آموزش برنامه ملی پاسخ نظام سلامت به حوادث و بلایا (EOP) به روش مجازی، برای نخستین بار در کشور در مرکز اورژانس فارس انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ برای نخستین بار در کشور، آموزش برنامه ملی پاسخ نظام سلامت به حوادث و بلایا (EOP) به روش مجازی در مرکز اورژانس فارس انجام شد.

در این دوره آموزشی، محمدجواد مرادیان سرپرست اورژانس فارس، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه، نحوه استفاده از سامانه را برای تهیه داشبورد حادثه و تمرین مجازی به صورت ویدئوکنفرانس آموزش داد.

مرادیان با اشاره به اینکه ارتقای آمادگی برای پاسخ مناسب و موثر به بلایا و فوریت ها، یکی از موضوعات چالش برانگیز در نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران است و برنامه پنجم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و اهداف کلان نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران نیز مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: این برنامه در مدیریت عملیات پاسخ تمامی مخاطرات طبیعی و انسان ساخت کشور کاربرد دارد.

به گفته وی، برنامه عملیات پاسخ، Emergency Operation Plan (EOP)، نقش‌ها و مسوولیت‌های سازمان‌ها و افراد و نحوه ارتباط آن‌ها را با هم مشخص می‌کند و همچنین اقداماتی را که باید بصورت هم آهنگ انجام شود و منابع در دسترس برای انجام این اقدامات را در فاز پاسخ تعیین می‌کند.

امید بحرانی مسوول فناوری اطلاعات و ارتباطات مرکز اورژانس فارس هم گفت: در عصر جدید، روش‌های نوین و استفاده از تکنولوژی‌های روز، جایگزینی مناسب برای روش‌های سنتی شده است و در همین راستا، با حمایت مسوولان از نحوه تدریس از راه دور، مرکز اورژانس فارس برای نخستین بار در کشور، این شیوه را به اجرا درآورد.

بحرانی ادامه داد: با توجه به نیاز مراکز اورژانس استان‌ها به آگاهی از روش‌های جدید مدیریت بحران، مرکز اورژانس فارس، بستری را مهیا کرد تا روسای و کارشناسان کلان منطقه پنج کشور در خصوص برنامه و مانور، تبادل نظر کنند.

عبدالرحیم دادجو، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان بوشهر که یکی از شرکت کنندگان در این برنامه بود، بهره برداری از نرم افزار EOP در عرصه مدیریت بحران را قابل تقدیر دانست و گفت: مهیا کردن بستر اینترنتی مناسب، در ارتقای کیفیت این شیوه آموزشی، نقش موثری را ایفا میکند.

رحیم کرمی زاده رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فسا نیز دیگر شرکت کننده این دوره بود که در خصوص نحوه آموزش EOP به صورت ویدئو کنفرانس، گفت: حضور تمامی اعضای کارگروه دانشگاه در اتاق EOC و ارتباط و هماهنگی بیشتر بین اعضا، از محاسن برگزاری نشست و جلسات به صورت ویدئو کنفرانس است.

گفتنی است برنامه ملی پاسخ نظام سلامت در بالایا و فوریت‌ها در قالب کتابی ۷۰۰ صفحه‌ای به نویسندگی علی اردلان و محمد جواد مرادیان توسط انتشارات آذر برزین در سال ۹۴ به چاپ رسیده است.

این کتاب، در زمینه برنامه ریزی برای پاسخ به بلا‌های طبیعی، پیش بینی‌های ایمنی و جنبه‌های بهداشتی در حوادث تألیف شده و در قالب ۲۰ فصل به رشته تحریر درآمده است.

همچنین تکنسین‌های اورژانس می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در شیوه آموزشی به سامانه http://moradian.sums.ac.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام/ر

بهره برداری از نرم افزار EOP در عرصه مدیریت بحران

برچسب ها: اورژانس ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار