یک فعال اجتماعی در نشست «بررسی تاثیر کتاب و ادبیات بر علوم اجتماعی» گفت: نقش کتاب در تغییر نگرش جامعه قابل تأمل و توجه است.

نویسندگان، درد‌های اجتماعی را بیان کنندبه گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک فعال اجتماعی در نشست «بررسی تاثیر کتاب و ادبیات بر علوم اجتماعی» با اشاره به معضلات و آسیب‌های اجتماعی موجود در حاشیه‌ی شهر و طبقه‌ی پایین جامعه گفت: نقش کتاب در تغییر نگرش جامعه قابل تأمل و توجه است.

مرتضی کی‌منش در این نشست افزود: نباید نسبت به نقش مهم کتاب در آگاهی‌بخشی و اصلاح نگرش‌ها و عادات جوامع آسیب‌پذیر و کاهش آسیب‌ها‌ی اجتماعی بی‌تفاوت بود.

کی‌منش با اشاره به زندگی‌نامه‌ی چارلز دیکنز نویسنده‌ی معروف کتاب‌های بینوایان و اولیور توئیست و بسیاری از کتاب‌های شناخته شده‌ی دیگر که به بیان درد‌های اجتماعی و حقوق کودکان کار به آن می‌پردازد، گفت: نقش چارلز دیکنز و اندیشه و آثار او در آفرینش و رویش جنبش‌های اجتماعی مرتبط به حقوق کودکان بخصوص کودکان کار حیرت‌آور است.

وی نقش ادبیات و نویسندگان را در به تصویر کشیدن حقایق و البته ارائه‌ی راهکار‌هایی برای کمک به پیشگیری و درمان درد‌های اجتماعی بسیار قدرتمند توصیف کرد و افزود: ادبیات بی‌نهایت قدرتمند است و می‌تواند با به رخ کشیدن درد‌های لایه‌های زیرین جامعه، در تمام ابعاد اجتماعی و حتی مدیریت کلان ایجاد حساسیت کرده و منشأ تحول‌های بنیادی شود.

این فعال اجتماعی با تاکید بر اینکه ادبیات باید حضور جدی‌تری در آسیب‌شناسی اجتماعی داشته باشد، تصریح کرد: نویسندگان برای تولید آثار تاثیرگذار باید به دور از نگاه سخیف و کوته‌فکرانه نسبت به تعامل با نهاد‌های مدنی فعال در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی همت کنند.

وی با انتقاد از رویکردی که در آن بیان حقایق تلخ جامعه را نکوهش می‌کند، گفت: باید درد دیده شود تا درمان شود.

انتهای پیام/

نقش ادبیات در کاهش آسیب های اجتماعی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.