مردم مالزی صبح امروز چهارشنبه برای انتخاب اعضای جدید پارلمان کشورشان در پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: مردم مالزی صبح روز چهارشنبه برای انتخاب اعضای جدید پارلمان کشورشان در شرایطی پای صندوق‌های رای حاضر شدند که گفته می‌شود این یکی از رقابتی‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین انتخابات مالزی از زمان استقلال این کشور است.

مهمترین نکته انتخابات پارلمانی امروز مالزی رقابت نجیب رزاق، نخست وزیر فعلی این کشور، با ماهاتیر محمد نود و دو ساله، نخست وزیر پیشین مالزی، است.

نجیب رزاق شصت و چهار ساله تلاش می‌کند ریاست خود را بر یک ائتلاف دولتی حفظ کند که احزاب تشکیل دهنده آن از زمان استقلال مالزی از استعمار انگلیس در سال 1957 پیوسته در عرصه سیاسی این کشور قدرت را در دست داشته‌اند.

فرانس پرس در ادامه نوشت: برای پیروز شدن در انتخابات پارلمانی امروز کافی است که یکی از دو جناح اکثریت نسبی را در پارلمان به دست آورد. «ائتلاف جبهه ملی مالزی» که از احزاب حاکم بر این کشور از زمان استقلال آن از استعمار انگلیس در سال هزار و نهصد و پنجاه و هفت تشکیل شده است، در سال‌های اخیر به علت دست داشتن مسئولان این احزاب در رسوایی‌های مالی و اختلاس‌هایی که در صندوق توسعه ملی این کشور «وان ام‌دی‌بی» روی داد، محبوبیت و اعتبار خود را در جامعه مالزی تا اندازه‌ای از دست داده است. با این همه با توجه به وضع اقتصادی مناسب مالزی و تقسیمات انتخاباتی جدیدی که به رغم مخالفت‌های مخالفان دولت به اجرا گذاشته شد، پیش‌بینی می‌شود احزاب ائتلاف دولتی حاکم در مالزی در انتخابات امروز پیروز شوند.

بازگشت غافلگیر کننده ماهاتیر محمد، شخصیت سیاسی جذابی که به مدت بیست و دو سال (از سال هزار و نهصد و هشتاد و یک تا دو هزار و سه) نخست وزیر مالزی بود، به عرصه انتخاباتی این کشور آن هم در صدر یک ائتلاف از مخالفان این کشور امیدواری‌ها‌ی احزاب و تشکل‌های مخالف مالزی را برای پیروزی در این انتخابات افزایش داده است.

اما رقابت دو جناح حاکم و مخالف مالزی در این انتخابات به ویژه از آن جهت تنگاتنگ و نزدیک ارزیابی می‌شود که ائتلاف مخالفان مالزی به رهبری ماهاتیر محمد در نظرسنجی‌ها و بررسی‌های صورت گرفته در هفته‌های اخیر به نتایج خوبی دست یافته است.

از اولین ساعات روز چهارشنبه صف‌های طولانی در برابر دفاتر اخذ رای در نقاط مختلف مالزی که در جنوب شرق آسیا واقع شده است، تشکیل شده بود. کار رای‌گیری از ساعت هشت به وقت محلی (نیمه شب به وقت گرینویچ) آغاز شد و تا ساعت هفده به وقت محلی (نه به وقت گرینویچ) ادامه خواهد یافت. نتایج این انتخابات اواخر چهارشنبه شب یا روز پنجشنبه اعلام خواهد شد.

طبق نتایج تحقیقاتی که موسسه افکار سنجی مستقل «مردکا» انجام داده است، به رغم همه انتقادات و نارضایتی ها، نجیب رزاق احتمالا با بهره گیری از سیستم انتخاباتی جدیدی که در مالزی به اجرا گذاشته شده است، در انتخابات امروز نیز پیروز خواهد شد و در قدرت خواهد ماند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار