موانع زیاد کسب و کار در کشور موجب شده تا پتانسیل‌های حوزه معدن به شایستگی بروز نکند.

استخراج مواد معدنی کمیاب در ایران/ کودهای وارداتی منجر به بیماری مردم می شودبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، توجه به پتانسیل های داخلی کشور یکی از مهمترین ارکان عمل به فرامین اقتصاد مقاومتی بوده و نامگذاری سال 97 بنام حمایت از کالای ملی در همین راستا است.

یکی از مهمترین بخش هایی که در ایران می تواند موجب شکوفایی تولید و اشتغال و همچنین اقتصاد شود، بدون شک حوزه معدن است اما متاسفانه در سال های گذشته این حوزه در مواردی به خوبی مورد توجه نبوده و یا مواقعی به دلیل وجود قوانین متعدد و دست و پاگیر در این حوزه، شاهد افول معادن کوچک و متوسط کشور بوده ایم.

استخراج مواد معدنی کمیاب در ایران

محمد مهدی غنی پور، فعال حوزه معدن در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: 90 درصد کارخانه‌های کنونی کشور برای افرادی است که در سالهای گذشته توانستند وام‌های کلان دریافت کرده و در نتیجه واحد تولیدی تاسیس کنند.

وی افزود: متاسفانه این افراد در آن زمان به مسئله توجیه اقتصادی تولید و بازار توجه نکرده و در نتیجه بسیاری از آنها مشکلات بزرگی حتی در بازار داخلی دارند.

غنی‌پور تصریح کرد: برای مثال کارخانه‌های خودروسازی، بسیاری از قطعات خود را از خارج از کشور در بندرعباس بارگیری کرده و با هزینه‌های بسیار بالا به مرکز می‌فرستند، در نهایت پس از ساخته‌ شدن خودرو دوباره باید هزینه‌های گزاف حمل ونقل و دیگر هزینه‌ها پرداخت شود تا خودرو به دست مردم برسد.

وی تاکید کرد: در صورتیکه از ابتدا کارخانه‌های خودروسازی در حاشیه آب‌های آزاد ساخته می‌شد، هزینه‌های تولید صنعتی خودرو بسیار پایین‌تر می‌آمد.

فعال حوزه معدن با اشاره به ثبت معدن خود در سال 90 ابراز کرد: در ابتدا میزانی از ماده کشف شده در معدن را برای آزمایش به فرانسه فرستادیم و پس از آن با امتحان خودمان مشخص شد که ماده معدنی مذکور یک نوع کود ارگانیک بسیار قوی است که از آن در دنیا فقط یک معدن دیگر وجود دارد که در کشور آمریکا است.

وی با بیان اینکه کشور آمریکا توانسته از این معدن یک برند کود مهم تاسیس کند، گفت: در صورتیکه این ماده را به زمین‌های کشاورزی اضافه کنیم، بدون استفاده از هیچ نوع کود دیگری می‌توانیم محصولات کاملا ارگانیک بدست آوریم.

غنی‌پور تشریح کرد: در سالهای اخیر تنها به کمیت تولیدات کشاورزی بدون در نظر گرفتن کیفیت توجه شده است و در نتیجه شاهدیم بسیاری از محصولات کشاورزی طعم خاصی ندارند و از مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان تهی هستند.

فعال حوزه معدن با اشاره به خواص فوق‌العاده ماده معدنی کشف شده، افزود: ماده هربان در برابر برخی از آفات از گیاهان محافظت می‌کند و نیاز فوری است که روی خاصیت این ماده معدنی تحقیقات بیشتری انجام شود.

وی ابراز کرد: مواد گیاهی و میوه‌هایی که با هربان رشد کردند، دارای کیفیت و طعم بهتری بوده و دیرتر خراب می‌شود، برای مثال میوه‌ای که با این ماده معدنی تولید شده قابلیت نگه‌داری چند هفته بیرون از یخچال را دارد، در صورتیکه میوه‌های تولید شده با کودهای شیمیایی کمتر از یک هفته خارج از یخچال خراب می‌شود.

غنی‌پور ادامه داد: حتی با استفاده از این ماده معدنی سرما‌زدگی محصولات کشاورزی پایین‌تر می‌‌آید.

موانع بی‌شمار کسب وکار بر سر راه تولید کننده داخلی

وی با اشاره به فعالیت‌های خود در دو سال گذشته برای جذب بازار داخلی تصریح کرد: متاسفانه موانع کسب و کار در ایران بسیار بالاست، به طوریکه تنها دو سال طول کشید تا بتوانیم تاییدیه سازمان دولتی را برای تولید محصول خود بگیریم.

فعال حوزه معدن ادامه داد: آمریکایی‌ها این ماده معدنی را با یک برند معروف جهانی تولید کرده و حتی توانسته‌اند مجوز واردات به ایران را بگیرند و محصولات خود را با قیمت دو برابر محصول ایرانی و حتی با کیفیت آهن پایین‌تر وارد ایران کنند.

غنی‌پور با اشاره به واردات هزار تنی هربان در سال به ایران یادآور شد: البته ما به عنوان یک تولیدکننده ایرانی از وجود رقبای خارجی هراسی نداریم، زیرا تولیدات ما نه تنها کیفیت بهتری داشته، بلکه در قیمت هم می‌تواند با محصولات خارجی رقابت کند.

وی گفت: بسیاری از مأموران جهاد کشاورزی، کشاورزان را از خرید کودهای ارگانیک معدنی جدید منصرف می‌کردند و متاسفانه خرید کودهای شیمیایی را ترجیح می‌دادند که باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی در مردم می‌شود.

غنی‌پور تصریح کرد: برای ورود به بازارهای جهانی مشکلی نداریم و می‌توانیم پس از تثبیت برند خود در داخل با واردکننده‌های خارجی ارتباط برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر معافیایی در حوزه کود کشور شکل گرفته، افزود: کودهای شیمیایی وارداتی موجب ایجاد بیماری‌های مختلف در مردم شده و مسئولان باید به سرعت در این حوزه، چاره اساسی بیاندیشند.

فعال حوزه معدن تصریح کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی برای مصارف کشاورزی و گل‌های زینتی و خانگی به این ماده معدنی ایرانی نیاز دارند و از آنجایی که ما اکنون 2 میلیون تن ذخیره این ماده معدنی را داریم، می‌توانیم به راحتی با صادرات این محصول ارزش افزوده خوبی را نصیب کشور کنیم.

وی در خاتمه یادآور شد: امیدوارم دولتمردان و مجلسی‌ها در تصویب و اجرای قوانین تجدید نظر کنند، زیرا اگر کسی معدن سنگ‌آهن داشته باشد می‌تواند وام بگیرد اما معادنی همچون معدن ما از تسهیلات بی‌بهره است . این در حالی است که سنگ آهن در بازار جهانی حدود 60 دلار بوده و محصول معدنی ما به هر تن 2 هزار دلار قیمت‌گذاری می‌شود.

گزارش از سمیه عرب

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
آخرین اخبار