گفته بودند که نگذارید طفل برجام زیر دست نامادری بزرگ شود اما گویا طفلی که بد سرپرست باشد سرنوشتش از همان ابتدا معلوم است؛ مرگ یا زندگی بدتر از مرگ.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اقدامی که پیش از این بسیاری از تحلیلگران علوم سیاسی و به ویژه «دلواپسان» منافع ملی آن را پیش بینی می کردند ؛ اما بار دیگر شاید نیاز بود به همه ما ثابت شود که «آمریکا بدعهد است» هشداری که پیش از این رهبر معظم انقلاب به صراحت آن را بیان کرده بودند اما با مذاکره با آمریکا مخالفت نکردند و تنها یک دلیل داشت «مذاکره با آمریکا ظرفیت عظیم تجربی برای ملت ما ایجاد خواهد کرد» حال امروز این ظرفیت عظیم ایجاد و شاید برای ایجاد این تجربه یک تشکر لازم باشد تشکر از ترامپ؛ البته این تشکر یک دلیل دیگر که شاید مهمتر از دلیل نخست باشد هم دارد «از ترامپ تشکر می کنم که سبب شد مسئولان ما روی به خدا بیارند؛ نه کدخدا» و این وظیفه ای بود که محمدجواد ابطحی نماینده مجلس شورای اسلامی برعهده گرفت.

امروز در مجلس شورای اسلامی برجام به آتش کشیده شد همان عملی که رهبر معظم انقلاب در آغاز ریاست جمهوری ترامپ به آن هشدار داده بودند «اگر شما برجام را پاره کنید ما برجام را به آتش می کشیم» حال امروز دو نماینده انقلابی برای اجرای سخن رهبرشان آمدند در صحن علنی و برجام و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند اما چرا پرچم؟؛ «پرچم آمریکا نماد فرهنگ یاغی آمریکاست». آری پرچم همواره نماد حکومت حاکمه بر یک کشور بوده همانگونه که پرچم ایران با شیر و خورشید نماد حاکمیت پهلوی بود و پرچم حکومت جمهوری اسلامی با نماد مقدس «الله» شناخته می شود.

اما نکته جالب اینجاست که عده ای یادشان رفته معتقد بودند که مذاکره با اروپایی ها سودمندی ندارد چراکه آمریکا «کدخدا»ی آنهاست و باید با «کدخدا» مذاکره کرد؛ حال که آمریکا برجام را پاره کرده است امید دارند 3 کشور اروپایی به آن پای بند باشد اما محمد جواد ابطحی یک توصیه راهبردی به آنها دارد «اروپا هم زیر سلطه آمریکاست؛ سگ زرد برادر شغال است!» و این نشان می دهد که چیزی از برجام نمانده که حال آتش زدن آن خسارتی برای منافع ملی ما داشته باشد نکته ای که ابطحی هم به آن تأکید دارد «برجام چیزی اش نمانده ... اروپایی ها هم جرأت نمی کنند از تحریم های آمریکا تخطی کنند» همان گونه که پیش از آن هم بانک های اروپایی از ترس تحریم های آمریکا جرأت ارتباط با بانک های ایرانی را نداشتند.

حال امروز راه حل اقدام متقابل در برابر نقض برجام چیست؟ آیا تنها آتش زدن نمادین برجام کفایت می کند؟ البته هرچند «ماده 36 برجام این است که هنگامی که عملی بر خلافش صورت گرفت باید همه شرایطی که پیش از آن بوده برگردد سرجای اولش» اما بد نیست بدانیم جدای از این هم به قانون جدید برای اقدام متقابل نیازی نیست؛ به گفته ابطحی «همان ماده 3 قانون اقدام متقابل تصویب شده در 20 دقیقه وجود دارد».

امروز باید دید مسئولان ما در آزمون پس از برجام چگونه عمل خواهند کرد؛ آیا دولت به عزت و اقتدار ایران و ایرانی توجه می کند و اقدام متقابل را به بهترین نحو انجام می دهد؟ چراکه نباید یادمان برود «حرمت امام زاده به متولی آن است»...

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.