب شد

همزمان با یکصدمین سالگرد تربیت معلم و در چهارمین همایش ملی تربیت معلم در دانشگاه خوارزمی، به نمایندگی از بطحائی وزیر آموزش و پرورش، حکم انتصاب حسین خنیفر به ریاست دانشگاه فرهنگیان برای یک دوره 4 ساله به ایشان ابلاغ و اعطاء شد.

بر این اساس خنیفر به اتفاق آراء و تائید شورای عالی انقلاب پس از سه سرپرست پیشین دانشگاه و با گذشت 147 روز سرپرستی به عنوان "اولین رئیس دانشگاه فرهنگیان" منصوب شد.

راه اندازی شبکه ملی آموزش و پرورش طی هفته آینده

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درخصوص اینکه چه زمانی فهرست مشکلات معلمان پایان می‌یابد؟ گفت: این مشکلات از سال ۱۳۴۰ آغاز شده است و باید دید چرا آموزش و پرورش ما طی این ۲۷ سال به نتیجه نرسیده است هرچند طی این مدت تفاوت های بسیاری کرده است، اما میزان این تفاوت باید بیش از این‌ها باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر ما همچنان مسیر ۵۷ سال پیش را طی کنیم مطمئن باشیم این مسائل به وزیر وقت آینده اعلام خواهد شد بنابراین باید مسیر حل مسائل را تغییر دهیم.

بطحایی تاکید کرد: شبکه ملی آموزش و پرورش را راه انداختیم که مرحله آزمایشی آن از هفته آینده آغاز می‌شود و فرصتی فراهم شده است تا طبق سلسله مراتب از بالا به پایین و بالعکس فرصت تعامل میان فرهنگیان و مسئولان رفع شود.

آخرین جزئیات از حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان در محور کلات-مشهد اظهار کرد: این اتفاقات با وجود تمام موارد ایمنی که مورد توجه قرار گرفته است، به وقوع پیوسته و غیر قابل پیش بینی بوده است.

وی ادامه داد: طبق روال قانونی علت اصلی این حادثه را باید پلیس راهور اعلام کند و ما هم منتظر نامه قانونی این مرجع رسمی هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره تاثیر مرکز کنترل سفر‌های برون استانی بر افزایش ایمنی اردو‌ها و ارتباط آن با این حادثه گفت: این مرکز استاندارد‌های لازم اردویی، تعداد دانش‌آموزان و مربیان، شرایط بیمه دانش آموزی و مبدا و مقصد را کنترل می‌کنند تا مجوز اردو صادر شود.

کاظمی درباره آخرین وضعیت مصدومان این حادثه تصریح کرد: از ۱۲ دانش آموز منتقل شده به بیمارستان طالقانی مشهد هشت دانش آموز ترخیص و چهار نفر به دلیل شکستگی بستری هستند که برای این دانش آموزان پرستار خصوصی در نظر گرفته شد و آموزش و پرورش تمهیدات لازم را دارد.

دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش شنبه منتشر می‌شود

اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای سال 97 اظهار کرد: با توجه به توافقاتی که با سازمان سنجش داشتیم به احتمال بسیار زیاد شنبه هفته آینده دفترچه آزمون استخدامی روی سایت سنجش بارگذاری می شود.

وی ادامه داد: تمام اطلاعات لازم برای آزمون استخدامی در این دفترچه ذکر شده است و برای ۷۰رشته محل تقاضای استخدامی داده‌ایم.

راه اندازی اولین مدرسه اوتیسم دخترانه برای سال تحصیلی آینده

شهناز کریمی رئیس آموزش و پرورش استثنایی تهران در نشست خبری که صبح امروز در محل آموزش و پرورش استثنایی تهران برگزار شد، اظهار کرد: دو هزار نیروی انسانی در ۵۸ مدرسه و مرکز یادگیری اختلالات یادگیری فعالیت می کنند که از این تعداد ۵۲مدرسه استثنایی و پنج مرکز وجود دارد؛ همچنین کانون فرهنگی و تربیتی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد.

وی ادامه داد: ۵۵۰۰ دانش آموز در مدارس ویژه تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۱۰۰ دانش‌آموز در مدارس تلفیقی هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی تهران گفت: با توجه به افزایش دانش آموزان اوتیسم، آنها را جدا کردیم و برای سال تحصیلی جدید مدرسه ای برای دانش آموزان دختر اوتیسم راه اندازی می کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار