آیت الله مکارم شیرازی گفت:تاریخ گواه تلاش جریان های افراطی در آشکار نشدن خدمات علمی شیعه در جغرافیای جهان اسلام است.

تاکید بر احترام به همه ی مذاهب اسلامی/تلاش گروه های افراطی بر آشکار نشدن خدمات علمی شیعهبه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید  در افتتاحیه کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با اشاره به خدمات ارزشمند علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی و با بیان اینکه هدف از برگزاری این کنگره انکار نقش علمای سایر مذاهب اسلامی نیست،احترام به همه مذاهب اسلامی، علمی بودن و پرهیز از ورود به مسائل سیاسی از اصول اصلی این کنگره عنوان کرد.

وی با اشاره به تلاش حکومت های ظالم و گروه های افراطی در آشکار نشدن خدمات علمی شیعه افزودند: به شهادت رساندن علمای بزرگ شیعه و سوزاندن کتابخانه های شخصی و عمومی شهر های بزرگ در طول تاریخ، گواه تلاش جریان های ظالم و افراطی در ازبین بردن علم و دانش اسلامی در جغرافیای جهان اسلام است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه هم اکنون هم در کتابخانه علمای جریان افراطی وهابیت خبری از کتب شیعه نیست و یا آن را در دسترس کسی قرار نمی دهند گفتند: البته حساب برادران اعتدالی اهل سنت از وهابیت جداست و ما با علمای اهل سنت تبادل کتب و آثار علمی داریم.

این مرجع تقلید یکی دیگر از شگردهای گروه‌های متعصب را سانسور کردن منابع شیعه بیان و تصریح کرد: کتابخانه‌های ما مملو از علوم مختلف از اهل سنت است اما در کتاب‌خانه‌های افراطی‌ها مانند وهابی‌ها یا کتب شیعه اصلاً پیدا نمی‌شود و یا در دسترس کسی قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان نقش ائمه و اهل‌بیت(ع) و پیروان آن‌ها در پیشرفت علوم اسلامی گفت: مرحوم صدر، آقابزرگ تهرانی و مرحوم سید محسن امین عاملی گام‌های باارزشی در این زمینه برداشته‌اند اما به‌تنهایی این کتاب‌ها برای اعتلا و دستاوردهای علمی کافی نیست.

آیت الله مکارم شیرازی ابراز کرد: حدود 400 نخبه شیعه را از کشورهای مختلف دعوت کردیم و در زمینه‌های اصلی علوم اسلامی به کاوش در علوم 6 گانه اسلامی پرداخته‌اند، تاریخ، جغرافیا و طب را ازنظر دور نداشته‌اند و از مجموعه زحمات آن‌ها بیش از 50 جلد کتاب آماده انتشار شد.

این مرجع تقلید تأکید کرد: این کتاب‌ها باید به چند زبان به چاپ برسد که مقدمات آن‌ها آماده‌شده است، همچنین عصاره این آثار در چند جلد منتشر شود، از سوی دیگر سخنرانی‌هایی که در این کنگره ایراد می‌شود امید است بر غنای این آثار بیفزاید.

وی  با اشاره به ضرورت ترویج کتب علمای شیعه به ویژه در حوزه نسخ خطی و با انتقاد از برخی کتابخانه های بزرگ در محدودیت هایی که برای ارائه کتب خطی به مراجعه کنندگان ایجاد می کنند افزودند: تاریخ علوم اسلامی و خدمات علمی علمای شیعه باید در کتب درسی حوزه های علمیه گنجانده شود.

در ادامه ی این کنگره از 72 اثر علمی، تمبر کنگره و پایگاه اینترنتی نسخ خطی شیعه رونمایی شد.

انتهای پیام/ش

سخنان آیت الله مکارم شیرازی در کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم  اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.