فلسفه آفرینش انسان، در فلسفه عمومی خلقت همه موجودات تعریف شده است که باید دید هدف خداوند از آفرینش همه موجودات چیست تا آن گاه فلسفه آفرینش انسان و هدف اصلی آن برای ما روشن گردد.

راز خلقت و هدف از آفرینش انسان چیست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تصور ما از انجام کارها، معمولا به دست آوردن سود یا رفع یک نیاز است؛ زیرا ما انسان‌ها موجوداتی محدود و ناقص هستیم و همواره اعمال ما به یکی از این دو امر برمی گردد؛ اما خداوند، هیچ نقصی ندارد تا با افعالش، قصد رفع آن را داشته باشد.

خدا فاقد هیچ کمالی نیست تا به کمال رسیدن برای او متصور باشد؛ بلکه خدایی او اقتضای آفرینش دارد؛ زیرا «آفریدن» به معنای ایجاد کردن است. هر وجودی، خیر است و لازمه فیاض (بخشنده) بودن خداوند، عطا کردن او است. خداوند در قرآن می‌فرماید:«و ما کان عطاء ربک محظورا؛ [۱]عطای پروردگارت منع نشده است».


بیشتر بخوانید:خدا کیست و چه دلیلی می‌توان برای اثبات وجود خداوند آورد؟



هر چیزی که اقتضای وجود و هستی داشته یا امکان وجود داشتن آن باشد، فیض وجود از خدا دریافت می‌کند. خداوند بخل در وجود و هستی دادن ندارد تا موجودی که امکان وجود آن است، وجود را دریافت نکند.

جهان هستی با تمام نظم و زیبایی هایش نمادی از لطف، مهربانی، علم، قدرت و حکمت خداست؛ به طوری که بدون آفرینش، صفات جمال و جلال خدا مخفی و پنهان می‌ماند.

هر «بود» ی، «نمود»‌ی دارد. نمی‌شود خدا فیاض باشد، اما فیضی نداشته باشد. همان گونه که نمی‌تواند نور باشد. اما روشنایی نداشته باشد و رحمت باشد، اما بخشش نداشته باشد. بنابراین، از همین جا می‌توان نتیجه گرفت که خلقت جهان و از جمله انسان، نتیجه صفات خداوند است.

خداوند فیض و بخشش دارد و لازمه آن این است که هر چه امکان وجود دارد، فیض و هستی خداوند را دریافت کند. چون قابلیت وجود برای جهان هستی بود، خداوند آن را آفرید. بنابراین، جهان هستی نشان دهنده و نتیجه صفات خداوند است. از این رو، خلقت جهان هستی با تمامی نظم و زیباییش، جلوه گر جلال و جمال خداست.

خداوند از آن جا که "علم" و "قدرت" و "فضل" و "جود" بی نهایت دارد، جهان و انسان را آفریده است. لازمه این صفات آن است که اولا، جهان را بیافریند. ثانیا، خلقت او بهترین و کامل‏ترین آفرینش باشد. در مجموعه هستی اگر وجود مخلوقی، زیبایی و کمال آفرینش مجموعه عالم را افزایش دهد، لازم است خدا آن موجود را خلق کند؛ زیرا عدم خلقت آن موجود، ناشی از عدم اطلاع و آگاهی از زیبایی آن است، یا در اثر ضعف و ناتوانی از خلقت آن است.

چنانچه خدا با توجه به علم و قدرت بی نهایت، باز آن زیبایی را خلق نکند، ناشی از عدم "فضل" و "جود" و بخشندگی است و خدا از بخل، منزه است. "جود" و رحمت و بخشندگی او بی نهایت است. پس جهانی که خدا خلق می‌کند، باید کامل‏ترین صورت ممکن را داشته باشد. هر چه امکان تحقق دارد، از طرف خداوند فیض وجود دریافت می‌کند. هدف نهایی تک تک موجودات و مجموعه عالم هستی، اعم از دنیا و آخرت، همین است.

در حقیقت، غایت و هدف افعال الهی همان خود اوست. خداوند، چون خداست، می‌آفریند. آفرینش، لازمه خدایی اوست؛ زیرا وجود بهتر و ارزشمند‌تر از عدم است. خداوند این فیض را از عام دریغ نمی‌نماید؛ در عین حال، آفرینش خداوند هم بر اساس صفات حکمت و علم او در نهایت اتقان و استحکام و هدف مندی است. همچنین مسیری معین برای موجودات آن تعبیه شده است. سرانجامی دقیق و محاسبه‌ای کامل در برابر رفتار‌ها و کنش‌های اختیاری موجودات مختار، در نظر گرفته شده است.

بر این اساس، آخرت و معاد هم در همین جهت، ضرورت وجود می‌یابد؛ چون به شکوه بیش از پیش این مجموعه و عادلانه بودن ساختار عالم کمک می‌کند. این امر همخوان با روح جاودانگی طلب انسان است و بستر رسیدن به کمالات وجودی انسان را که برترین مخلوق خداوند است، مهیا می‌سازد.

البته این موضوع از منظر غایت فاعل و هدفی است که علت ایجاد عالم در آفرینش دارد. در کنار این امر، این عالم و خود مخلوق خداوند هم به نوعی دارای هدف و مقصدی است که در مسیر حرکت خود در نهایت به آن منتهی می‌گردد.

در پایان، برای درک حقیقت هدف خداوند تذکر این نکته ضروری است که ما دو هدف داریم: یکی هدف فعل و دیگری هدف فاعل. بین این دو تفاوت وجود دارد. به این مثال توجه نمایید:

صنعتگری موتوری را می‌سازد که قادر به حرکت با سرعت ۸۰۰ کیلومتر در ساعت است. هدف این موتور که فعل صنعتگر است، رسیدن به سرعت مورد نظر است. اما هدف اصلی سازنده موتور، نشان دادن توانمندی خود یا رسیدن به شهرت و مانند آن است.

با این توضیح باید گفت که فارغ از هدف خداوند در خلقت عالم و اقتضای ذات و صفاتش، این عالم هم مسیر و مقصدی را در پیش دارد که هدف آن به شمار می‌رود. این هدف، تکامل انسان و رسیدن به غایت نهایی ذات انسانی اوست.

در آیات قرآن آزمایش [۲]و عبادت [۳]به عنوان علّت آفرینش انسان شناخته شده است. در عین حال، آفرینش بسیاری از مظاهر خلقت مانند آنچه در زمین است، برای او تعریف شده است. [۴]از این امر می‌توان نتیجه گرفت که غایت حکیمانه‌ای که خداوند در مسیر خلقت عالم در نظر گرفته، تکامل انسان و رسیدن او به درجات والای وجودی و در نهایت، بهره مندی او از این کمالات و رشد و پیشرفت آدمی است.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

راز خلقت از هدف آفرینش انسان چیست؟

برچسب ها: قرآن ، تفسیر قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۰ مهر ۱۴۰۱
هدف از افرینش ما انسان چیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۸ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
تکون دهنده نبود قانع نشدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۳ دی ۱۴۰۰
این جواب نبود به نظرم
Iran (Islamic Republic of)
بهناز
۲۲:۲۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
هه.....
Iran (Islamic Republic of)
علی حسین
۱۹:۲۳ ۲۳ دی ۱۳۹۹
واضح توصیح نداده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
سلام
جواب سوال من چرا اینجا نیست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
دلیل هدف از خلقت پاسخش کامل نیست و بنده قانع نشدم اما تا این حد قدم برداشتین خدا خیرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
متین توانا
۱۵:۳۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
سلام خیلی ممنون بابت مطلب های بالا
Hungary
یکتا
۱۱:۳۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
منم ب جواب سوالم نرسیدم .....
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مهدی
۰۰:۵۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
من نمی تونم درک کنم
Iran (Islamic Republic of)
حمید احمدی از قم
۱۲:۴۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
به نام خالق بی همتا ممنون هستم که تجربتون را دراختیار بنده حقیر قرار میدهید اما بازم به ج سوالم نرسیدم خلاصه و مفید هدف خداوند از خلقت من چه بوده
India
هلال
۰۴:۳۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
آنچه را که شما نوشتین بسیار اندکی به موضوع پی برده شده
و من ازین معلومات شما هیچ چیزی برداشت نکردم
بسیار معنا نوشتین
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۱۴ ۰۵ تير ۱۳۹۹
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
مطالب اموزنده بود
Iran (Islamic Republic of)
بد نام
۱۱:۱۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
من ده سالمه منطقیه که این سوال برام پیش اومد1
Iran (Islamic Republic of)
محمدمهدی
۰۶:۱۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
به نام خدا خدا خیرتان بدهد ماشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۱۹ تير ۱۳۹۸
قشنگ بود